Hoi hoi, Ik ben 8 weekjes geleden thuis bevallen, maar dat is helaas niet helemaal vlekkeloos verlopen.Ik was na de bevalling 'gezegend' met een subtotaalruptuur waar ik nog een beetje last van heb. Maar ik had ook een Fluxus post partum waarbij ik thuis al een flinke 1000cc aan bloed had verloren, mijn bevalling is dus geeindigd in het ziekenhuis. Ik heb hierdoor dus de nacontrole bij de Gynaecoloog gehad.Deze vertelde mij dat ik bij een volgende bevalling sowieso een knip moet, omdat m'n kringspier ook een stukje gescheurd was bij deze bevalling, om de boel een beetje te beschermen zeg maar. De Gynaecoloog zei dat dat gewoon gedaan kan worden door de verloskundige thuis, maar nu mijn vraagjes : 'Mag' je eigenlijk nog wel thuisbevallen na zo'n Fluxus post partum? Hoe groot is de kans dat dat nog een keer gebeurt? En wat houdt zo'n fluxus nou eigenlijk in? Liefs Marlies
Hoi marlies, Officieel is het dat je naar een fluxus(= meer dan 1ltr bloedverlies) dan mag je niet thuis bevallen en krijg je een plaatsindicatie om met je verloskundige in het ziekenhuis te bevallen. Je krijgt dan een waakinfuus voor het geval je weer gaat vloeien,puur uit voorzorg. De kans op een fluxus word niet groter! Over de knip....het is bewezen dat een knip een (sub)totaal ruptuur niet kan voorkomen, dus het heeft weinig meer waarde deze preventief te zetten. Het moet op het moment zelf ingeschat worden of het nodig is ja of nee. Imke