hoog sensitiviteit

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Supernurse, Jan 12, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Supernurse

Supernurse Fanatiek lid

Aug 16, 2009
    1,837
    0
    0
    hallo
    Mijn zoontje is net 2 geworden en altijd erg snel geprikkeld en overgevoelig. Zelf denk ik dat hij wel eens hoog sensitief kan zijn (ziet gelijk wanneer er een speeltje mist of iets veranderd is in huis bv). Zijn er moeders die hier ervaring mee hebben?? Zo ja hoe uit zich dat.
    groetjes Suzanne

2. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

Jul 25, 2006
    3,369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    mijn oudste is hoogsensitief. wat je eigenlijk al merkte als baby (al snapte ik het later pas) hij kon niet goed slapen. werd wakker van alles. kan niet tegen verandering. al is het maar het kleinste ding. en alles moet je tot in detail uitleggen. hij was vroeg al heel wijs. kon met 2,5 al gearticuleerd Bibliotheek en lantaarnpaal zeggen. nu is hij nog steeds van slag als iets niet gaat zoals het moet gaan. bijvoorbeeld we gaan naar de dierentuin maar er ligt een meter sneeuw en we besluiten niet te gaan. we moeten heel erg goed nadenken dat we even de tijd nemen het uit te leggen anders kan hij echt dagen van slag zijn. als je het boek hoogsensitieve kinderen leest leer je beetje hoe en wat. maar wij kwamen er pas achter met 4 jaar ;)

3. Supernurse

Supernurse Fanatiek lid

Aug 16, 2009
    1,837
    0
    0
    dank je wel voor je reactie. Mijn zoontje slaapt ook erg slecht, is snel wakker en heeft dan ook echt moeite om zelf in slaap te vallen. Is daarnaast erg gevoelig voor veranderingen. Daarnaast voelt hij precies aan hoe ik mij voel.
    Dank je voor de tip van het boek, ga ik zeker lezen

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

5. Supernurse

Supernurse Fanatiek lid

Aug 16, 2009
    1,837
    0
    0
    Dank je wel, ga zeker even kijken

6. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    Ook mijn zoontje heeft deze kenmerken.maar niet alles wat op hs duidt.wel slecht slapen, maar hij kan wel goed tegen veranderingen maar dat heeft hij van kleinsafaan al meegemaakt...hij pakt alles snel op, ook gevoelens maar het staat hem niet in de weg gelukkig.hij praat zo wij voor zn 2 1/2 jaar dat ik soms vergeet dat hij n kind is en hij begrijpt heel veel van gevoelens en "grote mensen dingen". maar hij moet ook gewoon kind kunnen zijn..daar probeer ik op te letten!

ik denk en op de psz wordt die mening gedeeld, dat hij een erg gevoelig jongetje is maar niet hs...feit blijft dat ik merk als ik goed en stabiel in m'n vel zit, het met hem ook goed gaat.zelf ben ik ook erg gevoelig maar niet hs (iemand met verstand ervan zei van wel maar ik herken echt niet alle kenmerken in mezelf!net als bij m'n zoontje!) dus dat helpt om m'n kind beter te begeleiden.veel proberen te verplaatsen in je kindje,,.dat helpt denk ik heel veel!

7. Supernurse

Supernurse Fanatiek lid

Aug 16, 2009
    1,837
    0
    0
    Mukkie dank je wel voor je ervaring en advies.

Als ik professionele hulp zou willen hebben (zijn namelijk wel meer dingen waar we tegenaan lopen) zou ik dan het beste terecht kunnen bij een pedagoog???

8. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hey Suzanne!

Mijn oudste is hs hier kwamen we pas achter dat ie ruim 3 was. Ik heb een cursus gevolgd om hem beter te begrijpen. J. Is erg sociaal, pienter, heeft wel eens 'iets' gezien( lang verhaal) hij is erg punctueel, kan niet tegen veranderingen, perfectionistisch ( wordt kwaad op zichzelf als ie een woord niet goed kan lezen) hij leest nu voornl avi 2 maar kan rustig tip de muis voorlezen, of pinkeltje. Hij heeft zichzelf leren lezen! Hij voelt ons feilloos aan. Hij speelt weinig maar wil alles weten, op school doet hij het liefst werkjes. Hij heeft inlevingsvermogen etc.

9. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Er zijn niet veel mensen die open staan voor hsp helaas. Soms worden deze kinderen ook wel bestempelt als add kinderen.

10. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Oja, J. Heeft ook last van nachtangst. Schijnt vaker bij hs kinderen voor te komen. Helaas nog iedere nacht..

11. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    Goh ik herken wel heel veel...maar mijn zoontje is pas 2 1/2 dus over lezen kan ik niet weten nog en nogmaals hij is niet overgevoelig voor verandering maar al het andere herken ik wel erg...

Op de psz zeiden ze na dag een dat hij een erg gevoelig jongetje is maar ik heb dan altijd een beeld van erg timide en schrikachtige kinderen in gedachten.maar dat is m'n zoontje niet.wel heel perfectionistisch en voorzichtig fysiek gezien, maar ook weer heeeeel sociaal, praat honderd uit en heeft zoveel fantasie en creativiteit (muziek, zingen, tekenen, spelen in z'n eentje hele verhalen haha!)

Ik zoek niets op in die zin, dat ik wil dat m'n kind "iets bijzonders " heeft maar ik merk gewoon dat hij gevoelig is op veel punten.wat ik als kind ook was. Ik zag ook van alles en dat was geen verbeelding...

Daar moet je je kind altijd serieus in nemen!vraag naar wat hij ziet en of het eng is of niet...neem de angsten serieus en alle gevoelens die je kind uit.gevoelige kinderen kunnen heel goed duidelijk maken wat ze voelen!

12. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    Een goede kindertherapeut of psycholoog kan je goed advies geven!mocht je ook andere kwesties hebben dan kan een speltherapeut ook vaak een grote hulp zijn!

13. Supernurse

Supernurse Fanatiek lid

Aug 16, 2009
    1,837
    0
    0
    Dank je wel voor jullie reacties. Herkenbaar allemaal. Volgens mij neigt mijn zoontje ook naar perfectionisme. Hij is ook een echt nachtbraker. Slaapt na 2 jaar nog niet door.
    Wil mijn absoluut niet een stempel geven of in een hokje plaatsen maar zou soms makkelijker zijn om hem wat beter te begrijpen
    ga volgende week eens vragen of de pedagoog ons kan helpen

14. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Je zou ook kunnen zeggen dat veel ADHD kinderen pas laat gediagnosticeerd worden omdat veel ouders ten onrechte denken dat hun kind hoogsensitief is. Hypersensitiviteit is een van de kenmerken bij jonge kinderen van mogelijk ADHD. Daarnaast gaat hypersensitiviteit ook nog wel regelmatig samen met hoogbegaafdheid, hoogbegaafden hebben (vaak) een snel verwerkingssysteem waardoor details eerder op zullen vallen. Zij hebben in de jonge jaren best veel geduldige begeleiding nodig. Zelf geloof ik niet in hoogsensitiviteit als op zichzelfstaand iets, ik denk dat het eerder een symptoom is voor een breder iets (ADHD, hoogbegaafdheid, (prikkel)regulatiestoornis. Bij het laatste zijn kenmerken bijvoorbeeld: overgevoeligheid voor geluiden, geen stukjes in het eten willen hebben, niet tegen koude of vieze handjes kunnen, etc.

15. Supernurse

Supernurse Fanatiek lid

Aug 16, 2009
    1,837
    0
    0
    Dank je wel nikita voor je antwoord. Denk zeker dat je gelijk hebt is niet iets wat op zichzelf staat.

16. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

+1

:)

17. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn oudste werd door de cranio sacraal therapeut (tevens kinderfysio) behandeld. Volgens haar is hij hoogsensitief. Op dat moment leek dat heel logisch. Aan de slag gegaan met allerhande tips en trucs en een heel scala aan aardingsoefeningen. En inderdaad, hij leek beter om te kunnen gaan met prikkels maar nog steeds liepen we tegen heel veel dingen aan.
    Hulp gezocht bij MEE, doorverwezen naar GGZ en inmiddels diagnose ASS. En daarnaast zal hij best hoogsensitief kunnen zijn.

Maar toch ben ik er ook wel van overtuigd dat het op zichzelf kan staan. Immers is 1 op de 5 (!!!) mensen hoogsensitief.

18. mamabri

mamabri Niet meer actief

Mee eens, hier een puber van 16 die gediagnosticeerd is met ADHD/autisme. Toen was er helemaal niets over HS bekend, terwijl als ik jullie verhalen hier lees dit voor mij heel erg herkenbaar is. Ik heb zelf niets met HS en denk eerlijk gezegd dat het eerder is dat het voor de ouders fijner klinkt om te zeggen: ja maar mijn kind doet dit en dat omdat het Hoogsensitief is, ipv ADHD :) Even heel kort door de bocht gezegd hoor :)

19. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    De tijd zal het zeggen dan..

20. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Hier is mijn dochter heel erg sensitief

Ze is ook erg creatief en erg precies.
    Ze schildert, knutselt en tekent soms echt non stop van 9 uur in de ochtend tot na het avondeten( in het weekend). Niks mag worden weggegooid en het is dan ook echt een heel project. Het werkstuk is dan ook tot in detail uitgedacht en daar kan dagen aan worden gewerkt.

Nu ze bijna 6 is gaat het steeds beter omdat ze zich heel goed kan aanpassen en ze kan het beter verwoorden.

Als ze nu even alleen wil zijn dan zegt ze dat en regelt ze ook dat het gebeurt.

Ik merk dus dat het hier beter gaan omdat ze zelf nu meer kan aangeven en kan verwoorden.

Share This Page