Hoogbegaafde peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Sam86, 9 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Dit is precies het gene waar ik me zorgen om maak bij mijn beide kindjes.
    Bij mijn zoon(groep 4) gaat een aantal dingen héél makkelijk.
    rekenen/lezen/begrijpend lezen haalt hij maximale scores bij de cito(en ook de toetsen tussendoor)
    spelling daar scoort hij juist beneden gemiddeld.
    Qua rekenen krijgt hij 3 sterren opdrachten + nog extra pluswerk. Lezen mag hij op school nu E5 boeken lezen en daarover moet hij verslag doen aan zijn juf.
    Ik heb gevraagd of ze hem willen doortesten om te kijken wat voor niveau hij zit. Niet omdat het me om zijn niveau gaat maar wel omdat ik wil dat hij uitgedaagd blijft. Maar dat doen ze op onze school eigenlijk niet. Wel kunnen ze verdieping aanbieden. En daarover ga ik na de herfstvakantie met de leerkrachten van mijn beide kindjes over hebben.

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Niet dat het er heel veel toe doet, maar het verschilt wel op welke manier een kind 'woordjes maakt'. Leggen ze woordjes met behulp van stempels/letterkaartjes oid, hebben ze het voorbeeld voor hun neus, schrijven ze zelf de letters (veel kinderen leren in groep 1 hun eigen naam wel schrijven), of kunnen ze zelf produceren om het zo te noemen. Mijn dochter kwam met haar allereerste tekening van de basisschool thuis. Het was een ambulance en er stond 'AmdeLAnsE' bijgeschreven. Dat is denk ik een beetje het verschil. Ze krijgen allemaal op deze leeftijd interesse in letters, tekenen, vormen, hun eigen naam. Nastempelen is dan ook een leuke manier om vertrouwd te raken met letters en schrijven. Maar echt iets schrijven is nog een stap verder. Begrijpen hoe een woord in elkaar zit en dat je dat kunt opschrijven.

Mijn dochter haalt trouwens ook nog de d en b door elkaar. Maar de p dan weer niet. Ook schrijft ze nog hier en daar hoofdletters, maar meestal zijn dit dan weer niet per sé de kinderen die daar uiteindelijk moeite mee hebben om dat goed aan te leren!

Ik denk ook dat er in een aantal gevallen weinig problemen zullen ontstaan. Als je oplettend bent, bewust van de voorsprong, juffen die meedenken, dan ben je een heel eind. Er is natuurlijk ook gewoon een groep kinderen die 'gewoon' VWO gaan doen en die zullen nu ook al wel een beetje te onderscheiden zijn als de vlottere leerling, HB of niet. Dat maakt ook weinig uit, als je maar naar het kind blijft kijken!

Wat wel een goede is om je in te verdiepen als je hiermee bezig bent, is de theorie over fixed mindset en growth mindset!

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochter doet de p inderdaad ook goed ;)
    Hoe weet je dat dit niet de kindjes zijn die daar moeite mee hebben..?
    En hier schreef ze vorig jaar idd ook al vanalles; doornroosju, nedurlaant en een lijst van alle mensen en kinderen die ze lief vindt. Soms een hele zin als ze op dreef is (maar wel zonder spaties ;)).

Natuurlijk is dat wel een verschil met je naam kunnen schrijven/tekenen of net een 3 letterwoordje kunnen maken tov een heel boekje lezen.
    De een is een stuk sneller dan de ander. Maar niet dat dat dan meteen hoogbegaafd en superbijzonder is..

Ik krijg er een beetje vreemd gevoel van om mijn dochter zo te 'verheffen'. Ja, ze is echt wel sneller dan gemiddeld, maar dat waren wij (de ouders) ook. Dus zo raar is het ook weer niet.
    Op de middelbare school en evt later met studeren worden ze gewoon een van de velen ;) (de meesten tenminste, die nu de slimmerikjes van de klas zijn)

4. freya

freya Actief lid

15 feb 2009
    221
    0
    16
    in een fijn huisje
    Dat alle slimme kinderen automatisch naar het vwo gaan is een groot misverstand. Vaak zijn de hoogintelligente kinderen inderdaad succesvol en komt het goed. De hoogbegaafde kinderen komen meestal slechter terecht. Het is zelfs zo dat 1/6 vanzelf goed komt (de succesvolle vwo'er dus) Dat 1/6 goed terecht komt mits het goede begeleiding krijgt. 2/6 komt minder goed terecht dan verwacht en zelf 2/6 komt slecht terecht! (Denk daarbij ook aan psychische problemen ed) De bron van deze informatie heb ik nu even niet maar die zoek ik wel op.

Dus als je kind leuk mee kan komen en alles gaat goed, mooi!
    Zodra je iets anders merkt moet je toch echt aan de bel trekken!

@pinguin je zou ook thuis je zoon verder uit kunnen dagen. Vraag hem wat hij wil leren/ontdekken. Misschien een andere taal leren of een muziekinstrument leren bespelen oid Je kunt hem uitleggen dat het mooi is als het nu allemaal zo makkelijk gaat maar dat hij op de grote school in de knoei kan komen. Daarom is het nu belangrijk om te leren leren.

Wel zou het op school ook zo moeten zijn dat hij uitdaging krijgt. Ieder kind heeft recht op passend onderwijs. Compacten ze de gewone leerstof? Krijgt hij verrijking? Zo niet dan zou ik toch met de school in gesprek gaan. Het meest ideale zou inderdaad doortoetsen zijn om het niveau te bepalen.

5. freya

freya Actief lid

15 feb 2009
    221
    0
    16
    in een fijn huisje
    En wat betreft het lezen. Het is pas echt lezen of schrijven als het kind uit het blote hoofd losse klanken tot woordjes kan omvormen. Letters herkennen is eigenlijk hetzelfde als plaatjes of logo's kunnen herkennen. Bijv je naam herkennen is een vaste combinatie die staat voor de naam bijv Truus. Pas als truus haar letters omgevormd worden tot stuur en truus kan stuur lezen dan is het lezen.

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Snap ik hoor, freya ;)
    Ik vind het ook goed dat er meer aandacht voor is, dat beter gekeken wordt naar uitdagingen voor kindjes die wat meer kunnen. Net als bij kindjes die minder slim zijn dan gemiddeld.

Zoals ik al zei, ik vind het ook prettig dat mijn dochter nu extra onder de loep wordt genomen. Ik heb dr juf dr net nog over gesproken.
    Ze gaat de komende 2 weken iedere dag 10 minuten toetsjes bij haar afnemen. Gisteren was het rijmen en vandaag ging het over wat bepaalde woorden betekenen. En dat wordt dan iedere dag moeilijker. Gaat allemaal heel rustig en ze vindt het leuk.

Mijn punt is alleen dat niet ieder kind dat wat verder is, direct 'hoogbegaafd' is en problemen gaat krijgen. Ze kunnen ook gewoon wat slimmer zijn dan gemiddeld. Zo typeer ik mijn dochter liever ;) (iig zeker tot ze een jaar of 6-8? is en ze weinig/geen problemen blijft houden dat het nodig maakt om het echt te 'testen')
    Er zitten 2 kanten aan.

7. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik denk trouwens ook niet dat mijn kinderen hoogbegaafd zijn.
    Ik zie wel dat ze dingen heel snel en makkelijk oppakken.
    Ik zie wel dat ze allebei graag doorpakken, eager zijn nieuwe dingen te leren en dat het ze vaak te langzaam gaat.
    En bij mijn zoon uit dit zich in frustratie. Hij is daarbij erg gevoelig(hoogsensitief) en dat maakt het voor hem niet altijd makkelijk.
    Mijn dochter staat wat dat betreft veel makkelijker in het leven.

@freya wij proberen hem vooral spelenderwijs uit te dagen.
    Hij schaakt al sinds hij 4 jaar oud is, en eigenlijk alle spelletjes vindt hij geweldig. Daarnaast houdt hij van het technisch creëren, lego(technisch),knex,kapla, domino.

8. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Merken jullie ook dat jullie kinderen niet willen dat andere zien wat ze weten / kunnen? Op zich niks mis mee natuurlijk!
    Ook is het hier zo dat als je haar vraagt welk cijfer is dat? Dat ze het niet weet, maar als ze bv een spelletje op de ds aan het spelen is en ze het goede cijfer bij het aantal afbeeldingen moet noemen dat ze het dan consequent goed doet. Zo stond mijn man gister met zijn mond vol tanden toen ze het steeds tot 18 goed doet, wanneer hij dat normaal aan haar vraagt is het, weet ik niet..
    Dus de dingen die ze weet / kan wil ze alleen functioneel gebruiken ofzo. Op zich heeft ze dat niet van vreemden;)

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    @deb, nee dat herken ik niet. Mijn dochter schept graag op.. 'Ja nou, ik kan al dit. Ik ben groter dan jij. ik zit lekker in badje 3. Lekker puh'. (niet altijd met lekker puh hoor, soms ook gewoon uit enthousiasme, of gewoon spontaan).
    Het 'lekker puh' mag van mij wel wat minder en dat probeer ik dr ook aan te leren. Dat dat niet altijd zo leuk is voor andere kindjes (al is het ook wel een beetje een kleuterding).

Maar daarom dus ook geen problemen met dat het niet opvalt ofzo, ze is er nogal extravert in en trots op.

10. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik herken zeker die functionele gebruik van kennis.
    en hij weet dat andere kinderen niet zo veel weten wanneer hij dat denkt dan houdt hij het vr zichzelf. hij is echt niet zo een kind van kijk eens wat ik kan etc. hij wil dan een ander onderwerp krijgen of iets dat het andere kind ook wel snapt. ik vind dat heel lief van hem.
    maar hij geeft wel n antwoord als ik hem vraag. en als hij geen zin in heeft zegt hij dat ook wel heel duidelijk.

Deel Deze Pagina