Hoogbegaafd meisje (4 jaar) maar mag niet naar groep 2/3!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tweemeisjes, 5 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tweemeisjes

tweemeisjes Niet meer actief

#1 tweemeisjes, 5 dec 2009
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2009
    Ik wou even stukje tikken over mijn meisje van vier.
    Ze is een aantal maanden geleden getest op school. Dit ging om het volgende, ze dachten dat ze hoogbegaafd was. Nu kwam er dus uit dat ze het niveau heeft van een meisje van groep drie. (zo gemeten en ingeschat)
    Ze kan de letters van a-z schrijven en lezen. Ze kan ook de hoofdletters maken. Ze kan woorden schrijven, spellen en nu ook woorden plakken. Ze is nu bezig met het leren lezen.
    Leuk denk je dan, ze kan dit. Een enorme voorsprong.

Toch kun je niet alles hebben en dat is het volgende. Hoe dan ook is het meisje niet sociaal. Bij ons thuis is het zo'n open vrolijk meisje. Komen de mensen hier is er niets aan de hand.

Maar als ik haar naar school breng begint ze op haar jas te bijten. Zegt ze niets meer, doet ze overdreven verlegen! Ze zegt niets in de winkel tegen het personeel. Het personeel groet haar altijd netjes met : ,, Hallo'' of wat dan ook. Maar ze zegt niets terug.

De meisjes uit haar klas groeten haar ook altijd vrolijk. Toch wil ze er niets van weten.

Met het tien minuten gesprek zei de juf wel dat wanneer wij weg zijn ze zich sociaal opsteld. Maar dat ze ook momenten heeft dat ze niets zegt of alléén wil spelen. Ze is dan compleet in zichzelf gekeerd. Sommige momenten speelt ze gezellig mee, en dan kan er geen woord vanaf. De juf zei wel dat ze goed kan concentreren en héél aandachtig luisteren kan. Ze houd wijs haar mond en wacht op haar beurt. Als de kinderen een fout maken zal ze die niet corrigeren, maar steekt haar vinger op. De kindjes in de kring verliezen na hun eigen beurt de concentratie. Ze blijft luisteren en meekijken. Wat ze doet moet ze ook afmaken.

Ik heb hier zoveel moeite mee. Ik wil geen perfecte meid maar gewoon dat ze ook gaat groeten. Ze zegt gewoon niets terug.

Het word hoe dan ook een opgave om haar socialer te krijgen.

Dit is dan ook de reden dat ze onze dochter niet laten overslaan. Dit hoeft ook niet van mij helemaal niet! Ze moet kind blijven, maar ze ligt qua denken zover voor, alleen dat sociale.

Ik weet niet wat ik verder nog doen kan om het te verhelpen. De juf zei wel dat ze het een perfectionistje is. Ze wil alles prima afleveren en bij een fout kan ze heel boos worden.
    Laatst wou ik haar verbeteren en ze gilde: ,, Dat weet ik mama!'' ze was hels. Toen begon ik een beetje te lachen en dat kon ze niet waarderen.

Misschien is het voor jullie niet herkenbaar, maar als dit wel het geval is.. wat kan ik nog doen?

X Joelle.

2. tweemeisjes

Aanvulling.
    We weten dat het nog een kind is. Ze krijgt wel extra werk.
    Sommige dingen moeten niet geforceerd worden. Ze heeft ook dagen dat ze wel wat zegt. De juf vind het nog te vroeg om haar te laten overslaan. Ze raakt nu gewend aan haar taken op school en aan de kinderen. ik wil haar niet wegtrekken uit haar 'vertrouwde' omgeving.
    Ik was vroeger niet verlegen maar mijn man herkend zich er wel in. Ze speelt nu met twee kinderen uit haar klas. Misschien stel ik me wel aan, of maak ik me te druk. Maar ben zo bang dat het een bang muisje word. Hier is er echt niets aan de hand. Maar zoek de gouden tip om haar minder verlegen te krijgen.

3. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Het gedrag is enorm herkenbaar voor hoogbegaafde kinderen. Als ik je een tip mag geven; misschien is het Leonardo onderwijs van de Leonardo Stichting een oplossing voor haar. Heel veel hoogbegaafde kinderen hebben een hoog IQ maar een laag EQ en soms ook andere sociale problemen.
    Ik wil je dochter niet gelijk in een hokje stoppen maar wij werken met Leonardo en ik heb inmiddels dusdanige schrijnende gevallen meegemaakt dat ik je er in vroegtijdig stadium op wil wijzen voor het misschien echt uit de hand loopt.

Overigens is de manier van klas overslaan helemaal niet altijd de juiste oplossing!! Soms kun je beter kijken naar het type onderwijs voor hoog (leonardoklassen) of meergegaafde kinderen (plusklassen)

4. tweemeisjes

Heej!
    Bedankt voor je reactie. Ik had al vaker deze site doorgekregen. Dit is niet leuk voor haar. Ik wil niet dat ze in de knoop komt. Maar goed, de juf gaf ok niet heel veel tips.
    We moeten echt wat gaan regelen!

5. NB1980

NB1980 Actief lid

24 jun 2008
    247
    0
    0
    Kan schoolmaatschappelijk werk niet iets voor je betekenen? Ik weet dat ze voor oudere kids een aantal 'cursussen' hebben op het sociale vlak. Dat gaat allemaal speelsgewijs. Wellicht hebben ze ook iets voor jonge kinderen. Alle kleine beetjes kunnen helpen....

6. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Daarnaast zou je haar op een sport of spel kunnen doen waarbij het groepsproces belangrijk is, bijv. korfbal of hockey, knutselclubje of kindertheater dat soort dingen, waarbij ze bij een groeps proces betrokken wordt,en dan leert om sociale kontakten op te bouwen. En vooral niet alleen laten spelen maar stimuleren dat ze samen met andere meisjes( en jongens) dingen onderneemt . Hoe jonger je daarmee begint des te beter.

7. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Ik herken je verhaal. Onze oudste werd in groep 1 getest en toen bleek dat ze na groep 1 door zou kunnen naar groep 3 en dus groep 2 niet zou hoeven te doen. Maar de juf gaf wel aan dat ze dan zelf zou moeten gaan leren lezen tegen het einde van groep 1, dan zou ze dus naar 3 gaan. Maar mijn dochter had daar helemaal geen interesse in (want daar heb je moeders voor, die lezen voor wat je maar wilt ;)). Dus zit ze nu in groep 2.
    Ik vind het helemaal prima, want zij was er ook sociaal nog helemaal niet aan toe om naar groep 3 te gaan. Juist omdat ze perfectionistisch is, zou het verkeerd zijn gegaan in groep 3 omdat naast het leren en 'kunnen' ook veel sociale aspecten belangrijk zijn. Nu, in groep 2, gaat dat heel goed. Dat ene jaar verschil, van 4 naar 5, is een enorme sprong op het sociale vlak. Ze gaat straks vol zelfvertrouwen naar groep 3 en ik weet zeker dat ze zich daar staande kan houden in de groep.
    Dus tja, mijn ervaring is dat het sociale vanzelf komt in groep 2, met het ouder worden. Wat dat betreft is school ook de ideale leerschool.

8. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Mijn zoon herken ik je wel in je verhaal, is niet hoogbegaafd maar wel een slimmerd. Was sociaal ook zo op die leeftijd en is nou bijna 8 acht jaar. Hij groeit nog steeds sociaal, maar is ook graag op zichzelf. Is niet echt storend op school maar valt nog steeds wel op! Vorig jaar wilde de juf hulp er voor zoeken, maar wat bleek met 9 jaar hoef een kind dat allemaal pas te kunnen. En ook pas met die leeftijd heb je er pas training voor om socialer te worden en meer voor je zelf op te komen en spontaner. En een karakter kunnen ze niet veranderen, maar wel leren om dingen makkelijk te doen en niet overal als een berg tegen op te zien. Dus ze gaat vast nog sociaal groeien hoor en ik zou liever geen klas overslaan als ze sociaal nog moet groeien, ik zou dan liever dat ze op school extra werk aanbieden.

9. Arri

Arri Fanatiek lid

21 dec 2007
    2.566
    0
    0
    Heel even kort van mijn kant: op dit moment ben ik aan het afstuderen op het onderwerp 'hoogbegaafdheid'.
    Ik heb het idee dat jouw dochtertje niet wil opvallen in de groep. Vandaar dat ze haar gedrag aanpast aan de situatie: verlegen, niets zeggen.
    Wat er wordt gezegd over het lage EQ van hoogbegaafde kinderen, kan ik een beetje nuanceren. van hoogbegaafde kinderen wordt vaak verwacht dat ze qua sociaal gedrag ook hoogbegaafd zijn. Dit staat echter los van elkaar. Sociaal gezien zijn deze kinderen vaak op hetzelfde niveau als hun leeftijdgenootjes. Je mag daarom geen hoge verwachtingen van ze hebben op dat gebied. Verder voelen deze kinderen zich vaak alleen omdat ze sociaal gezien wel overeenkomen, maar qua denkniveau hoger zitten. Het is dus een moeilijke overweging die je moet maken: is je kind sociaal sterk, kan het naar een klas waar andere kinderen op hetzelfde denkniveau zitten waardoor het kind zich niet anders voelt. Is het kind sociaal zwakker, kan het kind misschien beter bij zijn leeftijdgenootjes blijven, en daar in die situatie werken aan sociale vaardigheden zodat ze sterker wordt. Echter het sociale gedrag moet echter niet de drijfveer zijn om wel of niet te versnellen.
    Het is een moeilijke beslissing die je moet nemen. De school moet de leerlin/jouw dochter dus aanspreken op haar denkniveau en haar daaraan tegemoet komen, zodat jouw dochter zich prettig voelt in deze situatie.
    Let wel, ik schrijf dit verhaal zonder de situatie volledig te kennen, dus ik kan je geen concrete tips geven!

Succes ermee!!

Groetjes, Arri

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik herken het van mijn neefje maar die had geluk want in Gilroy (usa) waar hij woont zit een school die meerdere plus klassen had.
    Zo kon hij dus wel bij zijn leeftijdsgenoten blijven maar wel werk krijgen wat bij zijn iq past.

Daarbij had mijn zus een voorbeeld (mijn zwager) en wist dus dat zij hem juist op het sociale vak moest stimuleren (rekenen, taal enz dat ging vanzelf wel want dat vind hij leuk)

Bij mijn zwager is dit dus vroeger niet gebeurt, die is wel enorm aangespoort in het leren, leren en nog eens leren maar niet op het sociale gedeelte.
    Resultaat is dus dat hij nu (ruim over de 40) zich nog geen houding weet te geven in groepen (wanneer het niet over dingen gaan die hem intresseren en op verjaardagen kom je toch vaak geen mensen tegen die de hele avond over wiskundige berekeningen willen kletsen ;))
    Wij vinden hem dus ook sociaal gehandicapt (weet niet of dit een goede benaming is maar voor ons omschrijft het het wel).

Dus lekker bij haar leeftijdsgenootjes laten, stimuleren om eens een vriendinnetje mee naar huis te nemen (en ze hoeft er echt niet veel te hebben hoor), misschien is een groepssport iets om te doen of de scouting of iets dergelijks.

Groetje sAnita

11. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Ik herken het van mijn zusje. Zij kon lezen en schrijven toen ze naar de kleuterklas ging. haar iq is nooit getest en ook hebben mijn ouders haar geen klas laten overslaan. Hebben ze bewust voor gekozen.
    Wel kreeg ze later wat extra werkjes om te voorkomen dat ze zich ging vervelen in de klas.
    Ze is dan wel een gezellige meid die met iedereen lol kan maken dus dat deel herken ik dan weer niet.
    Ik persoonlijk zou het eerst eens even aankijken...mss zit het gewoon in haar karaktertje dat ze wat verlegen is? Dan komt het vanzelf wel goed als ze wat ouder wordt.

12. mummy2b

mummy2b Lid

27 nov 2008
    67
    0
    0
    Hoogbegaafde kinderen zijn soms ook sociaal verder vooruit dan leeftijdgenootjes. Dit komt er in de omgang met andere kinderen op school niet uit, omdat deze qua sociale ontwikkeling op een lager niveau zitten, en er dus wederzijds onbegrip is. Dit kan een hoogbegaafd kind de indruk geven dat hij/zij 'verkeerd' is. Een klas overslaan kan dus juist helpen, omdat klasgenootjes dan ook iets verder zijn in hun ontwikkeling.

Ga anders eens kijken op dit forum:
    HIQ Forum • Forumoverzicht
    Hier vind je meer ouders met hoogbegaafde kinderen en kan je misschien iets opsteken van de ervaring die ouders met oudere kinderen hebben opgedaan.

13. tweemeisjes

Dames!
    bedankt voor de tips. Ik ga haar zowieso ergens aanmelden voor de sociale contacten. Pfft en ik ga even dat forum nalezen. Ik tik snel een update...

14. mag ik weten welk sterrenbeeld ze heeft??

Deel Deze Pagina