Hallo verloskundige(n) Ik zit met een vraag waar ik even niet uit kom. Ik ben nu 19 weken zwanger en tot nu toe zonder al te veel problemen. Ik werk in de verzorging waar ik soms te maken heb met zwaar tillen en andere lichamelijk redelijk zware werkzaamheden. Verder heb ik een paard wat soms ook zorgt voor werkzaamheden waar ik bijvoorbeeld pakken hooi, stro of voer moet tillen, kruiwagens sjouwen enz enz. Nu hoor ik steeds verschillende verhalen van mensen. De een zegt dat het gewoon mag zolang je nergens last van hebt, de ander zegt dat je absoluut niet zwaar mag tillen, omdat op het moment dat je last krijgt het al te laat is! Wat is nou waar? En tot hoe lang mag ik doorgaan en hoe zwaar mag ik nou eigenlijk precies tillen? Groeten, Linda
hoi Linda, kijk eens op; http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/ds ... nk_id=2105 Daar staat precies wat je wel en niet mag tilllen. Overleg tijdig met je leidinggevende over aangepaste werkzaamheden, kom je er niet uit, dan overleggen met de arbo-arts. Verder moet je op je eigen lijf letten, het kan niet veel kwaad voor je kindje, maar als je veel harde buiken krijgt is dat een teken om rustiger aan te gaan doen. Mirjam