Basisschool zoeken voor ons zoontje pfff wat moeilijk!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mamavyas, 21 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    Hallo,

Ik ben een aantal weken bezig om mijn zoontje in te schrijven op een basisschool. Toen me zoontje 3 jaar werd ben ik actief gaan zoeken. Wat ik dus gemerkt heb is dat je veel en veel eerder moet inschrijven. Ik wist dit helemaal niet, ik wist ook niet dat er wachtlijsten bestonden voor basisscholen. Het vervelendste is dat de school waar ik me zoontje wilde inschrijven vol zit. Toen ben ik gaan kijken naar andere scholen, ook deze zitten vol.

Vanaf vandaag ben ik lichtelijk in paniek aan het raken:(. Nu ben ik vannochtend op een school wezen kijken en was ik erg tevreden. Mijn zoontje konden ze ook als laatste nog inschrijven. Nu denk je wat is het probleem? Het is een daltonschool, ik ben weer zo burgerlijk als wat en zo zoek een `normale`school.

Wie heeft schoolgaande kinderen of neefjes-nichtjes op een daltonschool en wat zijn jullie ervaringen?

Alvast bedankt!!:)

2. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    ik wist ook niet dat er wachtlijsten waren voor basis scholen hoe oud moet je ze dan inschrijven?

3. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Ja erg he dat er al wachtlijsten zijn.
    Wij hebben Quinn ingeschreven toen hij 1,5 was

4. monique75

monique75 Actief lid

4 mei 2007
    407
    1
    0
    Volgens mij zijn er nergens wachtlijsten voor een basisschool. Ik weet van onze school dat ze verplicht zijn elk kind aan te nemen.
    Ze willen graag dat je je kind aanmeldt als ze drie geworden zijn omdat ze dan rekening kunnen houden met de hoeveelheid kinderen, maar al zou jij één dag voor de vierde verjaardag van je kind komen, dan zijn ze verplicht om je aan te nemen.

Succes met zoeken !!

Groetjes Monique

5. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Nou ik neem toh aan dat ze een max hebben met hoeveel kinderen ze mogen toelaten, dus als het vol is het vol mits er een kind uitvalt door wat voor omstandigheden

6. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    Openbare scholen zijn verplicht om kiinderen aan te nemen.Dat klopt maar 9 van de 10 keer is de school waar je kindje dan ingeschreven kan worden niet de school die jij als ouder heb uitgekozen.

Ikke1981@ ze hebben inderdaad een max. Max aantal kinderen per groep is 30 kinderen.

7. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    Toch is het echt zo dat er wachtlijsten zijn voor een hoop basisscholen. Ik kan het weten, ik ben nl bijna alle basisscholen afgegaan in mijn woonplaats.

8. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    Bijzondere scholen mogen idd kinderen op een wachtlijst zetten, dat zijn alle niet openbare scholen, dus de christelijke, katholieke, islamitische, allerlei bijzondere vormen van onderwijs (dalton, montessori, vrije schoot etc). Alleen openbare scholen moeten je geloof ik wel aannemen.

Vervelend dat je hiertegenaan loopt zeg. Ik heb onlangs alvast eens gebeld naar de (christelijke) school van onze voorkeur en daar werd me verteld dat als ik mijn zoontje een half jaar voor zijn vierde verjaardag aanmeld dat het dan vroeg genoeg is. Het liefst wel voor de start van het schooljaar waarin hij gaat beginnen, zodat ze weten wat ze aan leerlingenaantal kunnen verwachten. Geen wachtlijst dus hier.

Heeft deze Daltonschool geen leerplan of informatieboek of zo, waaruit je kunt opmaken hoe het er daar aan toe gaat? En ik geloof dat tegenwoordig ook de schoolresultaten (dus de uitstroom naar het voortgezet onderwijs, cito-scores etc) openbaar zijn, dus misschien kun je die ook eens nakijken om te zien hoe ze het doen. Of een praatje maken met de directeur, een leraar of een moeder daar op school?

9. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    Luppy ik heb al een afspraak gehad op die daltonschool, ook heb ik informatiepakket meegekregen. Ik wilde graag ervaringen van andere mensen over een daltonschool.

10. Esthers

Esthers Bekend lid

7 jul 2009
    541
    1
    16
    zorgkundige
    Flevoland
    Je vertelde dat je na het bezoek erg tevreden was.Ik neem toch aan dat ze hebben verteld hoe ze werken e.d? Ik vraag me nu af ben je nu afgeschikt van de naam dalton?Terwijl je best tevreden was?Ik zou gewoon nog een gesprek aanvragen en de vragen voorleggen.Want je eerste indruk was toch goed.Wat vind je niet goed aan de dalton?

11. wendysunny

wendysunny VIP lid

24 jun 2009
    5.789
    0
    0
    ik heb op een daltonschool gewerkt

men zegt wel dat het niet voor iedereen geschikt is.. je moet kunnen plannen e.d. maar dat leren de kinderen al vanaf groep 1... eigenlijk werken de meeste kleutergroepen wel met een taakje/ planbord oid.. maar het plannen e.d stopt in gr 3.... op een daltonschool dus niet...

ik vind het een goede manier van onderwijs

12. monique75

monique75 Actief lid

4 mei 2007
    407
    1
    0
    De school van mijn kinderen is een christelijke school. Toen mijn dochter in groep 1 zat kwamen er in januari ineens zoveel aanmeldingen voor mei, dat ze zelfs in die maand nog de klas zijn gaan splitsen omdat ze toen boven de 35 leerlingen kwamen.

Misschien dat het in andere gemeenten anders is hoor. Ook voor speciale vormen van onderwijs kan ik me er iets bij voorstellen dat er wachtlijsten zijn.

Ervaring met het Daltononderwijs heb ik niet, dus kan je daar niet mee helpen....

Groetjes Monique

13. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    Het is een hele andere manier van werken. Dat schrikt me af. Dalton is geheel nieuw voor mij. Kern van daltononderwijs is het ontwikkelen van zelfstandigheid, het leren omgaan met vrijheid en leren samenwerken.

14. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht

Bedankt voor je reactie. Nog even een vraag, krijgen leerlingen die een "achterstand" hebben genoeg aandacht. Is dalton dan niet te hoog gegrepen voor deze kinderen?

Mijn zoontje heeft geen achterstand maar het kan gebeuren vandaar me vraag.

15. Tennes

Tennes Niet meer actief

Ik werk op een Dalton basisschool.

En juist kinderen die speciale aandacht nodig hebben (zowel aan de bovenkant als aan de onderkant) komen naar mijn idee meer tot hun recht. De kinderen krijgen onderwijs aangeboden op maat. Binnen het reguliere systeem is het onderwijs nog erg klassikaal. Tegenwoordig zijn daar nog maar erg weinig kinderen bij gebaat. Doordat in het Daltonsysteem gewerkt wordt met weektaken en persoonlijke taken is het voor de leerkracht en de kinderen heel duidelijk wie welk werk gaat doen en wanneer er instructietijden zijn. Niet alles gaat zelfstandig hoor!! Er zijn ook een hoop instructiemomenten al dan niet in de grote groep.
    De kinderen leren goed samenwerken en plannen. En geloof me, dat is heel wat waard.

16. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Mijn zoon zit op een Jenaplan school. Daar werken ze ook met planborden, taakjes, in groepjes werken en stamgroepen. Mij trok dit juist enorm aan. Niet het stamp onderwijs, maar het zelfstandig en verantwoordelijk maken van je kind. Bij ons op school wordt er ook van de grotere kinderen verwacht, dat ze de kleintjes helpen etc..En juist veel aandacht aan het bijzondere kind. Omdat iedereen gelijk is, wordt er ook gezorgd dat iedereen zich gelijk voelt, ook de kindjes die moeilijker mee kunnen komen, die krijgen extra aandacht..

Dus hier juist liever geen openbare school, maar bewust gekozen voor een "Jenaschool".

Met Dalton heb ik geen ervaring, maar als je een info boekje hebt en de manier van onderwijs staat je aan, waarom niet?

17. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht

Wat fijn om ervaringen en kennis van mensen te mogen lezen die zelf op een daltonschool werken. Ik heb op 1 okt nog een afspraak op een andere school"gewone"school en na die afspraak zal ik mijn keuze maken.

ALs er nog meer mensen zijn die ervaringen willen uitwisselen over daltonschool hoor ik dat graag.

18. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik lees even mee want wij hebben Louise ook ingeschreven op een school die daltononderwijs geeft. Mij spreekt deze manier van opvoeden erg aan, de school is erg leuk (goed gevoel over althans) en het is de school die het meest dichtbij is... voor ons dus perfect.. hoop ik ;)

19. Tennes

Tennes Niet meer actief

Misschien ben ik bevoorooordeeld omdat ik op een Daltonschool werk. Maar ik vind Dalton echt een goed systeem. Het lijkt op het eerste gezicht dat de kinderen heel veel vrijheid hebben, maar eigenlijk is het een heel gestructureerd onderwijstype. Het werk in een week is duidelijk omdat je een weektaak krijgt waar precies opstaat wat zelfstandig kan en waar instructie bij nodig is. De kinderen leren vanaf groep 1 het plannen van het zelfstandig werk. Door het maatjessysteem leren de kinderen samen te werken met elkaar. En daarbij gelijk om te gaan met elkaar.
    Er wordt gewerkt met dezelfde methodes als in het regulier onderwijs. Dus niet zoals montessori, die heel veel zelfontwikkelde materialen heeft. (Ik zeg niet dat dit slecht is, absoluut niet! Maar hier moet je wel bewust voor kiezen.) En het is voor de leerkracht makkelijker om gedifferentieerd les te geven.

Deel Deze Pagina