A. is 2jaar en 7maanden. Met de komst van haar zusje hebben we de bureaukamer helemaal veranderd naar een peuterkamer. Mooi kleurtje op de muren, een hele nieuwe kamer met een groot bed,... Alleen... Hoe pak je het aan om haar in de nieuwe kamer te doen slapen? Momenteel slaapt ze nog in de andere kamer in haar ledikantje, maar deze kamer wordt dan voor haar zusje. Ze vind de kamer reuzeleuk en wil de hele tijd naar haar grote kamer gaan kijken Sinds deze morgen hebben we de matras voor haar bed, dus ook haar bed is volledig opgemaakt en de kamer is dus klaar voor gebruik (enkel nog wat decoratie). Daarnet even geprobeerd voor haar middagslaapje om haar daar te slapen te leggen. Verliep niet goed en ze krijste de hele boel bij elkaar. Deur was nog maar toe en ze was al uit bed.. Dus nu maar weer in andere kamer gelegd voor haar dutje. Ergens denk ik, is het natuurlijk heel erg eng voor haar. Een andere kamer, een gigantisch bed,.... Maar ze moet het een keer gewoon worden he. Hebben nog 12 weekjes de tijd voor zusje er is. Wat doe ik nu best? Haar van de ene dag op de ander in die kamer leggen en laten wenen? Of moet je dat echt gaan opbouwen? Iemand zei me van een hekje aan de deur te plaatsen, haar in bed doen deur en hekje toe, en als ze er uit komt en weent en roept haar laten doen.. Ze zou dan mssh wel krijsen, maar dan gewoon laten, ze zal wel eens in slaap vallen, al was het op de grond. Ik ben echt een softie en vind het verschrikkelijk om haar te horen krijsen (kan ze echt goed hoor ) Maar mssh werkt dit wel het best? Dus dames... Hoe hebben jullie dit aangepakt?
Hier heb ik er flink tegenop gezien en het ging juist perfect. 's Avonds hem naar zijn nieuwe kamer gebracht en verteld dat hij daar mocht gaan slapen. Hij keek lekker rond en ging toen in bed liggen, ik heb hem voorgelezen en hij lag met een uurtje heerlijk te slapen. Misschien een idee om haar eerst op haar nieuwe kamer te laten spelen overdag terwijl jij erbij bent en dat rustig uit te bouwen?
Waarom zou je haar niet begeleiden? Matras ernaast, en de eerste nacht naast haar slapen zodat ze niet opeens wakker wordt in een vreemde kamer. En dan, afhankelijk van hoe ze reageert, nog een of enkele nachten samen slapen. Dan er enkel nog bij blijven als ze gaat slapen. Vervolgens helemaal alleen. Zo hebben wij dochter laten wennen aan haar nieuwe kamer. Liever wat meer aandacht geven in het begin, dan een slechte slaapassociatie creëren in de nieuwe kamer die je daarna moeilijker weer weg krijgt.
Kunnen jullie haar ledikantje niet eerst in haar nieuw kamer zetten? En zijn er ook vertrouwde spulletjes uit haar babykamer meegekomen naar haar nieuwe kamer?
Dit doen we al regelmatig. Ze is wel blij met haar kamer, speelt er heel graag in. Toont dan ook aan iedereen trots haar grote kamer. Ze heeft ook de kamer helpen 'maken'. Ze hielp bij het opruimen en leegmaken van die kamer (was eerst bureau), hielp hem kuisen. Was er bij toen hij geschilderd werd. Heeft geholpen toen de nieuwe meubels in elkaar moesten (aangeven van hamer en vijzen dan ). En ging ook direct in bed gaan liggen, moest deken op haar doen, maar eenmaal ze zag dat wij de kamer uit gingen was het drama...
Ben alleen beetje bang dat ik eenmaal hieraan begin, ze niet anders meer wil.. Is altijd gewoon geweest van baby aan om alleen te slapen. En als ik ze dan eens bij mij in bed neem (bv ziek fzo) dan slaapt ze echt niet. Dan speelt ze de hele tijd. Dus denk dat als ik bij haar in de kamer ga liggen ze dus alleen maar gaat spelen en zot doen.
Ja hoor, al haar spulletjes zijn mee verhuist naar haar andere kamer Maar ledikant mee verhuizen zie ik niet zo zitten. Nu heeft ze nog de keuze waar ze wil slapen. Eens de baby er is zal ze niet anders kunnen dan in het grote bed slapen natuurlijk
Op deze leeftijd kan je haar toch perfect laten kiezen tussen jou erbij, of spelen maar dan ga je weer weg. Werkt perfect bij mijn dochter.
Ja, maar nu is het wel erg veel verandering ineens. Én in een ander, minder geborgen bed. Én in een andere kamer.
Ja, dat was mijn gedachten ook achter de vraag die ik stelde. Toen wij verhuisden hadden we onze dochter ook in een groter bed kunnen doen, maar wij vonden dat toch teveel verandering. Dus we hebben de eerste maanden haar ledikant in haar nieuwe kamer gezet. Misschien toch een idee om de komende twee maanden haar ledikantje in haar nieuwe kamer te zetten en wanneer ze gewend is aan haar nieuwe kamer het grote bed introduceren.
En het grote bed in haar huidge kamer zetten? Zoontje heeft denk ik een week in zijn grote bed in oude kamer geslapen (omdat de nieuwe kamer nog niet af was). Na een week naar de nieuwe kamer en dat ging prima. Toen hij in een groot bed ging slapen was het overigens wel ineens gedaan met de middagdutjes (iets voor de 2 jaar).
Ik zou ook haar ledikantje naar haar nieuwe kamer verplaatsen.... een nieuwe kamer en nieuw bed kan gewoon behoorlijk intimiderend zijn ineens.
Idd ledikant verhuizen en tijdelijk daar in ledikant laten slapen... Haar laten kiezen... Daar in ledikant of daar in groot bed? Hier hebben we met overgang naar groot bed er gewoon een hele happening van gemaakt... Ledikant ook laten staan, maar vanaf begin wilde hij in het "grote bed"! En ledikant hebben we dus heel snel weg gehaald, daar wilde hij echt niet meer in! Vooral benadrukt dat hij nu een grote jongen was en dat grote jongens in een groot bed mochten slapen! (in het begin trouwens nog in slaapzak en pas sinds kort over naar deken! ) en dat werkte heel goed! Hij had het zelf ook steeds over zijn "grote bed" en dat hij in het "grote bed" ging slapen!
Een kennis van mij had het campingbedje op de nieuwe kamer gezet. Haar dochter wilde niet in het grote bed slapen maar het ledikantje was ook nodig voor de komst van een broertje. Heeft wel een poos geduurd voor ze in het grote bed sliep.
Bedankt voor jullie reacties. Ik had echt zo een schrik voor die overgang en het echt in 1 klap goed gegaan. We hebben haar dan s'avonds gewoon naar haar groot bed gebracht. Moest ze echt niet willen dan gingen we haar nog even laten in haar ledikant slapen. We gingen niets forceren en het aankijken hoe zij zich voelde. Leggen we er haar in, papa nog een verhaaltje gelezen, een zoen en een knuffel van mama en papa en daarna zei ze zelf 'peppel' = slaapwel We zijn naar beneden gegaan en konden alles volgen op de babyfooncamera. Ze heeft nog een half uurtje op haar poep in bed zitten rondkijken en is daarna in slaap gevallen. S'nachts niet wakker geworden en geslapen tot 8uur. Eerst dachten we, gelukstreffer, maar ze slaapt nu voor de 3de nacht op rij als een grote meid in haar grote bed. Zooo trots op ons kleine meisje!!
Wat fijn dat het zo goed gaat! Hier zitten we in dezelfde fase al is zoontje nog wat jonger. Hier ging het gisteravond en vanmiddag goed. Nu net was hij nog wakker maar ben benieuwd straks