hoog energieverbruik en gasverbruik tips verminderen

Discussie in 'De lounge' gestart door suus1983, 2 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    3200m3 is absurt, ook voor 5 pers. Klopt iets niet.

Ik heb nooit de verwarming aan, trek altijd mn slobbervest aan en sloffen. Tis hier eel standaard 18 graden door isolatie.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Ja, dat gevoel heb ik dus ook, dat het niet klopt. Helemaal omdat wij er wel altijd op letten.

3. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Ik heb net ook eens gekeken, en wij hebben qua gasverbruik bijna 2800cub, ook erg veel dus, schrok er van.

we hebben grote ramen, waar het gewoon toch, (we wonen in een woning op basis van leegstandswet dus kunnen er weinig aan doen) we gaan nu de kachel eerder uit doen, en smorgens later aan. maar ik ben wel een kouwkleum, en krijg dan ook extra pijn (chronisch ziek) dus maar eens kijken hoe dat gaat.

electra zitten we op 3900 in totaal, dus vrij netjes dacht ik zo.

4. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Kijk ook even of het nergens stiekem tocht. Ik kwam er deze winter achter dat bij ons op een van de slaapkamers de kitrand bij de ramen wat losliet.... veel koude lucht naar binnen en wij maar de verwarming hoger zetten. Voel ook eens bij de randen van (buiten)deuren.

Ook leuk: in veel huizen zitten tegenwoordig van die ventilatieroosters. Erg leuk allemaal, maar niet als de wind er op staat. Dan doe ik ze dicht want anders koelt het nog hard af.

Als je wil overstappen, kijk hier dan eens naar: Collectieve Inkoop Energie - Vereniging Eigen Huis

5. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Je electra zou kunnen, met z'n 5en - maar je gas kan ik me ook niet voorstellen hoor, dat daar niets mis mee is.

Wij zitten ook rond de 4000 qua electra, maar ik gebruik de droger veel. Tja dat is een keuze die ik maak.
    Gas zitten wij erg laag 600/700 per jaar. Maar ik heb nu bv ook de verwarming nog steeds niet aan hoeven zetten (temp in huis 22 graden) . Ons huis is van 2010 en goed geisoleerd en daarbij een tussenwoning.

6. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Wij zitten qua gas ook iets boven gemiddeld terwijl we met koken en met de verwarming echt proberen op te letten. Met de stroom zijn we heel zuinig terwijl we iedere dag de droger hebben draaien. In geld uitgedrukt zijn we rond de 105 per maand kwijt aan gas en licht met zijn 3en.

Je doet er eigenlijk bijna alles al aan om zuinig te zijn. Zoals je zelf al aan geeft e.e.a. moet ook nog comfortabel blijven. Hopelijk levert de nieuwe ketel al wat voordelen op.

7. minon

minon Niet meer actief

Nieuwe ketel merken wij niets van tot nu toe. Gasverbuik was voor de nieuwe ketel 571 en nu 470 en moeten nog tot december dus zal weinig maken. Electra gebruiken wij bijna 5000kwh maar draai 7 maanden van een jaar 8 machines was voor de zaak per week en dan onze eigen was nog (4 stuks) en we hebben airco dus slurpt ook stroom. Koken ook electrisch.
    Wat je nog kunt besparen: koken met deksels op de pannen e kelunt bij aardappels pasta en rijst ook koken zonder gas de volle 10-20 minuhe aan te hebben. Google maar eens op.
    Ledlampen aanschaffen
    Alle lampen die je niet nodig hebt je de ruimtes waar je niet bent uit.
    Verwarming op19,5 zetten
    Eerder de verwarming uit dus twee uur voor je gaat slapen.
    Nu in de wintermaanden maken een aantal waxinelichtjes het zo een graadje warmer in huis. Kinderen samen laten douchen scheelt water en gas.

8. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hier staat de verwarming voorlopig alleen maar aan als we het echt koud hebben.
    Deze herfst al 2 dagen opgezet 's avonds.
    Vandaag haalden we zonder verwarming vlotjes 20 à 21 graden binnen.

Ik steek de was hier zoveel mogelijk in 't weekend of na 10 uur in. Da's nachttarief. Ook het afwasmachien gaat altijd pas om 10 uur op en ook niet elke dag (gemiddeld 2 keer per week).

Een droogkast heb ik gewoon niet, alles gaat aan de wasdraad of op 't rekje.

Wij stoken voor de verwarming overigens op mazout en daarnaast hebben we een houtkachel in de living.
    Vorig jaar hebben we dankzij die houtkachel de gewone verwarming bijna niet aan gehad. Enkel af en toe om boven effe bij te verwarmen.
    (Hout kan mijn partner overigens gratis meekrijgen op zijn werk.)

Ik douche 2 à maximum 3 keer per week zo'n 10 minuten per keer. Partner ook. Niet om te besparen, gewoon omdat we dat al jaren zo doen.

9. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wij gebruiken de droger ook amper meer, scheelt echt een hoop. Verder hebben we 2 weken geleden 6 zonnepanelen laten plaatsen, wat waarschijnlijk ook 1300 kwh gaat schelen.
    Wij zitten per jaar op 2600 kwh en 1500m3

10. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Verbruik is denk ik per huishouden en levensstijl toch wel verschillend.
    Al zijn alle apparaten A+, als er veel apparaten aanwezig zijn en gebruikt worden, kosten ze toch stroom;).
    En comfortabel leven is voor de één een lekker warm huis en voor de ander een warm dekentje.

Hier een 3,5p (ja de kat wil ook graag meegeteld worden) huishouden met A+ apparatuur en een jaarlijks verbruik van 1350 Kwh en 500 kuub gas. (wel een hoekappartement)
    Maar ik ben wel een beetje een "groene milieu fanaat";) en heb er ook best iets voor over.
    Ramen zijn allemaal dubbel glas.
    In de winter ook goed luchten, want frisse lucht warmt beter op
    Geen droger en vaatwasser
    Overal spaarlampen of ledlampen
    Geen apparatuur op stand by
    Lichten niet onnodig laten branden

Hier is wel iemand de hele dag thuis (ik dan), eerst was ons verbruik nog iets lager.
    Een koffiezetapparaat schijnt ook 't nodige verbruik op te leveren, heb ik gehoord (maar dat weet ik zelf niet).
    Hier wordt wel veel en vaak gewassen, maar behoudens de koelkast, is dat volgens mij 't enige apparaat dat hier qua witgoed actief gebruik wordt.

11. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

12 nov 2007
    1.068
    1
    38
    Ik weet niet wat een palletbrander doet, maar een houtkachel bespaart niet echt veel geld. Hout is enorm duur. Je bespaart wel gas, maar verbruikt dat aan het hout. Neemt niet weg dat ik het wel lekkerder warmte vind en dat het hier ook vaak warmer is dan als we de cv aan zouden hebben

12. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Wat mij opvalt is dat veel het hebben over verwarming uitdraaien in bepaalde ruimtes. Denken jullie dat dát echt bespaard?
    Dat maakt namelijk niks uit qua besparen, juist door bepaalde ruimtes niet te verwarmen, ga je meer stoken.

Een verwarming opengedraaid, zal niet voor meer gasverbruik zorgen. Het zorgt er alleen voor dat het verwarmde water niet door die verwarming heen kan.

Heb je bijvoorbeeld een kamer thermostaat, en die is bij veel woningen vlakbij de kamerdeur, is het heel onverstandig op de radiator in de hal uit te draaien.
    Namelijk elke keer als de woningkamer deur opengaat, zal er koude lucht uit de hal in de kamer komen en richting de thermostaat, waardoor die zal aanslaan.

Het is juist beter om verwarmingen allemaal aan te hebben. Niet helemaal (hebben wij zelf ook niet boven). Maar juist voor een constante temperatuur in de woning zorgt er voor dat je niet veel hoeft te stoken.

13. Mootjuh87

Mootjuh87 Actief lid

13 jul 2011
    447
    0
    0
    Bovendien zou je alle radiatoren in huis een stukje open moeten laten in de winter, i.v.m. kans op bevroren leidingen.

14. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Dat ben ik niet met je eens hoor;).
    Hier wordt uitsluitend in de woonkamer gestookt en door een consequent "deuren gesloten" beleid, blijft de warmte daar ook.
    Aangezien was in totaal ongeveer 500 kuub per jaar gebruiken (incl. koken op gas) denk ik dat in één vertrek stoken zeker een besparing kan zijn als je vervolgens de deur goed dicht houdt!

15. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Toch is het niet zo.
    Je hebt toch geen thermostaat in de badkamer, wc, slaapkamer oid?
    De cv slaat alleen aan als het kouder wordt in de ruimte waar de thermostaat hangt.

Wij hebben bijvoorbeeld een design radiotor in de badkamer. Die is eigenlijk te groot.
    De thermostaat beneden staat op 20.5......nou dan is het een sauna boven. Dus die is half uitgedraaid.
    Dat heeft helemaal niks te maken met het gasverbruik.

De radiotoren boven staan een klein slagje open boven, omdat het gewoon beter is voor je leidingen.
    Als de kinderen boven gaan spelen, draai ik ze wat verder open. Daar slaat de cv niet van aan hoor. Zolang het beneden in de woonkamer 20.5 blijft, is er geen extra gasverbruik.

16. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Wacht maar tot je dochter ouder is ;)
    Hoe vaak ik hier: DEUR DICHT!!!! roep....:p

17. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    wij zitten met gas in de wintermaanden op 300 kuub per maand, vind het knap dat sommigen dan op een jaarverbruik zitten van 500 kuub. dat verbruik je toch haast alleen al aan douchen/bad? en dan nog de hele winter verwarmen. ik snap ook niet hoe wij aan 300 per maand komen. die meter blijft maar draaien haha. wij stoken he 20 graden in huis, vloerverwarming. de deuren blijven overal dicht, verwarmingen boven staan ietsjes open.

18. Koon

Koon Niet meer actief

Ik heb boven de radiatoren dicht omdat ik die warmte niet wil in de slaapkamers.
    Leidingen die van zolder naar de eerste verdieping lopen bevriezen echt niet, ze lopen toch niet buiten langs? Beneden staan ze aan, dus de leidingen die onder de grond liggen kunnen niet bevriezen.

Als je wil besparen op stookkosten kan je beter de thermostaat een graad lager zetten en een trui aan trekken.

19. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    @TS: een nieuwe ketel bespaard altijd al! Ik denk dat je daar heel wat kan besparen.
    Verder is het belangrijk om een constante mate van warmte in huis te hebben. Dus zorgen voor niet te veel schommelingen in temperatuur.

20. De beste manier om te besparen is inderdaad de thermostaat lager zetten.... Geloof dat je met 1 graad lager het verbruik al met zo'n 10% kan terugdringen (uit mijn hoofd gezegd). En je went er ook vanzelf aan dat het wat kouder is.... Dan wordt dat je nieuwe norm en zul je merken dat je 20,5 graden opeens veel te warm gaat vinden ;)

Deel Deze Pagina