Kinderfiets

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Molensteen, 1 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Zoontje wordt in mei 3 jaar. We willen dan een fietsje gaan kopen voor hem. Gelezen dat tm 104 cm je dan op 12 inch uitkomt.
    Hij is nu 92-98 cm. maar ben zo bang dat ie niet lang op een 12 inch fiets kan. Zonde van het geld. Is er een fietsje wat ook langer kan?

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier net voor haar 3e een 16 inch en ze rijdt er nu een maand op zonder zijwielen. Ze is nu ergens tussen de 100-104 en jet kan nog prima. Ze zeiden bij de fietsenwinkel tot ongeveer 5 jaar. Fiets moet ook niet te groot zijn om het goed te leren!

3. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Heeft hij een loopfiets of niet? Want dan zou hij al zonder zijwielen kunnen anders waarschijnlijk nog lang niet. Dan zou je een 16" kinnen overwegen, framemaat zegt vaak meer dan de 16". Maar houd ook in je hoofd dat ze goed met de voeten op de grond moeten kunnen om te leren fietsen. Hier met 1 meter over gegaan naar een lage 16" toen ze eenmaal echt goed gingen fietsen aangezien ze zich met een 12" suf trappen.

Zou een fietsenwinkel binnen lopen tegen die tijd.

4. Taco

Taco Actief lid

11 dec 2012
    433
    35
    28
    Hier gekozen voor een 12inch. Ze is nu 1m. En fiets al meer dan een maand zonder zijwieltjes. Hebben expres gekozen voor een 12inch zodat ze het eerst goed kan leren en vertouwen erin krijgt. Daarom ook een fiets van marktplaats zodat het niet helemaal zonde van het geld is als ze volgend jaar een grotere nodig heeft.

5. lady1986

lady1986 Actief lid

27 apr 2010
    159
    17
    18
    Onze dochter is deze week jarig en wordt 5 jaar. Ze heeft al die tijd nog gewoon op haar 12 inch fietsje gereden zonder zijwielen. Ze krijgt voor haar verjaardag een 16 inch fiets..

6. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier hebben beide kinderen van hun 3e tot 5e ongeveer op een 12 inch fiets gefietst. Toch twee jaar, dus dan is het niet meer zo zonde toch? Ik vind het wel belangrijk dat de fiets waar ze op leren fietsen niet te groot is, zodat ze zelf makkelijk met hun voeten bij de grond kunnen om op en af te stappen.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.837
    113
    Hier ook alle 3 de kids een 12 inch fietsje gekocht. Ze kunnen anders echt niet goed leren fietsen zonder zijwieltjes is mijn ervaring. Mijn oudste 2 hebben er 2 jaar mee kunnen doen. De jongste weet ik nog niet. Die is wat langer, maar denk het wel.

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Je moet sowieso niet te veel geld uitgeven voor de eerste 2 a 3 fietsen ;) . Want ze groeien nog hard en gaan nergens lang op. Hier ging er bij de oudste 1 fiets per jaar doorheen..
    Ze is nu 7 en zit op een 24 inch.
    12, 16, 20, 24 - we zijn begonnen bij 16 (nieuw) - dat bleek te groot om op te leren fietsen, ze kon niet bij de grond met haar voeten. Dus zijn we teruggegaan naar een 12 inch(2e hands) .

Sinds de 16 inch heeft ze geen nieuwe meer gehad, zodra ze groter kúnnen, wil ik graag groter, omdat ze dan veel beter mee kunnen fietsen en minder hard hoeven te trappen door de grotere wielen.

Op marktplaats etc staan ook zoveel -zo goed als nieuwe - fietsjes... ik zou zeker daar kijken ;)

9. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Als je in mei een fietje wil kopen dan zou ik in april eens kijken hoe lang je kindje is en dan gaan zoeken.
    Om te leren fietsen moeten ze goed met hun voeten bij de grond kunnen, dus koop zeker niet een te grote fiets.
    Je hebt ook 14 inch, mocht je echt bang zijn dat 12 inch te klein is.
    Maar mijn dochter reed op haar 5de nog op een 12 inch, gewoon zadel op de hoogste stand.

Of je nieuw of tweede hands koopt staat natuurlijk los van het feit hoe groot de fiets moet zijn.

10. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Je moet inderdaad goed op de frame/zadelhoogte letten, sommige 16 inch zijn maar een paar centimeter hoger als andere 12 inch.

Dochter is nu 92-93 centimeter en past nog lang niet op een 12 inch met haar voeten op de grond. Haar loopfiets heeft nu een zadelhoogte van 35 centimeter, maar haar lage 12 inch fiets zadelhoogte 42 centimeter dat past nog lang niet (wel met zijwielen dan maar dat wil ik overslaan). 16 inch fietsen hebben vaak minimum zadelhoogte van 49 - 55 cm, dus daar moet je wel minimaal 104 centimeter lengte voor zijn ja om op los te kunnen fietsen. Je kunt de groeicurve doortrekken en kijken wanneer hij 104 centimeter is? Gemiddeld pas bij (bijna) 4 jaar dacht ik.

Ik zou eerder in het voorjaar al een 12 inch fiets via MP halen (15 euro ofzo) en dan kun je voor zijn 3e verjaardag eventueel een nieuwe 16 inch kopen die dan misschien nog even in de schuur moet afhankelijk van zijn lengte en lef. En als je dan merkt dat dat dan nog echt te vroeg is kun je ook tot zijn 4e verjaardag wachten?

Als je je kind wel met zijwieltjes wilt laten fietsen voorlopig dan kan hij waarschijnlijk wel al snel op een 16 inch.

11. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ons zoontje fietst vanaf 3,3 maand zonder zijwielen op een 12 inch. Hij is nu ongeveer 1 meter en past nog echt niet op een 16 inch fiets. Hij kan dan niet met zijn voeten op de grond om zelf te beginnen of te stoppen. Zijn benen zijn niet lang genoeg.

Deel Deze Pagina