Hoe laat ik mijn dochter van 4,5 jaar oud goed wennen aan het dragen van haar bril? Ze klaagt continue dat ze jeuk krijgt van de bril op haar neus en zet hem daardoor continue af. Volgens de winkel zit hij perfect en is dit puur wennen aan het gevoel van een bril ophebben. Ze zet hem nu ook continue af dus hoe zorg ik ervoor dat ze hem ophoudt?! Omkopen met snoepjes en kadootjes werkt tot nu toe niet
Hoe lang heeft ze haar bril al? Ik heb mijn bril als tiener gekregen en het heeft echt wel even geduurd voordat ik hem altijd op had. Eerst droeg ik hem alleen als het echt moest en toen langzaam steeds vaker. Maar dat heeft echt maanden geduurd. Ik zou dus eventjes geduld hebben en in de gaten houden dat ze hem in ieder geval niet minder gaat opzetten. En misschien een kleine beloning op het eind van de dag als het goed gegaan is, bijvoorbeeld een extra verhaaltje voorlezen of iets dergelijks. En een activiteit ondernemen waarbij ze haar bril echt goed kan gebruiken, naar de bioscoop gaan bijvoorbeeld of naar de dierentuin. Dan merkt ze vanzelf dat het veel handiger is hem op te houden.
Ik ben bang dat het nog wel even gaat duren voor je ogen er ook aan gewend zijn. Op latere leeftijd een bril gekregen en deed hem in het begin nauwelijks op. Paar weken later deed ik hem wel op maar zodra ik thuis was gelijk af. Op een gegeven moment zijn je ogen gewend en doe je hem van zelf op. Je zou hem op kunnen laten doen op bepaalde momenten. Bijvoorbeeld bij het kijken van een filmpje en later verder uitbreiden. Nog steeds doe ik hem wel eens af. Ik heb hem nodig voor ver af en zoals nu tijdens het typen doe ik hem af.
Ik ben misschien ontaard, maar ik heb niets laten wennen. Sommige dingen moeten. Ook als je 4 bent. Even door de zure appel heen, dan went het het snelst en krijgen ze de kans te ervaren dat een bril ook iets oplevert (beter zicht).
Hier "moest" hij de bril op met tv kijken de eerste dagen. Maar na 1 dag merkte hij zelf het verschil al en deed hij hem nooit weer af.
Sorry maar dit vind ik dus altijd zulke rare opmerkingen... Niets laten wennen, sommige dingen moeten... Je staat er toch niet 24/7 naast als politie agent? Elk moment dat ik er niet naast sta gaat die bril dus af en zodra ik er wat van zeg gaat die weer op tot het moment dat ik er dus weer even niet ben... Juist datgene is wat ik haar dus afleren en waar ik tips voor zoek.
Geen idee hoe gevoelig ze is voor complimentjes op bijv dr mooie haren, maar als je op bezoek komt/krijgt iedereen dr een compliment geven hoe wijs ze er nu uitziet en hoe mooi ze is met bril? Die van ons is heel wat jonger (net 2) maar die groeit spontaan 3 cm van trots. Wel met als gevolg dat ze dr nieuwe jas maar al te graag aantrekt en ff heen en weer komt lopen van "zie je me". Hier dragen er aardig wat een bril, ik ben in haar directe omgeving de enige zonder, dus ik verwacht in die zin weinig issues met bril.
Sorry dat je er niets mee kunt. Hier werkte het erg goed. Begin in het weekend of vakantie, dan kun je veel samen zijn en er goed op letten. Daarbij dacht ik dat je met ‘wennen’ doelde op wat veel mensen doen: de eerst tijd alleen met tv kijken, of alleen s ochtends oid. Bij ons dus vanaf dag 1 gewoon de hele dag. Want sommige dingen moeten gewoon. Hoop dat er tussen de andere tips dingen zitten die wel bij je passen.
De opticien adviseerde ons ook om niet meteen de hele dag de bril op te zetten. Dl was bijna 4,5 jaar. Dus in de winkel ging ie op, na een uurtje vroeg ze of hij af mocht. Geen probleem van gemaakt en na een poosje zeiden we: we doen hem weer eventjes op. En zo ging ie de eerste dag een paar keer op en af. De volgende ochtend had ze hem zelf al gepakt en sindsdien gaat hij nooit meer af. Ze merken echt snel genoeg verschil. Harde hand zal misschien bij sommige kinderen werken, maar zou hier echt averechts werken!
Het zou kunnen dat het model bril een probleem is. Heeft deze vleugeltjes of is het een kunststof model. Hier merkte ik daarin echt verschil. Verder toch elke keer erop attenderen. Heeft ze de bril omdat ze echt slecht ziet of omdat ze een lui oog heeft? Hier namelijk naast het model weinig problemen gehad omdat ze echt beter zag en dus merkte dat het met bril prettiger was...
Zo ging het hier ook precies. En hier ging hij ook van niks naar +7 met cilinder, dus even wennen lijkt me meer dan logisch. Kun je ook flink hoofdpijn van krijgen.
jammer dat ze hem niet fijn zitten... onze dochter heeft sinds oktober een bril en ze was heel enthousiast en deed hem ook meteen goed op. Soms wil ze hem graag af, dan zit hij even niet lekker of wil ze liggen ofzo en dan mag ze hem ook gewoon af doen van ons. Na een minuutje of tien geef ik haar dan weer de bril en dan zet ze hem op. Ik zou het ook niet forceren bij je dochter. Gewoon 's ochtend op zetten en als ze klaagt dat hij kriebelt gewoon even 5 minuutjes af en dan weer aangeven om op te zetten. In het begin ben je er veel mee bezig maar het wordt vanzelf beter. En het is ook geen drama als ze hem een keertje wat minder op heeft gehad he... ze wennen er vanzelf aan en merken vanzelf dat ze zich minder moe voelen als ze de bril vaak opzetten. Veel geduld en dan komt het vast vanzelf goed
Hier ook. Opticien legde het ook goed uit, dat de brillenkoker het bedje was en de bril alleen gaat slapen als je zelf ook slaapt. Anders staat hij op je neus. Dus ook met gymmen, sporten, rennen, stoeien... Het wende super snel. Ik zie bij kinderen die de bril veel af zetten (met spelen, als ze moe zijn, gym etc) dat de gewoonte om hem te dragen veel langer duurt.
Heb je zelf ook ervaring met een bril met (forse) cilinder? Daar moet je namelijk echt rustig aan wennen, als je dat niet doet kun je echt vreselijke koppijn krijgen.
Ik kreeg zelf met 4 een bril (+5) met flinke cilinder en moest ‘m ook meteen hele dagen op. Was razendsnel gewend. Ik had zonder bril juist veel hoofdpijn, dus met bril was het wat dat betreft niet erger - het nam juist af.
Buitendat haar ogen aan het glas moeten wennen, moet haar gezicht ook wennen aan het gewicht van een bril. Ik draag nu sinds begin van mn zwangerschap een bril omdat door droge ogen mijn lenzen niet meer lekker zaten. Nou dat was echt een hel in het begin. Drukplekjes op mn neus en achter mn oren terwijl hij wel goed zit. Ik heb hem 1e tijd enkel op mn werk gedragen vanwege mn zicht, maar thuis snel af. Uiteindelijk ging het wel steeds beter. Nu is het voor haar natuurlijk lastig om te begrijpen waarom ze hem op heeft dus zal ze zelf geen doorzettingsvermogen erin ontwikkelen. Ik zou denk ik beginnen met 3x per dag een uurtje opzetten en dan langzaam opbouwen. En houd even haar neus en oortjes goed in de gaten op drukplekjes
Ik heb zelf een bril met cilinder, mijn zoon trouwens ook. Allebei krijgen we juist hoofdpijn zodra hij af gaat, ook in het begin al. Maar is uiteraard voor iedereen anders.
Ik zou er vooral geen strijd van maken, anders gaat ze het als een straf zien. Hier zoontje een bril vanaf ruim 3 jaar, hier gelukkig nooit een probleem geweest. Als ie naar buiten gaat met dit weer wilt ie een gewone zonnebril op en dat mag dan ook gewoon Vind het vooral belangrijk als ie m op heeft met spelletjes doen, kleuren, tv kijken, op tablet etc. De dingen waarbij het dus écht beter is voor z'n oogjes. Veel complimenten maken vond ie hier idd ook geweldig!
Zonnebril op sterkte kan ook nog. Hebben wij hier ook. Maar dan ook wel een sterke afwijking. Kan mij voorstellen dat je dat met een kleiner verschil niet doet. Hier moet gewoon altijd de bril op (wil hij zelf ook), ziet ongeveer 20% zonder, dus gewoon ook niet veilig buiten.
Nee, niet omkopen. Ze draagt een bril voor haar zicht, niet voor snoepjes. Mijn 2 dochters dragen een bril vanaf 4 jaar en ik sinds mijn 7de, en mijn ervaring is juist dat je een bril niet voelt als hij goed zit. Hij mag niet jeuken, knellen, afglijden of wat dan ook. Dan past de vorm niet bij haar neus. Ik zou bij een andere opticien binnenlopen en nogmaals laten checken. En verder geduld hebben en blijven terugzetten. Afspraak maken dat ze de bril altijd ophoudt, zonder voorwaarden en uitzonderingen. En zelf daar ook heel stellig in blijven, en verder niet te veel woorden aan vuilmaken.