Placenta previa totalis

Discussion in 'Zwangerschap' started by ZoWelkom84, May 9, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ZoWelkom84

ZoWelkom84 Fanatiek lid

Apr 1, 2015
    2,820
    636
    113
    Goedemorgen dames,

gister was ik 19w en had 20w echo. Ik gad bij 16w al gehoord dat placenta voor uitgang lag maar niet in welke mate, dus weinig aandacht aan gegeven.
    Gister te horen gekregen dat de placenta van mijn buik over de onderkant naar mijn rug loopt.
    Theoretisch zou die nog kunnen verplaatsen.
    Uiteraard net gegoogled en lees eigenlijk alleen maar verhalen over bloedverlies..?
    Gelukkig heb ik dat nog niet gehad. Terwijl ik mega druk ben geweest (krijgen nieuwe tuin) en verre van stil heb gezeten. Alle klinkers uit de tuin gehaald, op knieen gezeten, staan, zitten paar keer gelopen met kruiwagen mea echt druk.
    Voor de 20w echo was ik niet zo zenuwachtig maar door mijn verleden met vroeggeboorte was ik meer nieuwsgierig naar meting baarmoederhals. Deze is nog prima.

het vreemde van alles vind ik, ik heb echt nog geen harde buiken, had alleen veel steken aan de onderkant, sinds afgelopen week meer. Echoscopiste zei miss vangt die placenta de druk nu wel op van je bmh omdat deze nog mooie lengte heeft (zelfs wat langer geworden...)
    Nu is mijn vraag, krijgt iedereen bloedingen? Moet ik mij dus toch voorbereiden op bloedingen?
    Als je in dit geval een bloeding krijgt is het echt wel serious business..
    Nu ik eea gelezen heb denk ik wel mij mezelf dat het weer eens niet mis is..

2. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,330
    8,334
    113
    Amsterdam
    Hier met de laatste zwangerschap gehad. Met de 20 weken echo en daarna lag hij echt volledig over de baarmoedermond en nog veel verder er overheen. Iedereen had er een hard hoofd in dat dat goed zo komen. Ik heb nooit bloedverlies gehad en met 32 weken het goede nieuws gekregen dat hij toch netjes mee omhoog gekomen was. Stomme toen was alleen dat ik 4 dagen later met bloedverlies ben opgenomen, wat ze nooit hebben kunnen verklaren. Ik ben uiteindelijk door het vele bloedverlies tot aan m’n bevalling in het zkh geweest.

3. Cinderella2030

Dec 29, 2016
    39
    2
    8
    NULL
    NULL
    Hoi ZoWelkom84. Dankzij Siepie85 heb ik jou post gevonden. Ik zit in hetzelfde schuitje.
    Ik heb afgelopen maandag bij de 20 weken echo te horen gekregen dat mijn placenta volledig over de baarmoedermond ligt (placenta previa totalis). Ik heb bij 13 en 15 weken bloedingen gehad maar sinds dien niks meer. Dus het is nu afwachten hoe de situatie zich gaat ontwikkelen. Ik heb over 2 weken een controle en dan ga ik al mijn vragen aan de gynaecoloog stellen. Ik hou je op de hoogte.

Siepie85 likes this.
  4. ZoWelkom84

ZoWelkom84 Fanatiek lid

Apr 1, 2015
    2,820
    636
    113
    Ook al zo’n teleurstelling.. wat ik vreemd vind is dat ik het te horen kreeg bij een echoscopiste en eigenlijk niet echt iets van opletten met bloeden blablabla.. lees je op internet en daar lees je toch wel dat het serieus is.. ik vind het vreemd dat je niet echt waarschuwingen krijgt.. ik heb het echt van inet moeten lezen..

jij dus al bloedingen gehad? Veel bloed verloren? Ik gelukkig nog helemaal niets maar elke toiletbezoek ben ik toch bang voor een bloeding..

Wanneer mag je weer?

5. Cinderella2030

Dec 29, 2016
    39
    2
    8
    NULL
    NULL
    Ik had mijn eerste bloeding met 13 weken en dat was best veel, liep langs mijn benen maar het was meteen gestopt. Toen naar de EH maar ze zeiden niks over placenta previa want het was te vroeg dus ze dachten eerder aan een hematoom, daar is er nu geen sprake meer van.
    De tweede bloeding was met 15 weken ook niet weinig maar minder dan de eerste. Toen hebben ze wel naar de palcenta gekeken en die lag net op het randje van de opening van de baarmoeder. Toen werd er tegen mij gezegd dat de placenta alleen omhoog zou kunnen groeien dus aangezien ik geen bloedingen meer had tussen 15 en 19 weken had ik verwacht dat het problem opgelost zou zijn maar bij de echo deze week bleek dat niet zo te zijn en de placenta ligt nu volledig over de opening. Dat was een grote telurstelling en de dokter zei dat hij niet vewacht dat hij omhoog meer zou trekken maar hij wil me op 29 mei weer zien dus voor nu is het alleen afwachten en rustig aan doen.
    Ben jij geadviseerd om bedrust te nemen of in ieder geval rustig aan te doen,niet tillen, etc?
    Bij mij mocht de echoscopiste helemaal geen advies geven over de previa.Ik stond erop dat zij de gynaecoloog belde dus dat had ze gedaan en hij kwam de kamer in om de diagnose te bevestigen en mij te adviseren. Misschien kan je een afspraak met de gynaecoloog regelen? Wanneer gaan ze bij jou weer kijken?

6. Boedah

Boedah Niet meer actief

Bij mij lag hij met de 20 weken echo ook helemaal over de opening. Nooit bloedingen gehad gelukkig. Met 32 weken was hij ver genoeg naar boven meegegroeid.

7. Cinderella2030

Dec 29, 2016
    39
    2
    8
    NULL
    NULL
    Fijn om te lezen dat er ook meiden zijn bij wie het zonder bloedverlies helemaal goed is gekomen. Ik hoop zo dat ik geen bloedingen meer krijg. Had jij toen advies gekregen om bedrust te nemen of niet zwaar te tillen, niet lang wandelen, etc of heb je gewoon tussen de 20 en de 32 weken alles normaal gedaan?

8. Boedah

Boedah Niet meer actief

Ik heb gewoon alles gedaan, ik heb dat advies van rustig aan ook niet gehad, alleen de mededeling dat ik een bloeding zou kunnen krijgen , maar die dus niet gehad.

Share This Page