Leuke boeken voor 6 jarige, snelle lezer

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door elisabethbas, 11 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elisabethbas

elisabethbas Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Mijn zoon van zes zit in groep 3 en leest graag en goed. Nu op E4 niveau. Ik merk dat hij deze boeken technisch prima kan lezen maar dat er soms woorden en zinsconstructies (spreektaal bv) worden gebruikt die hij niet snapt. Wat zijn leuke boeken voor hem, dis technisch uitdagend genoeg zijn maar wel passend zijn voor een jongetje van (net) zes?

Biny vindt dit leuk.
  2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Ik zou vooral voor voorleesboeken gaan, zoals Pluk van de Petteflet. Maar ook de boeken van Marianne Busser en Ron Schröder ed zijn, als hij dat nog leuk vindt, prima te doen. :)

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    En misschien Koen Kampioen of de boeken over voetbal van Vivian den Hollander? Die ken ik verder niet, maar de boeken over dansen en paardrijden van Vivian den Hollander waren/zijn hier wel populair. ;)

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Mijn zoon vond op die leeftijd de Waanzinnige boomhutreeks leuk. En nu nog hoor.

5. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Hier een dochter met hetzelfde leesnivo. Ze is nu net 6 en vind het geweldig om de boeken van kolfje weerwolfje te lezen.
    Misschien vind hij dat leuk?

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier ook Dolfje Weerwolfje inderdaad, en Spekkie en Sproet. Boeken van schrijfster Vivian den Hollander vallen hier erg in de smaak, momenteel met de paardenboekjes :) (wel iets te makkelijk voor mijn dochter, maar goed, ze vindt het leuk en het leest lekker weg)

7. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Hier ook dolfje weerwolfje

8. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Pin je ajb niet vast aan dat E4 niveau. Vooral lezen wat hij leuk vindt. Hier een zoon van 5 die Geronimo Stilton leest en een zoon van 8 (avi uit) die ook Geronimo leest. Het lezen moet vooral leuk zijn en blijven.

Syane, NiekeKris en Fuddey vinden dit leuk.
  9. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Idd, en dat leuke werkt ook twee kanten op; soms zijn makkelijke boeken erg leuk en dat is technisch gezien hele goede oefening. En soms zijn boeken die éigenlijk iets te moeilijk zijn ook zo leuk, dat kinderen toch blijven lezen en zo dus qua woorden en zinsconstructies veel leren (en bv ook leren om betekenis uit de context af te leiden). Dus ik zou vooral zoeken naar wat hij leuk vindt, en dan kijken hoe dat gaat.

puzzelstukje en Syane vinden dit leuk.
  10. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ik zit een beetje met hetzelfde. Het lijkt er op dat er voor meiden meer leuke boekenreeksen zijn op die leeftijd (Heksje Lilly, Foeksia de miniheks, paardenseries...) als voor jongens. Dolfje is inderdaad een optie maar laat mijn zoon bij net iets tegen wolven hebben (vindt ie doodeng).

Voorleesboeken doen het hier sinds kort verassend goed. Hij had er een paar meegenomen uit de bieb en pakte er thuis één om te lezen. Ik dacht er niet bij na en zei dat dat een van de voorleesboeken was en toen reageerde hij heel verontwaardigd met "waarom mag ik ze niet zelf lezen dan?". Tsja, waarom ook niet.... :) Ik moet bekennen dat hij mij behoorlijk verrast heeft, hij kan veel beter lezen dan ik dacht. Hij vindt vooral de mooie plaatjes erbij nog erg leuk; hele lappen tekst leest hij nog niet graag, in dat opzicht is hij nog echt een 6 jarige ;)

Maw probeer het niveau een beetje lost te laten en kijk vooral naar wat hij zelf leuk vindt op te lezen.

11. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.239
    11.819
    113
    Borreboekjes zijn ook leuk trouwens. En aangepast op leesniveau met veel plaatjes.

Amarens vindt dit leuk.
  12. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier vinden ze infoboeken/atlassen enz ook erg leuk. Die haal ik vaak bij de bieb.

13. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Stripboeken doen het hier heel goed.
    Naast Dolfje Weerwolfje inderdaad.

14. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Mijn zoon vond de boeken van Mees Kees en Dolfje weerwolfje erg leuk toen hij net 6 was. Later ook de gehele griezelbus serie, waanzinnige boomhut, diary of a wimpy kid en wolf.
    Daarnaast zou je met informatieve boeken kunnen starten.
    Neem je zoon gewoon een keer mee naar de bibliotheek, daar kan hij zelf boeken uit zoeken en uit proberen.

15. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Ik zit met hetzelfde, maar dan voor een ander leesniveau (kindje bijna 4, leest E3), dus ik snap dat het soms echt even puzzelen is. Lang leve dit forum - ik zie dat je al een aantal hopelijk bruikbare tips hebt gekregen en dat er iets bij zit voor je zoontje. :)

Deel Deze Pagina