Hallo, Van de week bij de verloskundige geweest. En uitslag van nekplooimeting mee gehad, deze was 1 op 2000. Zij gaf dat dit mede kon komen door hoger hcg gehalte van 72 (mom 1,8). Maar meer kan ze me er ook niet over uitleggen. Ik was blij met de kansberekening, maar ben nu toch weer aan het twijfelen geslagen. Wat houdt dat in een te hoog HCG en wat is te hoog? Ik heb wel iets meer dan een week voor de test een bloeding gehad kan dat nog meespelen. Mijn papp-A was volgens mij goed, niet te laag of hoog, redelijk gemiddeld en tot gold ook voor de nekplooimeting zelf. Heeft het HCG-gehalte dan zo'n grote invloed dat er daardoor 1 op 2000 uit is gekomen. Ik ben 30 jaar, dus gemiddeld geldt voor mijn leeftijd 1 op 800. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Groeten Maayke
Hoi maaike, Ik ben niet voldoende op de hoogte van de waarden om je hierover te informeren. Ik wil je daarom adviseren je verloskundige hier nogmaals na te vragen of contact op te nemen met een gynaecoloog of klinisch geneticus. Wat ik ter informatie voor je heb gevonden is dat een hCG MoM 1 niet extreem hoog is dat is pas van af MoM 4. hCG is na 11 weken een belangrijke marker daarvoor dus bij 7-8 weken is de pappA het belangrijkst. Ik zie geen reden om je zorgen te maken! Hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben. Groetjes Imke
hoi Maayke, de combinatietest zegt iets over verschillende bloedwaarden, je leeftijd en de dikte van de nekplooi. Bij jou was het dus gunstiger dan bij je leeftijd past, dus je hebt een heel lage kans op een kindje met syndroom van Down. Dat hoge hcg is prima, dat zegt verder niks over de zwangerschap zelf, het gaat om de combinatie van alle metingen. Geen zorgen dus, de uistalg is prima, lekker genieten nu! Mirjam