daar zit inderdaad ook wat in! toen ik laatst bij de osteopaat was zei die ook dat die druk heel erg belangrijk is om bepaalde systemen in het lichaam op gang te brengen en als ze met een ks zijn geboren dat ze vaak veel zuigbehoefte hebben of veel huilen omdat ze op die manier dan zelf druk op hun hoofd zetten..vond ik toch best apart om te horen
Ja Daan heeft ook heel erg veel zuigbehoefte! vind het ook heel erg grappig dat de osteopaat dat zo zei, ik had er nog nooit van gehoord na 2 dagen al zelf in bad doen na ks? doe je goed zeg! ik was blij dat ik na een paar dagen zelf een luier kon verschonen en meestal kon ik het nog niet eens zelf af maken omdat ik nog niet zo lang kon staan moet wel zeggen dat ik een "zware" ks heb gehad zelfs tijdens de ks kwam de tang er nog flink aan te pas.. weet niet of dat scheelt voor de wond mss? of ik herstel gewoon heel langzaam kan ook nog haha
Jaa er zal idd best nog verschil in zitten hoor.. is toch per persoon verschillend! Mijn wond was ook supersnel dicht en je ziet er nu echt nauwelijks wat van! Ja, eigenlijk vooral de puntjes waar de nietjes gezeten hebben haha
Hier hoofdomtrek met de geboorte 35 cm (natuurlijke bevalling). Gewicht was 3360 gram, en lengte 51 cm.
36,5 cm, dus redelijk groot. Verder 3620 g en 53 cm. Hier ook met de vacuüm geboren, maar weet niet of het er iets mee te maken had
Maar wacht eens even: vroegah hadden kindjes toch ook deze hoofdomtrek en bestond er nog geen 'keizersnee'. Dus hoe deden ze het dan?
niet.. als je pech had sneden ze je gewoon open en dan leefde het kind misschien nog en dan ging jij wel dood... tja, rottige tijden hoor
wikipedia: De naam keizersnede zou ontstaan zijn omdat Julius Caesar erdoor geboren zou zijn. Dit is vrijwel zeker niet waar, al was het maar omdat zijn moeder niet bij de geboorte is overleden. Waarschijnlijker is dat de term afkomstig is van caesare, snijden in het Latijn. De eerste vermelding van een moeder die een keizersnede heeft overleefd stamt uit Zwitserland in 1500: Jacob Nufer, een varkenscastreerder, zou de operatie op zijn vrouw hebben uitgevoerd na langdurige barensnood. Zijn vrouw herstelde en kreeg later nog 5 kinderen; de boreling groeide op en werd 77 jaar. Het verhaal werd echter pas na 82 jaar opgeschreven wat het historisch minder betrouwbaar maakt. In de 20e eeuw werd de keizersnede veiliger dan voorheen door gebruik van goede anesthesiemethoden en steriele gereedschappen. -------------------------------------------------------------------------- tja vroeger had je dan kans dat zowel moeder als kind het dan niet overleefde denk ik?
Dat en het feit dat ze er niet zo goed opletten dat de placenta ook in z'n geheel naar buiten moet komen.. dat gaf ook erg veel problemen!
Na de geboorte is het niet gemeten, bij 4 weken was Danique's hoofdje 35 centimeter. Vrij klein dus, en dat was maar goed ook met haar foetale nood en het feit dat ik haar er in 15 minuten thuis uit moest persen. Als ze een heel groot hoofd had gehad dan was me dat nooit gelukt.
De reden waarom kindjes die met een ks geboren zijn meestal een ietsje groter hoofd hebben ook is omdat het ook niet platgeduwd is tijdens de geboorte, bij een natuurlijke geboorte schuiven de fontanellen een beetje over elkaar, dat maakt het hoofdje iets kleiner waardoor het gemakkelijker door het geboortekanaal kan, het kan wel een paar dagen duren eer die weer naar hun normale plaats gaan en het hoofdje wordt meestal net na de geboorte gemeten en dan kom je dus tot een kleiner resultaat. Ana-Lucia is met ks geboren omdat ze in stuit lag. Ik ben nog de avond van mijn ks zelf uit bed gekomen om naar mijn meisje te gaan kijken die in de couveuse lag, vanaf de volgende dag verschoonde ik haar ook enz.
Ons meisje is 4 dagen te laat geboren, ze is gehaald via keizersnede. Ze woog 3545 gram en was 53cm lang, haar hoofdomtrek weet ik niet zeker, maar dacht rond de 35cm. met 1 maand woog ze 4395 gram en was 56.5cm lang. Hoofdomtrek was toen, 36.3cm
Ik weet het ook niet bij de geboorte, maar met 8 weken was het 41,3.. Moet erbij zeggen dat ik 2 weken overtijd heb gelopen en de vacuumpomp is er aan te pas gekomen.. groetjes mmeke