Hallo, Zoals jullie kunnen zien ben ik heel pril zwanger. Ik slik nu foliumzuur (400 gr. 1x per dag), omega 3-6-9 (2x per dag) en zink (1x per dag) Een kennis van mij zei dat ik moest oppassen dat ik geen overkill aan vitaminen krijg. Wie kan mij informeren of dit gevaarlijk/ongezond is? Gr. Jaleesa
Toen ik net zwanger was slikte ik alleen foliumzuur. Er werd me verteld dat teveel vitaminen absoluut niet goed is. Je kan denk ik beter stoppen met de losse pillen en alles in 1 pakken bijv. Mama&baby van Dagravit of multivit. speciaal voor zwangere vrouwen van Davitamon. Hier zit ook voldoende foliumzuur in. En dan maar 1 tabl. per dag.
Van wateroplosbare vitaminen (A,D,E en K zijn vetoplosbare, de rest allemaal wateroplosbare!) kan het geen kwaad als je er teveel inneemt aangezien het 'teveel' met je urine wordt uitgescheiden. Maar het is wel aan te bevelen vitaminepreparaten te nemen speciaal voor zwangeren aangezien deze inspelen op je specifieke behoeften nu. Lieve groetjes!
Oh ja, de omega-vetzuren worden aanbevolen vanaf 13 weken zwangerschap in verband met hersenontwikkeling van je kindje. Enkel als je vegetariër bent, kan je ze best al vroeger nemen.
Ik denk ook dat je beter een vitaminepreparaat van gravitamon of davitamon kan nemen die speciaal is voor de zwangere vrouw. Dan weet je zeker dat je goed zit.
Ik heb tot de 12 weken apart foliumzuur genomen, daarna ben ik overgegaan op Gravitamon en dit is meer dan voldoende. Wel gebruik ik sinds een paar weken ook Floradix voor mijn Hb op peil te houden
Ik slik gravitamon (vergeet het wel af en toe ) maar las dat je rond deze tijd beter ook extra vitamine d kunt slikken. En aangezien ik niet echt gezond kan eten steeds misselijk lijkt het me wel goed. In de vierde maand kun je eventueel extra vitamine D slikken, zon 10 microgram per dag. Dat is belangrijk voor een goede botopbouw van je baby. Koop alleen vitamine D, geen AD-preparaat. Te veel vitamine A is niet goed voor de baby. Dit is ook de reden waarom je niet teveel lever mag eten. wat zouden jullie doen. Zal ik naast me gravitamon ook extra vitamine d slikken
Bedankt voor jullie antwoorden. Ben in de lunchpauze even naar de Tuinen geweest. Ze hebben me goed geïnformeerd. Heb nu een multi vit. speciaal voor zwangeren genomen (eigen merk van de Tuinen), folium natuurlijk en omega 3-6-9 kan ik ook gewoon blijven slikken. Groetjes en een fijn weekend Jaleesa
Jaleesa: Zit er in de multivit geen foliumzuur dan? tirtilisko: ik zou gewoon alleen die multivitamine slikken, vitamine D zit daar ook al in. Je kunt wel even op de verpakking kijken welke het meeste heeft. (ik dacht die van VSM, puur mama). Vooral omdat de daagjes langzaam weer wat donkerder beginnen te worden..
In de multi vit. zit idd wel foliumzuur ad. 400mg. Dus losse foliumpillen hoef ik niet meer te slikken. Bedankt voor de tip! Groetjes, Jaleesa