Ja dat klopt! Wij zijn van 21,5 naar 20,5 gegaan. Mijn man wil het nog wel eens op 21 zetten, maar dat is meestal rond 21 uur. Dan zitten we net een uurtje en dan vindt hij het fris worden. Nou prima...om 22.15 gaat ie toch weer uit. Ik pak ook liever een dekentje.
Bij ons komt dit door de houtkachel. Het enige waar wij dus inderdaad gas voor gebruiken is het douchen en in bad gaan. Een keer per jaar laten we de vloerverwarming twee dagen draaien omdat anders de pomp vast gaat zitten. Thats is. Voor de rest stoken wij op hout wat we gratis krijgen. Het enige wat ik in onze situatie niet snap en Eneco ook niet: Wij hadden over 2011 een gasverbruik van 196 kuub. Eind 2011 een nieuwe ketel geïnstalleerd en toen was ons gasverbruik in 2012 ineens 571. Nu dit jaar staan we al op 400 dus met de laatste twee maanden van het jaar gaan we die 571 ook wel halen denk ik. Ik vind dat dus heel apart. Watergebruik is hetzelfde gebleven (rond en om de 95 kuub) het enige wat gas verbruikt in ons huis is de cv ketel want we koken elektrisch. Maar het eiken van de meter moeten we zelf betalen dus ja... Edit: cv staat altijd op 15,0 en we stoken dus volledig op hout.
Mijn man heeft het eigenlijk nooit koud en ikzelf ben altijd vrij streng voor mezelf, dus hier staat ie eigenlijk bijna nooit hoger dan de 18 graden.... Behalve als er visite komt. Maar wij hebben thermostaatknoppen, dat is wel superhandig, dan kan je de temperatuur per kamer regelen ipv centraal...
Ik vraag me dan direct af of er niet iets is misgegaan bij het plaatsen van de nieuwe ketel. Een kleine lekkage of iets dergelijks kan zo'n verhoging veroorzaken. Gas ruik je pas vanaf hogere concentraties, dus het kan zijn dat je zo'n lekkage niet zelf doorhebt... Een ijking moet je trouwens alleen zelf betalen als de meter niet stuk blijkt te zijn. Als de meter wél kapot is, hoort de netbeheerder daarvoor te betalen.
Ja die moeten wij eigenlijk ook hebben! Maar die zijn vrij prijzig! Wij moeten eigenlijk in de woonkamer grotere radiotoren hebben, maar dat is ook zo'n investering.... In de winter staat de westerwind op onze zijgevel en dan trekken de radiatoren het niet en hebben we echt dagen dat het koud is in huis terwijl de cv maar loeit....
Je zou heel ouderwets iets van een wandkleed op die muur kunnen hangen, dat houdt een hoop kou tegen Maar denk dat ik dat zelf ook niet snel zou doen, hoor
Okay die man van Eneco zei dat we de ijking zelf moesten betalen maar een eventuele reparatie niet. Vreemd verhaal weer. Ga dan binnenkort aan de buurman vragen of hij even wil kijken. Die is loodgieter. Eneco vertelde wel dat 571 kuub alleen voor douchen wel kan kloppen maar hoe verklaart dat dan ons gebruik van 196 kuub in 2011. Een 20 jaar oude ketel zou toch niet zuiniger moeten zijn lijkt me. Ook op mijn vraag waarom de dagstroom om 22:00 omklikt en de nachtstroom pas om 22:15 wist hij niet. 's Morgens om 7:00 gaan ze allebei tegelijk. Dat viel me pas ineens op haha.
@Ts: heb je ook al eens gekeken naar je manier van wassen. Is het bijvoorbeeld nodig om de kinderbedden iedere week te verschonen? Hoelang draag je kleren. Wij zijn daar ook meer op gaan letten en het scheelt toch 2 wassen per week. Ik gebruik de droger maar 1 of 2 keer per week. voor de grote stukken. Gewone kleding hang ik op. Onze verwarming staat op 18 als we thuis zijn en 15 als we er niet zijn. Waar staat je droger? De warmte die tijdens een droogbeurt vrij komt kan zomaar een graad schelen.
Bij ons gaat de verwarming nog lang niet aan. Pyjama, badjas en onder een plaid op de bank voor de buis met een groot pot thee. Vind het zonde en nog te doen. Extra deken is ook weer uit de kast voor snachts.
Wij hebben zolder geïsoleerd, nu bijna overal dubbelglas. Nieuwe CV heeft bij ons veel goed gedaan! Die heeft zich in 1 jaar al terug betaald :O
hmm met een nieuwe ketel zou je in principe zuiniger moeten kunnen zijn. het kan zijn dat de nieuwe ketel een hogere capaciteit heeft en hierdoor je dus ook als je bv gaat douchen meer verbruikt dan je oude ketel. maar dan zou je dus eigenlijk een ketel met overcapaciteit hebben. kan ook zijn dat er een grotere boiler inzit en dat die snachts ook warm wordt gehouden. of dat de temp hoger staat ingesteld als de oude ketel. wellicht dat je dit nog eerst kunt nakijken?
Ik ben dus iedere keer te laat. Dan hoor ik een klik, denk ik o ja nachtstroom en ff later weer een klik. Denk ik shit, ik had nog willen kijken welke meter draait. Ga mn wekker er keer voor zetten denk ik haha.
Wij hebben sinds 2 weken toon van eneco. Je krijgt inzicht in wat je vebruikt en wat het kost. Erg belangrijk om te gaan besparen is inzicht hebben in je verbruik. Je wordt ineens bewuster van wat je wanneer aanzet Er zit een temperatuur programma op..dus makkelijk verwarming instellen Wel grappig om te zien dat mijn msn langer doucht dan ik...
Wij betalen ons scheel aan gas en verbruiken 2600 m3 voor onze tussenwoning. We hebben een nieuwe ketel en de verwarming niet hoger dan 19 graden. Verder vloerverwarming beneden. Alleen in de woonkamer staat de verwarming altijd op 19 graden (we hebben gekeken of het scheelt in verbruik om hem uit te doen 's nachts, maar dat scheelde niks). Er is bij ons wel altijd iemand thuis. Stroom verbruiken we ook veel (tussen de 4500 en 5000 kwh). Ik ben wel benieuwd naar de tips.
stroom zitten we op 2200, en ik werk maar 12 uur per week de rest ben ik thuis. gas zitten we rond de 2000. we hebben overal spaarlampen en doen ook altijd de lamp uit als we ergens niet zijn. we hebben dag/nacht stroom dus ik doe de was/vaatwas/strijk als het laag tarief is. verder hebben we een kill off switch, savonds gaat de knop om en dan is alle stroom eraf beneden, behalve de vriezer/koelkast/magnetron. verwarming staat nu op 19 graden overdag en snachts nu op 15 graden, hierdoor verwarmt de boiler snachts ook niet. verder overal thermopeen en alle apparaten a++