Hoog begaafd/hoog intelligent? Wie nog meer ervaring met testen?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by tweemeisjes, Sep 4, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

Dames,

Een tijd geleden had ik een topic geplaatst over mijn dochter van vier jaar.
    Het ging over hoogbegaafd/hoogintelligent zijn. We zittten nu in de volgende fase.
    Ze is op school nu bezig met werk van groep drie. Ze mag nu van de juffrouw leren lezen.
    Het gekke is dat wij er niets voor hebben gedaan. we hebben haar niet gepushed of geduwt. Toch kreeg ik vorige week een opmerking van een moeder die het had meegekregen. Ik heb ervoor gekozen om HIER niet over te praten. Maar ik kwam op school en daar deed ze een vrijspel in de klas. Natuurlijk ging zij schrijven. De namen, papa, noot, mies en nog wat andere woorden schreef ze zo over. De moeders wisten er niet veel vanaf. Zij is echt in haar eigen wereldje, speelt wel lekker met de andere kinderen maar heeft haar interesse in het lezen en schrijven.

Nu moeten wij deze maand naar school (hoor nog de datum) om te horen wat we nu verder gaan doen. Ze is niet groot en zal verstoffen in een andere groep. Ik ben er ook FEL op tegen om haar te laten overslaan. Ze heeft haar vriendinnetjes in de klas en ik wil niet dat ze daar verdwijnt.

Het testen in Rotterdam doen we pas als ze vijf is. Dit doen ze nog niet heel veel eerder.
    Toch wil school ook met ons om de tafel om ons de stof te geven om haar nog meer uit te dagen. We moeten ons er aan toegeven. Toch is ze geen meisje wat niet kan gek doen. integendeel... ook voor ons is het niet makkelijk dat ze dingen al snapt op deze leeftijd.

Er was een moeder wat zei: ,, Daar heb je weer zo'n jonge moeder wat zich wil bewijzen''

Ik moest het even kwijt. ik had al een topic geopend, maar kon het niet meer vinden. Er zit in ieder geval schot in de zaak nu, en dat word tijd.. want we willen haar natuurlijk niet verveeld op school laten zitten.

Groetjes, van mij!

2. ik heb er geen ervaring mee. Tenminste niet zelf.
    Maar de zoon van mijn zus heeft 2 klassen overgeslagen.
    En dat is uiteindelijk niet goed uitgepakt, want hij werd niet genoeg uitgedaagd om te LEREN.

Dus het doel moet zijn om je meisje zo veel mogelijk werk te geven waar ze echt voor moet leren, en niet om ze maar gewoon een paar klassen over te laten slaan.

Ik wil je ook veel sterkte wensen om hier in de toekomst mee om te gaan
    Want een kind wat moeilijk leert is wat, maar een hoogbegaafd kind is ook niet niks

3. tweemeisjes

Bedankt voor je reactie!

Overslaan doen we ook niet, maar dat meer omdat ze nog kind is! ik wil haar ook het liefst kind laten zijn, al gedraagt zij zich als veel ouder met het leren. Omdat het de eerste was, wisten wij niet dat ze zo snel was. Het begon al met één jaar dat ze haar op het CB een snelle dame vonden. MAAR wij waren daar trots op (logisch) naarmate ze ouder begon te worden vroegen mensen vaak naar haar leeftijd. Dit meer vanwege haar woordenschat en zinsopbouw. Nu voel ik me gewoon soms een slechte moeder door het niet op tijd oppakken van de signalen. ik had met drie jaar al aan de bel moeten trekken. Maar sinds zij op school zit staat de juf vaak perplexed van haar uiten, leren, en ontzettend (haast overdreven) perfectie en snelheid van oppakken.

We gaan ons best doen, en ik probeer het hier van me af te schrijven. Er zijn twee vriendinnen die er vanaf weten, de rest laat ik buiten schot.

bedankt voor je reactie!

4. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,270
    6,801
    113
    Vraag wat ze wil en bied thuis ook stof aan. Lijkt mij dat je zelf thuis ook aan de slag kunt gaan. Niet met stof van school maar zelf verzinnen. Filosofie of andere interessante dingen.

Bestaat er niet een school voor hoogbegaafde kinderen? net als de LOM school ( of praktijkschool) voor kinderen die juist minder goed kunnen leren?

5. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Oct 4, 2006
    3,914
    0
    0
    ergens in het gezell
    Ik heb er zelf met mijn eigen kinderen (gelukkig) nog geen ervaring mee.
    Ik geloof dat ik toen ook op je topic had gereageerd.

Mijn zusje is 8 jaar jonger.
    Vroeger heb ik veel schooltje met haar gespeeld (toen het arme schaap nog niet eens naar school ging ;)) en toen kwamen we er al achter dat ze snel en makkelijk leert.
    Zij kon dus al lezen toen ze naar de kleuterklas ging.
    Ook mij ouders hebben haar geen klas laten overslaan. Zij kreeg extra werkjes om haar uit te dagen.
    De school is zich er in gaan verdiepen (1 klas hoger zat een jongen wat hoogbegaafd was) hoe ze om moesten gaan met 'zulke' kindjes.
    Zij kregen leerstof aangereikt voor die kindjes.

Het heeft haar (denk ik) wel goed gedaan dat ze bij haar vriendjes en vriendinnetjes kon blijven en toch wat extra uitdaging had zodat ze zich niet ging vervelen.

6. wendy77

wendy77 Actief lid

Feb 3, 2007
    247
    0
    0
    hellevoetsluis
    Mijn stiefzoon kon met 3 jaar lezen!! En dan bedoel ik niet een boekje van nijntje, nee, die moest de krant lezen!! Toch hebben we er niets mee gedaan. En heeft hij tot zijn 2de gewoon meegedaan met de andere kindjes in zijn klas. Wel hebben we hem op buitenschoolse lessen gedaan. Zo spreekt hij vloeiend engels (dat vond hij zelf leuk om te leren) Zit hij in een wisunde groep die het hele land doorreizen om mee te doen aan competities. En leest hij boeken die voor mij lastig zijn (de davinci code bijv.) in het engels. Ik denk dat het beter is om thuis te stimuleren dan op school klassen over te slaan. Ze moeten toch ook kind blijven.

7. tweemeisjes

Dit doen we al!
    Ook vind ze het ontzettend leuk om die nummerpuzzels te maken. Van 1 tot 100 die puntjes, en dan moet ze lijne trekken om het te verbinden.
    van school krijgen we de stof en een nieuwe afspraak.
    Verder is het echt een lief meisje, met gelukkig ook de sociale kanten. want daar was ik echt bang voor..

ik reageer straks iets meer!

8. Tennes

Tennes Niet meer actief

Hoioi,

Ik ben leerkracht van een plusklas, een klas met hoogbegaafde en hoogintelligente kinderen. Als je vragen hebt, PB me eventjes. Je mag me altijd ff mailen/bellen voor adviezen en dergelijke.

Groets

9. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    lijkt me wel moeilijk als je kind hoog begaaft is en misschien voor het kind zelf ook wel.
    misschien kan de juf van de kleuterklas haar ook wat laten doen, als bijv. de kinderen aan het tekenen zijn dat zij misschien iets anders kan doen wat zij wil leren.
    het is nog maar een kind van 4 zou denk zelf dan nog niet zo snel een klas over laten slaan, je weet nooit hoe ze zelf reageerd of hoe de oudere klasgenootjes het dan doen met haar.

10. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

Feb 16, 2007
    1,852
    0
    0
    Wanneer kwam je erachter dat je kind hoogbegaafd is? Merel is nu 2 jaar en 2 maanden en wij denken ook dat ze behoorlijk intelligent is (hoogbegaafd?) Ze praat in volledige volzinnen, verleden tijd, tegenwoordige tijd enz. allemaal goed. Op het cb zeiden ze dat ze praat voor een 4 jarige. Voor mijn gevoel is ze ook geen 2 jaar, maar veel ouder. Ik doe van alles met haar, maar ben dan ook weer bang dat ik haar zou overvragen oid..... Hoe was het bij jullie met 2 jaar, ben ik wel benieuwd naar?

11. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Ik heb nog geen ervaring met een 2-jarige en ik denk eerlijk gezegd niet dat mijn zoontje over een 9 maanden volledige zinnen in verleden tijd zegt ;). Maar ik zelf schijn zo iemand te zijn geweest die met 2 jaar praatte als een 4 a 5 jarige. Toch ben ik niet hoogbegaafd hoor. Ik heb wel heel vroeg leren lezen en schrijven en heb een aardige talenknobbel. Maar verder ben ik zeker niet hoogbegaafd. Het hoeft dus niets te betekenen.

12. tweemeisjes

Het schijnt echt dat het direct word opgevangen door de omgeving!
    Met name het cb. (heb het boekje gepakt)
    Rond een half jaar kwamen de eerste woorden, en met 9 maanden zei ze: papa, mama, poes, oma en bal.
    Met twee jaar kon ze gewoon praten, en met 2.5-3 jaar kwamen de letters en getallen. Nu is ze vier en kan ze dus schrijven en gaat langzaam lezen.
    Op het bureau hebben zij één keer het advies gegeven om haar te testen toen zij drie was.
    Verschillende mensen uit de omgeving vonden haar vlot en snel. MAAR ik wist niet dat het een teken was van hoogbegaafd/intelligentie. Op school en thuis ging ze steeds meer lastige vragen stellen .Of ja, lastig.
    Stroom, Amerika en over het lezen. Ze wou het perse leren. Nu heb ik het geluk dat ik half Duits ben en haar dat ook kan leren. Mijn Nederlands is niet helemaal goed, maar toch heeft zij er geen hinder van!

Wij laten haar nog testen, en het hoeft niet te betekenen dat zij het is. Op het CB hadden ze het me al een keer gezegd en nu op school is de juf erbij.
    Ook vroeg ze naar het slaapritme, in de beginfase sliep zij bijna niet. Ze kan zich lang concentreren. Ook schijnt het dat deze kindjes uit zichzelf naar je toe komen met hele lastige vragen. Waar ik echt geen antwoord op weet.

Let op, ik kan het hier makkelijker kwijt. Er zijn namelijk mensen wie het niet begrijpen volgens de leerkrachten. En dat ik vast nog wel te horen krijg van: ,, Kijk, het opscheppertje of kijk eens weer een jonge mama''

Toch ben ik vrij creatief met haar... ook met woorden en gek doen. Maar volgens haar kon ik haar niet puschen op letters leren lezen of schrijven. Het ligt echt aan eigen interesse. Dat vertelde ze me, ze had een paar kinderen de letters laten zien en die zeiden: ,, Wat is dat, of wat doe jij?''
    Ook hadden ze haar gevraagd wat ze aan het tekenen was. Waarop ze zei, ik ben aan het schrijven.

De juf had gemerkt dat ze het NIET meer zo leuk vond in de klas vanwege de spellen. Mijn dochter ging namen van de stoel spellen en probeerde dit hardop te lezen.

Het is een hele belevenis. maar ik hoop echt dat ik haar goed kan helpen met alles!

13. tweemeisjes

Heel graag! wat leuk en lief!

14. Lola1982

Lola1982 VIP lid

Jul 16, 2007
    18,000
    1,841
    113
    Ikzelf heb 2 oudere broers die het leuk vonden mij van alles en nog wat te leren. Rekenen/schrijven/lezen. In de kleuterklas schreef en las ik er op los.
    Ik mocht groep 3 overslaan, maar mijn ouders hebben dit tegengehouden omdat ik toch al een vroege leerling was.

Verder dan het HBO ben ik niet gekomen, dus hoogbegaafd ben ik zeker niet!

Ik heb er verder ook geen ervaring mee, maar wou toch mijn eigen ervaring met je delen!

15. Tennes

Tennes Niet meer actief

Lang niet alle hoogbegaafden belanden op de universiteit!! Was het maar waar, dat zou betekenen dat het onderwijs in Nederland goed aansluit op de behoeften van het kind!

16. berna1981

berna1981 VIP lid

Oct 10, 2006
    9,943
    0
    0

hier ook, met 4/5 las ik de ondertiteling al van alle tv programma's en las ik de kinderen in de klas voor. Ook kon ik al aardig wat woordjes schrijven en mocht ik ook groep 3 overslaan blij dat mijn ouders dat hebben tegengehouden.. en ik ben ook echt niet hoogbegaafd.

Maar testen kan natuurlijk nooit kwaad als je kind echt hoogbegaafd is moet ze wel een uitdaging houden op school natuurlijk. Succes ermee! Kan me voorstellen dat het vervelend is dat je als opschepper wordt gezien het is zoals het is toch? En een beetje trots mag je daar toch ook wel op zijn?

17. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Toen ik 6 was ben ik meerdere malen getest op de lagere school, dit omdat ik heel goed kon lezen en schrijven. Hier kwam een erg hoge score uit, de school wilde mij uitdagend leerwerk geven op mijn 'nivo' maar toen wij verhuisden wilde mijn nieuwe school hier helemaal niks van weten.

Op mijn Cito toets had ik VWO advies maar omdat ik helemaal niks heb uitgespookt op de lagere school heb ik nooit geleerd om te leren, uiteindelijk Mavo, MBO en HBO gedaan en nog steeds geen 'glazen plafond' bereikt qua leren, volgend jaar dan ook maar doorstromen naar de universiteit.

Moraal; als je je kind kunt stimuleren / uitdagen op school; zeker doen! Succes ermee!

18. raspberry

raspberry Niet meer actief

Zolang het van je kind uitgaat, kun je niet overstimuleren. Je moet alleen wel uitkijken dat het op andere gebieden niet ondergestimuleerd raakt, (sociaal bijvoorbeeld: dat is voor echt hoogbegaafde kids regelmatig een struikelblok. Soms zijn ze gewoon niet zo sociaal, en soms levert hun hoogbegaafdheid in het contact met andere kids problemen op: door hun anders-zijn vallen ze dan buiten de groep. Belangrijk dus om daar goed op te letten.
    Verder: hoogbegaafden belanden zeker niet altijd op de universiteit ofzo en niet iedereen die goed kan leren of snel ontwikkelt, is hoogbegaafd. Van hoogbegaafdheid wordt gesproken als het IQ hoger ligt dan 130 EN het kind erg leergierig is.
    Ik ben zelf hoogbegaafd. Mijn man heeft een even hoog IQ, maar is niet hoogbegaafd: had andere dingen te doen dan leren altijd :) Mijn zusje hetzelfde verhaal: ook een hog IQ, maar geen interesse in leren.

Let er dus op dat naast de begeleiding op het leren, je kind ook begeleid wordt in het sociale contact met de klas! Daar is bij mij nooit aandacht voor geweest en ik ben behoorlijk gepest... :( Omdat ik stomme vragen stelde en zogenaamd arrogant was, (lees: ik wilde echt graag leren, (na de zomervakantie ging ik altijd huppelend naar school en de laatste week van de vakantie liep ik m'n moeder altijd aan het hoofd te zeuren wanneer school weer begon :)), vond dat leuk en dat werd dus niet gesnapt door de rest van de klas).
    Sterkte en succes!

19. Jazzie

Jazzie Bekend lid

Dec 6, 2008
    787
    0
    0
    Ik heb niet alles gelezen.. maar hoezo had je met 3 jr al aan de bel moeten trekken? gaat het verder neit geod dan?
    Het klinkt voor mij zo dat je het heel goed aanpakt. je wilt haar toch in de klas houden met extra ander werk om haar toch meer te stimuleren en op zo'n manier dat ze het leuk vind.

20. Jazzie

Jazzie Bekend lid

Dec 6, 2008
    787
    0
    0
    Ik denk zelf ook niet dat mijn zoontje hoogbegaafd is.. Al is er een deel in de fam die dat wel zou willen. en een ander deel (net als ik) die gewoon zeggen dat het een heel slim mannetje is.
    Ook mijn eerste kind. dus weinig vergelijkings matriaal.
    Ik durf ook bijna niet meer met andere moeders te praten omdat ik bang ben dat het opschepperig over kom.. maar het is echt waar.
    Toen hij 20mnd was leerde hij 1-10 tellen.. en lezen.
    Al gauw daarna vroeg hij wat letters.. en kon hij het hele alfabet lezen. hij had daarbij ook een laptopje.. dus wist ook dat het de a van appel was de b van boot etc. nu werd dat laptopje te makkelijk en hij vind het zo leuk heeft hij een andere gehad.. en kende dus met 2 jr zowel de hoofdletters als kleine letters.
    nu was hij daar wat op uit gekeken. en inmiddels 2,5 kan hij bijna alle kleuren en vormen vertellen.
    praat heel goed... maar toch is hij ook sociaal kan leuk spelen. Hij kan fietsen met zijwieltjes. dus al met al is hij gewoon erg vlot. Nu zitten er meer bij ons in de fam die GOED kunnen leren.. maar om de catagorie hoogbegaafd te geven. (we waren echter wel te lui om te leren :p)
    Maar daarom eigenlijk mijn vraag..
    wat kan je nu nog meer doen dat met je kind meegaan. Ik merk aan hem sterk dat hij zelf wel laat weten wat hij wilt en hoever hij wil gaan.

Sterkte met de stomme rot opmerkingen. helaas ken ik ze..

Liefs Jazzie

Share This Page