hallo dames Een schoonzus blijkt luizen te hebben en mijn zoon heeft daar 2 nachten geslapen. Nu heb ik gelijk shampoo gekocht. Maar mijn vraag is: is het nodig om alles in vuilniszakken te doen voor 48 uur? (Beddengoed, jassen etc?) En heeft iemand misschien nog goede tips?
Nee, nergens voor nodig. Dat is heel oud advies. Luizen kunnen niet overleven zonder bloed en ze komen nauwelijks vooruit, zonder haren. Het allerbeste is om (preventief) te kammen met een goede luizenkam en conditioner in zijn haar. Ik spoel de luizenkam schoon onder een stromende kraan (zachte straal) en met de stop in de wasbak. Luizen zijn dan gemakkelijk in het water terug te vinden (mits de wasbak wit is). Als je bij kammen geen luizen vindt, is er zeer waarschijnlijk niks aan de hand. Dan kan je voor de zekerheid over een week weer kammen voor het geval er wel een luis was en deze eitjes heeft gelegd. Vind je alleen hele kleine luisjes dan zou ik nog een paar dagen doorkammen, tot je niks meer vind. Kleintjes leggen geen eitjes, dus dan kun je eerder stoppen met kammen. Vind je een grote, dan zou ik 2 wkn blijven kammen. Die kan nl ook eitjes hebben gelegd en eitjes komen na 7 dgn uit. Hele kleine luisjes zijn moeilijker te ‘vangen’ dus daarom wat langer door kammen. Een luis is ook pas geslachtsrijp na 7 dgn. Ik kam zelf altijd om de dag. Iedere dag is natuurlijk altijd goed, maar om de dag werkt hier ook prima om van de luizen af te komen.
Ik heb ze met een combinatie van kammen en shampoo weggekregen. Shampoo had ik echt heeeeel veel van in mn haar gedaan. Alleen kammen was bij mij echt niet te doen aangezien ik heel erg lang haar heb. Wellicht dat het wel lukt bij kort(er) haar
Hebben ze hier weggekregen op volgende manier S avonds haar wassen met zwitsal zeep (zijn ouderwets blok) (Er schijnt iets in zeep te zitten waar ze bewusteloos van raken ) Goed kammen met luizenkam Veel kokosolie er in smeren (stikken de luizen in ) Volgende ochtend weer goed kammen met luizenkam Daarna voor zekerheid nog 14 dagen gekamt maar niets meer gevonden . Nog een tip: de assy luizenkam deze heeft allemaal kleine inkepingen in de tanden waardoor je ook de neten meekamt.