hallo... We hebben een peuter die in januari 3 jaar wordt... hij is sinds enkele maanden zindelijk... of iig overdag... poepen doet hij nog wel in een luier.... maar met plassen ging het perfect... ook op de psz geen luier.. en melde zich netjes... Nu sinds 2 weken viel het me al op dat hij zich later begon te melden... waardoor hij soms net een paar drupjes te laat was... maar nu sinds vorige week is het opeens drama... gisteren heeft hij in een tijdsbestek van 15.30 uur tot 18.15 uur drie keer in zn broek geplast.....!! Net gingen we hond uitlaten.. ik hem van te voren op het potje gezet... geplast... en 10 minuten later tijdens het wandelen zegt hij dat hij geplast heeft.... Weer alles nat....... Hij heeft geen pijn ofzo met het plassen... we denken niet dat hij blaasontsteking heeft..... het lijkt eigenlijk wel of hij het express doet... ongelukje kan gebeuren.. maar dit is echt extreem.... vorige week zat hij na 2 keer broekplassen.. gewoon in zn nattigheid verder te spelen.. (stond te koken) en hij zei niet eens iets.... Herkent iemand dit....???? Is dit een fase...??? help wat moet ik ermee doen???
Hoi ja dit is een fase. Heel vaak krijgen ze een terugval en al helemaal met de spannende tijden die aanbreken. Mijn zoontje heeft dit ook een 2 weken gehad, gaat al weer ietsje beter gelukkig.
Hoi Heel herkenbaar. Mijn dochter is 1 week helemaal droog geweest en zijn sinds het kouder wordt (weet niet of dat ermee te maken heeft) helemaal terug bij af. Moet wel zeggen dat ze nog geen twee was toen ze zindelijk was. Maar nu dus niet meer en loopt weer in een luier. Gaat sinds kort zo nu en dan weer op het potje.
Misschien door de spanning van Sinterklaas? Ik merk aan mijn dochter dat ze daar heel erg mee bezig is en het erg spannend vindt! Succes ermee en hopelijk is het snel voorbij!
zit hier te denken... vorige week was het ook na de PSZ..... of idd sinterklaas.... Zit nu toch echt te denken.... hoe t kan.... Wil iig geen luier aan gaan doen... want ik denk ?) dat de terugval dan misschien erger wordt.... ik weet niet hoor...
Soms hebben ze het te druk om te plassen of geen zin om te gaan. Isabella kan het heel erg goed ophouden dus ze heeft nooit ongelukjes. Maar haar nichtje van 4 heeft nog vaak dat ze gewoon te laat reageert.
Nee.... dat is het dus niet... wat vanochtend heeft hij een kwartier ofzo op het potje gezeten... ook geplast (klein plasje)... en 10 minuten later een grote plas in zn broek...... Hij kon aardig ophouden.... nadruk op "kon"....
vooral niet boos worden maar verschonen en er geenpunt van maken. is vast een terugval. dit hebben veel kindjes en vaak jongens. komt wel weer goed. wat je kunt doen is belonen als hij het op het potje of op de wc doet em geen aandacht schenken als hij in zijn broek plast. ook geen negatieve want dit is ook aandacht. vaak krijgen ze een terugval na het krijgen vaan een broertje of zusje of een andere spannende gebeurtenis. ga dus even naar waar het aan kan liggen. misschien is hij wel ineens bang voor de wc bijvoorbeeld. fantasie gaat met 3 jaar spelen en hij kan bijvoorbeeld denken "als mijn poep en plas daarin verdwijnt dan misschien ik ook wel" het kan dus van alles zijn
Ik wilde ook al reageren dat vooral jongetjes zo'n terugval kunnen hebben... Bij meisjes komt dat een stuk minder voor. Maar zo'n terugval kan er gewoon bijhoren. Vooral niet te druk om proberen te maken. Als het hier gebeurt zou ik idd ook niet kiezen voor hem weer in de luier te zetten. Succes ermee!
Heel herkenbaar. Onze dochter was al tijden zindelijk, nooit geen ongelukje eigenlijk en ineens was het mis. We snapten het niet. Volgens het CB deden we het goed zoals we het deden, nl gewoon weer even een luier aan. Geen punt er van maken! Gaat wel weer over. Ik mekte dat ik toch na de 3e keer verschonen geïrriteerd raakte, dus een luier aan gedaan. Dat was volgens CB ook goed. Je moet elke keer even vrolijk en vriendlijk je kind kunnen verschonen, als ze spanning/irritatie merken werkt dat averechts....... Hoop dat je er iets aan hebt
Ook hier een terugval. Onze zoon was met 2,5 zindelijk thuis en bij opa&oma, maar toen ze op t kdv gingen proberen (waar het natuurlijk eigenlijk te druk is om signalen goed op te merken) kreeg hij een terugval. Of eigenlijk nadat ze hadden geadviseerd om hem weer even een luier om te doen en later weer te proberen. Met 35 weken zwangerschap vond ik dat ook wel een goed idee, met als gevolg dat ik nu een baby van twee maanden en een peuter van bijna drie jaar (ook januari) in de luiers heb. Hij weet het volgens ons donders goed als hij iets moet, maar hij zegt mooi niets en vind het ook totaal geen probleem om in zijn strontluier verder te spelen... Ik wil hem na de feestdagen toch echt weer regelmatig naar de wc sturen en zonder luier laten lopen, maar nu nog even niet...even geen kracht voor. We zijn wel heel goed bezig met aan- en uitkleden op dit moment, zodat hij hopelijk straks ook gewoon zelf naar de wc kan gaan en op tijd zijn broek en onderbroek uit kan hebben. Ik weet niet of jouw zoon dit al kan??
Hier vanochtend toch maar even een luier aangedaan.... had hem aangekleed... en na 10 minuten.. kon ik hem dus alweer omkleden... Heb hem gisteren weer in alleen een onderbroekje hier rond laten lopen... (dus stapje terug..) Missmamsie Ligt er een beetje aan.. de ene keer doet hij het wel zelf... de andere keer niet... maar zei hij gewoon dat hij moest plassen..... Het valt me trouwens op dat hij ook qua gedrag opeens weer paar maandjes terug is.... zn peuterpuberteit was op de weg terug.... maar nu had hij ook opeens weer driftbuien..... en slaapproblemen..... (hij heeft vanaf zn geboorte slecht geslapen.. en waren net blij dat dat over was.....) T zal dan vanzelf wel weer goedkomen...... zal er dan toch in sommige gevallen bij horen....
Seth, ook de andere verschijnselen als driftbuien en moeilijker slapen herken ik ook. Het zal echt een fase zijn....... Ook hier loopt mijn dochter wel in een broekje en zetten we het potje in de kamer. Soms werkt het en soms niet.....
Ik zie dat de meeste hetzelfde advies al hebben gegeven, maar inderdaad niet boos worden ofzo. Heel veel kindjes hebben een terugval. Zeker nu in deze periode zijn er heel veel kindjes die daar last van hebben! Sinterklaas, kerstman, overal worden ze gek gemaakt met lekkernijen en cadeautjes. Er gaat van alles in die koppies rond. Ineens weer in hun broek plassen, 's nachts slecht slapen, driftnbuien, etc. Misschien is er nog wel iets verandert in de omgeving, dat zou ook nog mee kunnen spelen. Blijf gewoon doorgaan zoals je altijd deed, maak er geen drama van en even flink overdrijven als hij wel netjes naar de wc gaat! En als er toch een ongelukje gebeurt op een speelse manier laten weten dat hij juist zo'n grote jongen was omdat hij al zo goed op de wc plaste. Het komt wel weer goed! Maar peuterpuberteit en spanning rondon de sint en kerst, is ff teveel voor die ukkies! Succes! ( Die van mij is bijna 3,5 en dan komt er weer zo'n piek waarin ze heel veel aandacht vragen... dan weet je dat maar vast )!
Marleen... hahahaha bedankt voor de vooruitzichten..!!! Weet ik iig dat het "erbij hoort" en dat het nog wel ff kan duren...... Stelt me dan ook alweer wat meer gerust.....
Als de drukte voorbij is langzaamaan een 2e trainingsronde beginnen: stickertje plakken als er netjes op het potje geplast wordt. Een volle kaart is een kadootje. (wel hopen dat je dreumes niet zo slim is 3x op het potje te gaan wat hij normaal in 1x doet, om zo 3 stickers te scoren...)
Hier met een tweede ronde begonnen en ik moet zeggen: het gaat tot nu toe geweldig. Eerste cadeautje met tien stickers is al gescoord, nu op naar tweede cadeautje bij twintig stickers. Meneertje werd vanmorgen ook droog wakker... Zou het dan nu eindelijk gaan lukken??