Vorige week een gesprekje gehad met de leerkracht van me dochter (12). Nu denken hun erover (uiteraard met overleg) om me dochter groep 8 over te laten slaan. Ze denken dat zij er wel aan toe is, omdat ze kwa niveau beetje blijft hangen en er weinig zin meer in heeft als er teveel op haar af komt. Ze is meer van het doen zeg maar plaats van constant maar bezig zijn alles bij te houden, want ze kan het wel, haalt goede cijfers (op een enkel vak na dan) en haar rapport is netjes. Ze heeft ook lichte ADHD. Ze zou dan naar VMBO-K, of T gaan of eventueel praktijk, daar gaan ze haar nog op testen. Ze is ook al 2x blijven zitten, (in groep 2 en 4) dus als ze dan naar de VO gaat zal ze 14 zijn denk dat ze daar ook naar kijken, kwa gedrag denk ik ook wel dat ze er aan toe is maar ben bang dat ze straks op VO blijft steken en ja wat dan?! De 1 zegt groep 8 is niet echt een toevoegend jaar omdat ze niet heel erg veel meer bij leren ivm afsluiting basisschool, kamp, musical e.d. de ander vind weer dat het erbij hoort omdat het een afsluiting is van de basisschool periode, dat vind ik dus ook wel een beetje maar vind het sonde dat dit jaar straks een vergooid jaar gaat worden. Moeilijke beslissing vind ik dit, we hoefden het nu ook nog niet te beslissen maar toch zet dit je flink aan het denken, waar doe je goed aan? Heeft iemand hier misschien ervaring mee?
Hoe denkt je dochter er zelf over? Ik wist niet eens dat het kon, groep 8 overslaan. Het lijkt me op sociaal vlak (ook vanwege haar lichte ADHD) juist fijn voor je dochter om met alle vertrouwde klasgenootjes het basisschool tijdperk af te sluiten en met vertrouwde gezichten aan een nieuw schoolavontuur te beginnen. Ik denk juist dat dit veel toevoegt! En wellicht kan de meester of juf haar dan nog wat uitdagende werkjes geven omdat ze iets ouder is dan de rest. Op basis van wat je schrijft zou ik zelf zeggen, niet overslaan.
Ik vind het eigenlijk een beetje gek dat ze haar nu een klas willen laten overslaan terwijl ze 2x is blijven zitten.
Trouwens, wat ik me nu bedenk... Er staat me iets bij dat een leerling maximaal 2x mag doubleren? Zeg ik dat juist? Zou de school het daarom zeggen?
Groep 8 overslaan gebeurt vaker, zeker met kinderen die 'klaar zijn' met de basisschool (op basis van wat ze daar kunnen leren, helemaal als de leeftijd er ook naar is). Ik zou zeker goed met je dochter bespreken wat zij wil, ze lijkt me oud genoeg om daar ook haar mening over te mogen en kunnen geven. Je kunt alleen maar een beslissing maken over wat je nu weet, je kunt niet in de toekomst kijken. Er valt niet te zeggen of ze met groep 8 overslaan op het VO blijft steken, net zo min als er te zeggen valt dat ze dat niet zal doen als ze groep 8 wel doet. En het kan ook nog dat groep 8 doen, heel demotiverend werkt en ze juist daar zal blijven steken/af zal haken. Kortom: dat weet je allemaal niet. Natuurlijk speelt het allemaal mee in het nemen van de beslissing, maar ik zou die beslissing vooral nemen op meer feitelijke informatie en ook op basis van wat je dochter wil en wat school haar eventueel in groep 8 kan bieden. En mocht ze zelf ook toe zijn aan het voortgezet onderwijs en jullie zien dat ook zitten, dan zou ik met school in overleg gaan of ze misschien dit jaar met groep 8 mee kan doen met bepaalde dingen ter afsluiting (kamp is misschien niet zo leuk met een klas die je minder goed kent, maar bv. de musical wel, lijkt me) En waar je goed aan doet, dat zal de toekomst uit moeten wijzen... Succes met het nemen van de beslissing in ieder geval (en onthoud: groep 8 wel laten doen, is in dit geval evengoed een beslissing! )!
Een kind mag op de basisschool zitten tot en met het schooljaar waarin ze 14 worden. (En bij overgang naar groep 8 en daarna door naar de middelbare school zou het, net als wanneer ze na groep 7 van school af zou gaan, ook op die twee keer blijven zitten uitkomen. )
Dit begrijp ik ook niet helemaal want ze mist echt wel iets wanneer ze groep 8 niet zou doen en dan bedoel ik op het gebied van onderwijs. Ze begint dan in wezen met een achterstand op het VO. Onze oudste doet nu groep 8 en het is echt niet alleen maar herhalen van groep 7. Groep 7 is/was hier overigens wel een pittig jaar.
Hoi, Ik heb het ouders 1x geadviseerd (ben zelf leerkracht). Het ging om een leerling die 1x was blijven zitten en van groep 7 eventueel naar het VO kon. De reden: de betreffende leerling was 'klaar' met school. Moeilijk te motiveren, weinig vooruitgang, duidelijk toe aan iets anders. Ongeveer het zelfde wat jij noemt. Het is een goed besluit geweest, hoewel je zoiets altijd pas achteraf kunt zeggen. Of jouw kind wat mist als het groep 8 overslaat? Wellicht kamp en de musical. Maar zijn dat redenen om te blijven? Dit zijn de laatste momenten van het schooljaar...als je kind zich de rest van het jaar niet op zijn plek voelt...zou ik het dit niet waard vinden om te blijven. Succes met de beslissing. Nog een tip: bezoek alvast open dagen van het VO. Kijk hoe je kind reageert. Is het enthousiast of juist niet. Je kind heeft natuurlijk al wel de leeftijd om over deze beslissing mee te kunnen praten.
Je mist wel wat als je groep 8 niet doet, maar niet voor alle niveaus van middelbaar onderwijs is dat een onoverkomelijk probleem. Voor vmbo-t is een richtlijn volgens mij dat een kind de stof tot halverwege-eind groep 7 niveau moet beheersen (en voor basis bv. eind groep 6, voor praktijkonderwijs eind groep 5).
Uit ervaring en van scholen. Ik kan geen link plaatsen, maar als je Googles op 'plaatsingswijzer ons de wijde' dan vind je een bestand waar dit ook in staat.
Tussen vmbo k en praktijk zit nog vmbo basis. Voor praktijk moet haar iq heel erg laag zijn. Ik zou mijn dochter vragen wat ze wil.
Of je groep 8 wel of niet over kan slaan daar kan ik eigenlijk niks zinnigs over zeggen. Maar ik blijf het gek vinden dat een kind wat tweemaal is blijven zitten dan ineens een groep overslaat. Er lijkt mij dan toch nog genoeg te leren?
Qua leeftijd begrijp ik de keuze wel. Er zit een behoorlijk groot verschil tussen een 12 en een 14-jarige. Er zit ook een erg groot verschil tussen vmbo TL en praktijkonderwijs. Als ze al twee maal is blijven zitten en ze haar nu groep 8 over willen laten slaan, zou je eerder rekening kunnen gaan houden met praktijkonderwijs of eventueel vmbo-BB met Lwoo (basisberoepsgerichte leerweg), Kader of theoretisch wordt lastiger. Is er al eens een iq test (of een wisc oid) afgenomen bij haar? Je kan beter naar het kind kijken dan naar wat ze eventueel mist aan dingen als kamp of een musical. Is ze er sociaal-emotioneel aan toe? Is ze er hormonaal aan toe?
Soms is het gewoon op. Plafond bereikt op de basisschool. In lagere groepen kan nog gedacht worden dat het rijping is.
Het kan toch gewoon zijn dat dat een manier is waarop kinderen makkelijk leren, je hebt verschillende leerstijlen, dat heeft niets met intelligentie te maken... Kijk gewoon wat er bij je kind past zou ik zeggen, als je echte doener hebt, is dit wellicht heel geschikt... Beter een kind die floreert bij praktijk onderwijs, dan een kind die ongelukkig is op de theoretische leerweg.
Helaas pindakaas moet je voor praktijk een iq van 78 of lager hebben uit mijn hoofd. Vmbo bb is ook erg praktisch ingesteld gelukkig.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-krijgt-mijn-kind-praktijkonderwijs Tussen de 55 en 80 dus
Voor PRO heb je een indicatie nodig en het iq van een praktijkleerlingen zit tussen de 60 en de 80 inderdaad. Onder de 60 mag/ga je naar cluster 3 onderwijs en kinderen boven de 80 gaan naar vmbo bb en daarna hoger natuurlijk. Het is altijd rot om te horen dat jouw kind een lager IQ dan gemiddeld heeft natuurlijk, maar het is niet het einde van de wereld. (Ik zie dat je het opgezocht hebt bij 'ons' was de ondergrens 60. En dat vond ik al moeilijk tussen kinderen met een iq van 75)
Ja het verschil tussen 55 en 80 is wel erg groot. Hier bekend omdat ik bezig geweest met een jongetje van gr 7 naar pro. Zijn iq was een punt te hoog. Nu zit hij in gr 8 en gaat naar vmbo bb met lwoo. Hopelijk redt hij het