Kun je je bril doneren?

Discussie in 'De lounge' gestart door lovewinnie, 6 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Stomme vraag misschien maar weet iemand of je brillen met sterkte kunt doneren? En waar?

Ben mijn kast aan het uitzoeken en heb veel brillen van de afgelopen jaren die ik niet gebruikt of de sterkte klopt niet meer. Weggooien vind ik zonde want zijn gewoon mooie goede brillen . Maak er liever bijv mensen in 3e wereld landen blij mee

Wat zou ik er anders mee kunnen doen?

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    je kan hem bij Hans Anders inleveren voor 3e wereldlanden

3. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Misschien dat de voedselbank ze ook wel aanneemt? Lijkt me dat de gezinnen die daar komen een bril ook niet kunnen betalen. Ik zeg ook maar wat.

4. Talvi

Talvi Niet meer actief

Hier zat ik ook aan te denken :)

5. minon

minon Niet meer actief

De voedselbank zal ze niet aannemen denk ik. Er zijn zoveel duizenden combinaties met sterktes. Even heel bot gezegt. In een derdewereldland maken ze zich niet zo druk om een kwartje verschil of een graadje cilinder/prisma. Als ze maar beter zien als eerst is het goed. Wat niet wil zeggen dat ik die mensen geen goede bril gun maar je snapt hopelijk wat ik bedoel.

6. Jedine

Jedine Bekend lid

2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    Ik kwam dit tegen

STOP INZAMELEN BRILLEN VOOR ONTWIKKELINGSLANDEN
    16.07.2013
    Het inzamelen van tweedehands brillen voor ontwikkelingslanden moet sterk worden ontraden. Volgens hulporganisatie Light for the World zijn dergelijke acties niet kosteneffectief en belandt het merendeel van de brillen in de vuilnisbak.

Het lijkt sympathiek: een afgedankte bril een tweede leven geven in Afrika of Azië. Op steeds meer plaatsen in het land worden brillen ingezameld. Momenteel geeft optiekketen Pearle korting wanneer een oude bril wordt ingeleverd. De ingezamelde brillen zullen later dit jaar worden verscheept naar Sri Lanka. Daarmee negeert zij het advies van de IAPB (International Agency for the Prevention of Blindness), die dergelijke initiatieven ontraadt.

Verborgen kosten
    Waar brillen worden ingezameld, moeten de nodige kosten worden gemaakt voor het schoonmaken, doormeten, opslaan en verschepen van de brillen. Deze kosten zijn vele malen hoger dan het lokaal produceren van kant-en-klare brillen. In ontwikkelingslanden zijn nieuwe brillen doorgaans betaalbaar (richtprijs 10 euro) en van goede kwaliteit. Verder is het aannemelijk dat afgedankte brillen korter meegaan dan een nieuwe bril, wat extra kosten voor de ontvanger betekent.

In het ontvangende land worden kosten gemaakt voor het invoeren en distribueren van brillen. Glazen worden vaak apart ingeslepen, want de kans is erg klein dat een bril precies de juiste sterkte heeft voor de ontvanger. Deze kosten blijven vaak onzichtbaar.

Maatwerk
    Het correct aanmeten van een bril is complex. Ingezamelde brillen hebben uiteenlopende sterktes. Als voor een bepaalde bril geen ontvanger wordt gevonden, kan van recycling geen sprake zijn. Tweedehands brillen zijn vaak beschadigd, waardoor zij onbruikbaar zijn.

Aantrekkelijk
    Iedereen wil er aantrekkelijk uit zien. Ontvangers, onder wie kinderen, weigeren een tweedehands bril te dragen omdat deze er ouderwets uit ziet of omdat ze ermee gepest worden. Vrouwen vinden het niet prettig om een mannenmontuur te dragen. Etniciteit en cultuur spelen een belangrijke rol bij de brilkeuze. Monturen zijn lastig aan te passen aan de specifieke voorkeuren van de ontvanger. Het is haast onethisch om iemand in een ontwikkelingsland een tweedehands bril te geven.

Cijfers
    De American Academy of Optometry heeft onderzoek gedaan naar de werkelijke kosten van tweedehands brillen. Zij concludeerden dat slechts 7% van de ingezamelde brillen geschikt waren voor hergebruik. Per bril werd € 15,70 aan kosten gemaakt en dat is ruim twee maal zo hoog als de prijs van een kant-en-klare bril. De American Academy of Optometry ontraadt het hergebruik van brillen als strategie voor refractiecorrectie in ontwikkelingslanden. Deze bevindingen komen overeen met een soortgelijk onderzoek dat Light for the World in 2009 heeft uitgevoerd.

Oogzorg
    Light for the World wil dat kwalitatief goede oogzorg voor iedereen betaalbaar en bereikbaar is. Het opleiden van opticiens en het opzetten van kleinschalige optiekservices is de sleutel tot structureel betere oogzorg in ontwikkelingslanden. Lokale vakmensen zijn in staat om een kwalitatief goede bril aan te meten tegen een redelijke prijs.

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    O jammer :(. Ze zijn trouwens niet beschadigt ofzo. Draag altijd lenzen en krijg elke 2 jaar 2 nieuwe brillen. Ze staan hooguit savonds 1 uur op mijn neus . Nu ik lees dat ook 2e wereld landen er niet blij mee zijn misschien gewoon gratis op internet zetten voor bij het montuur. Hoeven mensen er alleen nieuwe glazen in te zetten.

Deel Deze Pagina