Beste verloskundige, Ik heb de volgende vragen. Ik heb afgelopen dinsdag een hevige bloeding gehad (ben nu 11 weken). Na bezoek bij VK echo gemaakt dit ws goed. Ze zeiden dat het een begin van een miskraam kon zijn en dat ik moest afwachten. De volgende dag werd het bloed weer donker. Twee dagen later weer echo en nog steeds goed met het kindje, gelukkig! Gisteravond ging het niet zo best. Ik kom net weer uit het ziekenhuis. weer bloeding gehad. Ik moest direct naar de gynaecoloog. lDie heeft een echo gemaakt en het het blijkt dat de moederkoek voor de uitgang ligt en daar zit een bloeding in. (een hematoom van 3.5 cm) Dit kan afnemen maar ook doorzetten. Het kindje was nu nog oke gelukkig. De kans is wel groter, met dit verhaal, dat het alsnog misgaat. De kans ik 50-50. Ik moet vrijdag weer terug bij hem om te kijken of het verandert is. Voortaan bij de gyneacoloog dus ipv de verloskundige. Het kan nog draaien allemaal. Laten we het hopen. Ik word er helemaal gek van! Ik heb vanaf dinsdag in bed gelegen en ben vandaag een half uurtje opgehaald om naar mijn net geboren neefje te kijken in het ziekenhuis. Blijkbaar toch teveel geweest?? Als het weer gebeurt moet ik bellen en gelijk komen en waarschijnlijk ook blijven. Ik schrok me net wild toen hij zei dat ik voor nu wel naar huis mocht, er niet vanuit gaande dat er een andere optie zou zijn... Hoe komt zo'n hematoom in je placenta? Wij hebben niet gevreeen of wat dan ook. De gyn zei dat hij hoopte dat het weg zou trekken, wat zijn de kansen?? Wat kan ik doen om die kans te vergroten? Rust nemen? Ik moet volgende week weer terug. Ik hoop dat je mij kunt antwoorden. Op het moment stel je wel vragen aan zo iemand maar achteraf komen er nog veel meer vragen in je op. Nonam
hoi Noman, wat een nare situatie. Je hebt de pech dat de placenta bij jou onderaan de baarmoeder is gaan liggen, dat is de minst gunstige plek.Doordat de baarmoeder groeit kan er rek op de placenta komen te staan en dat kan bloedverlies geven in de placenta (wat je terugziet als een hematoom op een echo) of uitwendig en dat zie je dus als bloedverlies. Je kunt niet je kindje verliezen door te vrijen ofzo, maar ik kan me voorstellen dat het nu wel beter is om even niet te vrijen omdat de baarmoedermond toch al is geprikkeld door al het bloedverlies. Ook wordt rust wel vaak voorgeschreven in zo'n situatie maar je kunt door rust ook niet voorkomen dat het eventueel misgaat. Het is inderdaad een kwestie van kansen, je hebt inderdaad 50% kans dat het goed gaat. Het is wel heel verevelend omdat het zoveel onzekerheid geeft. Het klopt wel dat het goed kan komen, doordat de baarmoeder verder gaat groeien en er een onderste uterus segment ontstaat zie je vaak dat de placenta relatief wat hoger gaat liggen. Dit is ene proces en kan in de zwangerschap nog veel vaker gepaard gaan met bloedverlies. Je staat dus voor een hele onzekere periode. Het is wel heel positief dat je kindje het nog steeds goed doet. Ik hoop dat je vragen een beetje zijn beantwoord. Sterkte en als je meer vragen hebt schroom niet je eigen arts te bellen en anders horen wij het wel weer! Mirjam