Wij zijn nu bijna 8 weken in verwachting, wonen ruim een jaar samen (mijn vriend is bij mij ingetrokken) maar we hebben nog geen samenlevingscontract. Mijn vriend heeft een half jaar geleden zijn woning te koop gezet en zodra deze verkocht is, kan hij zich officieel op ons huis inschrijven en kan e.e.a. geregeld worden. Nu maak ik me in die zin zorgen dat we zwanger zijn en er helemaal niets is geregeld. Als we 20 weken zwanger zijn willen we naar het gemeentehuis voor erkenning en gezag.. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor weleens vaker dat er niets geregeld is (qua trouwen en/of samenlevingscontract) maar ineens zit het me niet echt lekker...
Als hij al bij jou ingetrokken is, kan hij zich ook op dat adres inschrijven, daarvoor hoeft hij echt niet te wachten totdat zijn huis verkocht is, hij woont er immers niet meer!
als je je kindje gaat erkennen dan is wat betreft het kind alles goed geregeld.. je krijgt dan ook een formulier mee wat je moet inleveren na de geboorte zodat je vriend ook rechten als vader krijgt enzo.. waar je wel rekening mee moet houden is dat als je vriend zou overlijden je kind alles erft en jij niks, dat is dan iets wat je apart moet gaan regelen. En ook als je uit elkaar zou gaan is het financieel dus een onduidelijke situatie... mijn man en ik wilden destijds eigenlijk een geregistreerd partnerschap doen maar zijn uiteindelijk toch maar getrouwd omdat dat een stuk makkelijker was
wat ook belangrijk is is de voogdijregeling..mocht jullie beide wat gebeuren...Denk je liever niet aan! Maar is wel belangrijk..als jullie over en weer voogdij hebben geregeld, is het ook raadzaam om in een testament vast te leggen wat er met jullie kleintje gebeurt als jullie wat overkomt...anders kan het nog al een getouwtrek worden om jullie kindje..Wij hebben het ook pas sinds 2 jaar vastgelegd dat ons zoontje eerste instantie naar mijn schoonzus gaat en zij ook verantwoording krijgt over zijn erfenis tot hij 21 is, je mag ook nog een 2e keus opgeven....Is echt niet leuk om over zoiets na te denken...maar wel raadzaam! Succes Liefs San
Je kan 3 dingen doen: 1. Een samenlevingsovereenkomst sluiten via de notaris. Hierna moeten jullie nog naar het gemeentehuis om je kind door je vriend te laten erkennen, én je moet naar de griffie van de rechtbank om het gezag ook op zijn naam te laten zetten. Daarnaast moet je nog een testament laten opmaken, waarin je het erfrecht regelt. Want door het sluiten van een samenlevingsovereenkomst word je niet automatisch elkaars erfgenaam. En al die aktes kosten geld... 2. Een geregistreerd partnerschap sluiten. Hierbij moet je ook nog apart erkennen, maar het gezag hoef je niet meer te regelen. Dat gaat automatisch ook naar de vader. Ook het erfrecht is dan automatisch helemaal geregeld. Het gereg. partnerschap kan (bijna) gratis als je het op de dag doet dat je ook gratis kunt trouwen, in jullie gemeente. 3. Trouwen. Dan hoef je daarna niks meer te regelen. Wij hebben zelf een geregistreerd partnerschap. Het enige nadeel daarvan is dat je 2 getuigen moet meenemen, en dat het daardoor alsnog op een goedkope bruiloft lijkt Niet bepaald romantisch dus, maar ja, we wilden het gewoon geregeld hebben.
Mijn ervaring is dat kind erkennen bij een samenlevingscontract jammergenoeg -niet- voldoende is. Er moest dan ook nog wat via het kantongerecht geregeld worden. Anders zou mijn vriend geen 'ouderlijke macht' hebben, maar wel alimentatie moeten betalen als we uit elkaar gingen. Omdat je nooit weet wat er bij een bevalling gebeurt, hebben wij gekozen voor geregistreerd partnerschap. Dat was veel minder gedoe voor ons. We zien het als administratief en mijn vriend gaat me na de bevalling officieel een keer ten huwelijk vragen :-D.
wij zijn ook niet getrouwd en hebben geen samen leef contract wel heeft hij het kindje al erkend. we willlen volgend jaaar een contreact op stellen en testament veranderen (ik heb niet eens een testament)
Nou wij hebben dus pas net onze oudste dochter erkend en gezag geregeld. Mijn partner en ik zijn niet getrouwd en hebben ook geen samenlevingscontract of iets dergelijks. We zijn eigenlijk ook niet echt van plan dit op korte termijn te doen. Maar voor onze tweede is het geregeld. Dat wil zeggen, dat mijn partner straks alleen nog gezag hoeft aan te vragen en dat is eigenlijk een formaliteit.
Ik heb ook geen contract of wat dan ook. Ik sta alleen bij hem ingeschreven op het adres, meer niet. We zijn gewoon naar het gemeentehuis gegaan en hij heeft Luca al voor zijn geboorte erkent en later ook aangegeven.
wij zijn niet getrouwd en hebben geen samenlevingscontract... wel heeft hij het kindje al erkend en als het strax geboren is gaan we naar het kantongerecht om de ouderlijke macht te regelen.. das ivm met erfrecht, en mocht mij wat gebeuren kan mijn familie het kind iig niet afnemen van mijn vriend.. niet dat ze dat zouden doen, maar toch.. en voor de ouderlijke macht, want hij kan het kind wel erkennen, maar zonder het kantongerecht heeft hij geen voogdij, of ouderlijk gezag, en zou ik theoretisch alles kunnen doen en hij niets, en als ons beide wat zou overkomen dan zou niet alles automatisch naar de kleine gaan.. daardoor dus.... heb trouwen overwogen, maar vind trouwen op zo'n manier niet leuk, want dan zouden we dat voor het kind doen, maandag ochten 9u naat het stadhuis, tekenen en wegwezen... nee trouwen komt wel
Je vriend kan zich gewoon inschrijven, zijnde inwonend bij jou. Daarvoor hoeft hij niet eerst zijn eigen huis verkocht te hebben. Besef wel dat je met enkel een samenlevingscontract ook nog behoorlijk wat dingen juridisch moet onderbouwen, om zoveel mogelijk gaten dicht te kunnen timmeren. Zo ontstaat er bijv. niet automatisch erfrecht, en zullen jullie dit dus doormiddel van testamenten moeten laten vastleggen. Daarbij ontstaat er met enkel een samenlevingscontract - in geval van uit elkaar gaan - vaak onduidelijkheid over de financiële regelingen. Daarbij zul je bij de griffier toestemming moeten vragen, om er voor te zorgen dat jouw vriend ook ouderlijk gezag over het kleintje krijgt. Misschien is het ook een optie om de mogelijkheiden van trouwen, of geregistreerd partnerschap nader te bekijken. Zelf had ik al vrij snel besloten te willen trouwen met mijn vriend onder huwelijkse voorwaarden (dit overigens vanwege ongelijk kapitaalbezet), door omstandigheden is voorlopig nog onduidelijk hoe wij het nu werkelijk aan willen gaan pakken, maar trouwen gaat hoe dan ook de komende jaren niet meer gebeuren. Wellicht dat wanneer hij bereid is het kleintje te erkennen, we daarna nog gaan kijken voor de verdere opties, waardoor ik automatisch met hetzelfde 'probleem' als jou kom te zitten: Samenlevingscontract, veel juridische rompslomp, testamenten en notarisbezoeken. Succes bij het maken van je keuze.
het ouderlijk gezag regelen is niet alleen over het erf recht dat kan idd ook vast worden gelegt in een testament.maar het ouderlijk gezag is ook belangrijke voor de voogdij etc
Ook dan moet je naar het kantongerecht toe, want het is niet automatisch geregeld dat alles naar je kind gaat, omdat jij als vrouw zijnde voogdij en ouderlijke macht hebt maar de man niet als je niet getrouwd, samenl. contract of geregistreerd partnerschap hebt.... een man heeft gewoon in dat geval geen rechten en dus gaat niet alles automatisch naar het kind.. maar naar ee voogd of familie van de man... maar wacht, ik zal die folder effe hier bij dit topic zetten als je wilt
oh maakt niet uit hoor... das wel shit heb deze folder in pdf bestand.. 26 pagina's maar krijg deze niet ge-upload... stuur anders effe in een pb-tje je emailadres dan stuur ik 'm zo door.. als je wilt hoor