Ik heb al een hele tijd dat ik 's avonds nadat ik in slaap gevallen ben en ongeveer een uur geslapen heb ineens wakker schrik en dan denk "ooooh ik ben helemaal vergeten tanden te poetsen" of "aaaah nee ik heb het konijn geen eten gegeven". Om vervolgens 2 seconden later me te realiseren dat ik dat heus wel gedaan heb. Echt het gebeurt zooo vaak en elke keer denk ik weer jee wat een onzin. Herkent iemand dit? Of weet iemand waar het door komt?
Ben je gestresst? Val je wel ontspannen in slaap? Slaap je verder de hele nacht rustig? Sorry, lijkt net een kruisverhoor.. dat bedoel ik niet zo.
Heb normaal gesproken wel een erg druk leven (soms ook te), nu met de coronacrisis ervaar ik minder drukte/stress (ander soort stress misschien). Ja ben wel ontspannen als ik ga slapen, vaak ook echt zin om lekker te slapen. Ik kan in principe de hele nacht rustig doorslapen, als mijn kinderen dat ook doen
Zou het helpen als je voordat je gaat slapen het riedeltje afgaat? Konijnen eten gegeven, check. Deur op slot, check! Tandenpoetsen, check. Misschien helpt het?
Ik herken het niet. Maar misschien voordat je gaat slapen bij jezelf nagaan of je alles hebt gedaan. Zodat je ontspannen gaat slapen. En als je wakker word ook gewoon denken: boeiend als ik een keer m’n tanden niet gepoetst heb of de konijnen geen eten hebben. Daar vergaat de wereld niet van. Misschien dat we door de Corona allemaal wat meer gespannen zijn. Onbewust ook misschien. Ik droom bijvoorbeeld hele gruwelijke dingen opeens.
Ik heb dat ook, maar loop dan ook echt naar beneden om het allemaal te checken. Soms vergeet ik de screens naar boven te doen, dan sta ik dus rond 01.00 met mijn goede gedrag op om ze -in de slaapkamers die op het zuiden liggen- naar boven te doen. Elke keer verbaas ik mij weer over de herrie die het maakt, maar niemand in huis word er wakker van.
Probeer de dingen waar je over twijfelt eens heel bewust uit te voeren en tegen jezelf te zeggen; ja, de konijnen hebben eten gehad. Ik herken dit gedrag en vaak doe je handelingen op de automatische piloot. Door ze bewust te doen en te zeggen, zou je het snachts piekeren erover wel eens kunnen voorkomen. Proberen waard toch?
Heb zelf dat ik ongeveer een uurtje nadat ik in slaap ben gevallen , ik aan het kreunen ben en ik hoor het zelf ook in m’n slaap maar kan het niet stoppen en word er niet wakker van. M’n man en kids horen het wel. Soms ook praten in m’n slaap vanaf jongs af aan ..meestal huilerig dat iemand iets van me afpakt en ik iets zeg in de trant van “ nee niet doen, blijf af”. Heb ik sinds kleins af aan en ik hoor het mezelf ook zeggen.
Dat heb ik precies geprobeerd gisteravond! En niet wakker geschrokken dus blijkbaar helpt het inderdaad!