Hoogbegaafde peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Daenerys, 30 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daenerys

    Daenerys Fanatiek lid

    21 jun 2013
    1.399
    15
    38
    Hoi dames,
    Ik heb het vermoeden dat mijn net 2 jarige peuter dochter hoogbegaafd is / een flinke voorsprong heeft op haar ontwikkeling. Ze is ontzettend slim ter vergelijking met haar mede peuters.
    Kan al heel goed verbanden leggen, praat ontzettend goed hele zinnen, weet veel moeilijke worden, telt al tot 10 ook in het Engels.
    Kan hele liedjes zingen e.d.
    Ook word ze erg gefrustreerd als ze iets nog niet kan maar heel graag wilt.
    Ze is erg leergierig en nieuwsgierig.
    Als ik op internet lees wat de kenmerken zijn heeft ze eigenlijk van baby af aan al kenmerken ervan maar vooral het peutergedeelte is voor mij erg herkenbaar.
    Ze zit nu net op de peuterspeelzaal en nu begint ze een beetje los te komen.
    Eerste wat de juffen zeiden is dat ze ontzettend goed praat nu ze net los begint te komen.
    Hebben jullie ook hoogbegaafde kinderen en wat waren bij jullie de kenmerken?
    Ik wil er wel op tijd bij zijn zodat ze straks wel op de juiste plek is op school en gewoon kan groeien en leren op haar tempo aangezien deze kinderen zich vaak vervelen of onderpresteren op school e.d.
    En kan het cb iets hiermee ofzo?

    Graag advies en ervaringen gevraagd.
     
  2. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    17.186
    18.764
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Tja, mijn dochter is hetzelfde. Ik doe er verder weinig mee. Bied aan waar haar interesses liggen, zoals nu bij letters en korte woordjes leren. Ik ga buiten onze dorpsschool wel kijken op een school een dorp verder, waar ze ook met plusklassen werken. Tot de tijd dat ze naar school gaat, kan ik er weinig mee denk ik. Als ze op school zit, zie ik wel weer verder.
     
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    17.138
    7.146
    113
    Onze uk is ook slim, of hij nou hoogbegaafd is of een ontwikkelingsvoorsprong zullen we nog wel zien.

    Als baby was hij al heel alert, wanneer je een foto maakte keek hij ook gelijk in de lens, was overal wel redelijk vlot mee, kon ook al snel overpakken van de ene naar de andere hand, deelde al zijn soepstengels.

    Hoe ouder hoe meer we zagen, het praten maar ook het vlot oppikken van nieuwe dingen. Hij is nu bijna 3.5 en stelt ook vragen die we een ander 3jarige nog niet hebben gehoord. We waren bij een winkel met een draaideur. In de auto vroeg hij hoe heet die deur in de winkel met vervolgens de vraag hoe doen ze die op slot.

    Het snel gefrustreerd zijn herkennen we zeker, stelde al snel hoge eisen aan zich zelf. Op de peuterspeelzaal kan hij juist de clown uithangen of vervelend doen omdat hij zich verveeld. We hebben gekozen voor een school waar ze vanaf de kleuterklassen al pluswerkjes kunnen maken. Mocht hij het niet nodig hebben zit hij op een leuke school. Heeft hij het wel nodig dan zit hij op een leuke school met voldoende uitdaging en nog belangrijker goede begeleiding.
     
  4. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Deels herkenning. Beide jongens van mij zijn superslim. Niet hoogbegaafd denk ik.
    Bij schoolkeuze zou ik goed opletten hoe ze omgaan met uitschieters. Dat hoeft niet perse een plusklas te zijn, maar kan ook in individuele begeleiding of extra werk/verdieping zitten.
    Vraag ernaar hoe ze hiermee omgaan. En vraag eventueel een gesprek met een ib-er hierover.

    Mijn ervaring met cb is juist dat ze gericht zijn op het gemiddelde kind. Daar zou ik dus weinig van verwachten.
     
    Sparkel vindt dit leuk.
  5. Meisje@12345

    Meisje@12345 Fanatiek lid

    19 aug 2014
    2.423
    271
    83
    Mijn dochter is eigelijk het zelfde verhaal, maar vind haar nog te jong om te zeggen hoogbegaafd. Ik denk vooral dat het een leergierig pienter meisje is die alles interessant vind en snel dingen oppakt. Maar dat hoeft niks te zeggen over hoe het straks op school gaat met lezen, schrijven, rekenen. Zelf was ik ook zo als 2 jarige, maar met veel moeite mijn schooltijd doorgekomen door slecht leren.
     
  6. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    17.728
    7.788
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Onze middelste was ook een enorm slimme peuter. We zijn inmiddels paar jaar verder en we hebben haar nooit laten testen, omdat wij daar voor nu nog geen meerwaarde in zien. Wel heeft ze korter gekleuterd dan normaal (van groep 0 naar groep 2 gegaan), maar dit kwam vanuit school. Ze zit nu in groep 3 en het gaat nu erg goed op school.
    Verder vond en vindt ze het heerlijk om creatief bezig te zien en zo kon ze zich als peuter goed vermaken; ook spelletjes vindt ze erg leuk (al kan ze niet zo goed tegen d’r verlies, dus dat loopt niet altijd goed af ;) ). Verder hebben wij als peuter de schoolse dingen niet echt gestimuleerd, maar ze kreeg wel veel mee van haar oudere broer.
     
  7. Kiwi25

    Kiwi25 Niet meer actief

    Ik zou nog niet teveel bezig zijn met een (mogelijk) hoogbegaafde toekomst. Al begrijp ik wel dat je gedachten daar al naar toe gaan. Maar basisscholen uitkiezen hoeft meestal rond 3 jaar pas, en het intakegesprek met de juf bij 4 jaar pas. Dat duurt nog erg lang. Op dit moment zou ik het zien als een peuter met een (flinke) ontwikkelingsvoorsprong. Een peuterspeelzaal is met name bedoeld voor de sociale ontwikkeling, daar zou ik ook het meeste op focussen nu. De meeste hoogbegaafde kinderen lopen sociaal-emotioneel juist vaak achter.
    Gaat ze alleen 2 dagdelen naar een peuterspeelzaal of heeft ze ook meer contact met leeftijdsgenootjes in een week?

    Toen mijn dochter 2 jaar was had ze cognitief een behoorlijke voorsprong maar sociaal niet (volgens het KDV). Sociaal onzeker en liet snel over zich heen lopen. Tussen 2 en 4 jaar heeft ze een enorme sociale ontwikkeling door gemaakt (o.a. door praktijkoefening 4 dagen/week kinderdagverblijf) en daar heeft ze echt heel veel baat bij nu. Als ze namelijk cognitief geen uitdaging heeft, verveelt ze zich niet want dan verzint ze een vergevorderd fantasieverhaal waar ze dan sociaal zo handig in is dat ze alle kinderen met haar mee krijgt. Ook kan ze heel goed haar taalgebruik en spel aanpassen aan verschillende leeftijden.

    Of mijn dochter hoogbegaafd is/zal zijn geen idee, ik denk eigenlijk gewoon slim en leergierig (en sociaal dus :)). Maar over schoolkeuze voor kinderen met voorsprong heb ik positieve ervaring met Montessori onderwijs. Al is die ervaring slechts 6 weken ;). Maar door de combiklas 1/2, het ruime aanbod van letters en cijfers op verschillende manieren en individueel tempo mogen werken kan mijn dochter van net 4 wel al werken op haar eigen niveau/interesse (ze kan bijv al AVI-1 lezen), met woordjes spelen, beginnend/voorbereidend rekenen. Zonder dat het 'echt' vreemd is, want iedereen werkt individueel. Daarnaast vinden ze samenwerken ook erg belangrijk, dus ze wordt ook gestimuleerd om andere kinderen te gaan helpen als die ergens niet uitkomen.
     
    zigzag vindt dit leuk.
  8. LiveLifeLovely

    LiveLifeLovely Niet meer actief

    Hier ook vermoedens, notabene aangeslingerd door kinderarts consultatiebureau.

    Even een reactie, zodat ik t topic niet vergeet, zal later uitgebreider reageren.

    Wel alvast een vraag; zijn er bij jullie 'gedragsproblemen'? Onze peuter was vanaf jongs af aan en is nog steeds erg extreem in haar gedrag. Bijzonder volhardend en hysterisch. Het wordt wel steeds beter, maar foei.. allemaal gillend gek, inclusief peuter. De kinderarts gaf destijds aan dat dit past bij hoogbegaafdheid.
     
  9. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    17.186
    18.764
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Yep, heel herkenbaar! Het is soms echt bikkelen qua gedrag.
     
  10. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.898
    637
    113
    Vrouw
    Hier ook herkenning. Ik was vroeger schijnbaar ook zo, zij het in iets mindere mate dan mijn zoontje (volgens mijn ouders, maar kan ook zijn dat ze die dingen gewoon uitgeblockt hebben :p ). Het gaat de laatste tijd iets beter met mijn zoontje voor mijn gevoel maar er zijn ook genoeg dagen al geweest die ontzettend intensief waren.
     
  11. yaro

    yaro Niet meer actief

    Je beschrijft precies mijn oudste en jongste. Oudste heeft echt geen hoog IQ naar mijn idee. Is lekker wijs dat wel, vooral mondeling.
    Mijn jongste verwacht ik ook zeker niet hoogbegaafd te zijn en die kan al een stuk verder tellen dan jij beschrijft over jouw dochter bijv.

    Mijn zoontje heeft wel een bewezen heel hoog IQ en die leek in niks, absoluut niks op de beschrijving van jouw dochter toen hij klein was.

    Ik vind het zelf nogal riskant om op deze leeftijd al aan hoogbegaafdheid te denken.
     
    louan en Grietjenb vinden dit leuk.
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    17.138
    7.146
    113
    Ja absoluut, beetje alles of niks verhaal. Weet ook echt wat hij wil en zal niet snel opgeven. Echte driftbuien met op de grond liggen heeft hij toen hij 1 was 1 keer gedaan. Echt boos worden en intens verdrietig kennen we wel. Hij is wel echt een kroelkipje dus wel weer te troosten. Verder opstandig, weerwoord en altijd ja maar of maar kunnen we... , ik heb een ideetje.
    Is goed, komt hier nauwelijks voor. Altijd een plan of weet het beter.

    Ondanks de dagen soms echt intens zijn kunnen we in ieder geval nooit zeggen dat hij saai is hehe.

    Ging het bij jullie beter toen ze naar school ging?? (Blijf het stiekem hopen)
     
    zigzag vindt dit leuk.
  13. LiveLifeLovely

    LiveLifeLovely Niet meer actief

    Dank voor jullie reacties en gelukkig herkenning.

    Hier ook zeer intense jaren gehad. Man en ik zijn er van overtuigd dat dit geen 'normaal' dreumesgedrag was en nu geen 'normaal' peutergedrag is. Nu nog met regelmaat momenten dat we absoluut niet door kunnen dringen tot haar.

    Moet zeggen dat het beter is geworden sinds ze twee hele dagen naar opvang en peuterspeelzaal gaat.

    Man en ik werken allebei in de hulpverlening, hebben veel geduld en inlevingsvermogen, maar amai wat pittig soms.. het frustrerend vinden we met name dat we niet altijd weten wat er in haar om gaat.

    Hoewel ze op sommige vlakken superslim lijkt, blijkt het toch moeilijk haar emoties te uiten en haar gevoelens te beschrijven.
     
  14. LiveLifeLovely

    LiveLifeLovely Niet meer actief

    Ik vind het juist heel goed om er voor open te staan en rekening mee te houden. Mocht en er wel hobbels ontstaan, kun je die mij inziens veel beter begeleiden en bijsturen.

    Er kan uiteraard blijken dat het kind niet hoogbegaafd blijft, maar mocht het wel zo zijn; onderpresteren en faalangst is er binnen no time ingeslopen en dat is moeizaam terug te draaien/te herstellen.
     
  15. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.132
    275
    83
    Ik was net aan het zoeken of hier een topic over bestond... Ja dus.
    Ik herken heel veel.
    Mijn dochter is nu net 3 maar sprak van voor haar 2e al zinnen van 5 a 6 woorden.
    Linkse letters aan personen ( eerste letter van de naam) nu noemt ze de letters, telt tot 25.
    Herkent ook letters en cijfers.
    Het is soms net een oud vrouwtje Hoe ze babbelt. En haar mond staat geen 2 tellen stil.
    Ze kan er heel slecht tegen als ik haar iets verbied en heeft dan ook een grote mond.
    Spreekt hele moeilijke woorden zo uit.
    Ze gaat nu dadelijk 5 dagen naar psz en deel opvang van 2-4 jarige.
    Kan goed zelfstandig spelen maar ook uitdaging nodig.
    Bij psz is ze meermaals geobserveerd en komt een voorsprong van minimaal 1.5 jaar uit.
    Ze zou qua alles naar groep 1 mogen.
    Zo ziet ze ook uit groot en heel zelfstandig.
    Ze houden haar ook goed in de gaten.
    Ze kan niet wachten tot ze naar groep 1 mag.
     
  16. LiveLifeLovely

    LiveLifeLovely Niet meer actief

    Dochter kende met bijna twee jaar alle letters van het alfabet, cijfers tot 30, kleuren in Nederlands en Engels,
    Ze herkende toen letters en cijfers op nummerborden, huisnummers, prijskaartjes in winkels en logo's van winkels en merken.
    Een bijzonder goed geheugen. Op plekken waar we slechts een enkele keer geweest waren en daarna weer eens kwamen, noemde ze herkenningspunten.
    Voorbeeldje; maandenlang na de eerste keer bij de Tiger winkel geweest. Lopen we het winkelcentrum in, loopt ze naar de winkel en noemde ze al dat ze naar de winkel van de ballen gaat en gelijk achter in de winkel naar de balletjeskapstok waar ze het over had.
    Bezoeken aan consultatiebureau zijn ook altijd op voorhand drama geweest, ik vermoed omdat ze herinnerde dat ze prikjes heeft gehad daar.
    Op sommige kruispunten was ze eerder ook heel boos, omdat we links gingen ipv rechts naar opa en oma bijvoorbeeld.
    Ze weet ook precies huisnummers van allerlei mensen en winkels. Toen ik naar de verloskundige moest en zij eens mee was geweest zei ze; we gaan naar de dokter van de zes.. ik denken, dokter van de zes? Shitt dat is het huisnummer haha.
     
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    21.360
    7.272
    113
    Bij peuters wordt er in principe gesproken van een ontwikkelingsvoorsprong. En eigenlijk is dat ook meer dan voldoende om op dat moment te weten, denk ik. Ik houd wel van die vrij feitelijke omschrijving; het geeft ook weinig ruimte voor de welles/nietus discussie, want een voorsprong is er of niet (los van of je hem altijd, overal en bij iedereen zult zien). Aandacht voor (het voorkomen van) onderpresteren en faalangst moet er altijd zijn, los van welk naampje er aan de voorsprong hangt.

    Of je er iets meer mee moet doen dan je al doet ligt er, naar mijn idee, aan of er problemen zijn of niet en wat je vraag dan is. Wat zou je bv. van het CB willen? Bij het zoeken naar een school is het goed om te kijken en te vragen hoe ze om gaan met kinderen met een voorsprong en überhaupt met verschillen tussen kinderen. Vraag ook andere ouders om ervaringen. Vraag desnoods vooraf een gesprek aan met de intern begeleider van de school.
     
  18. yaro

    yaro Niet meer actief

    Ik probeerde juist duidelijk te maken dat het dus ook anders uit kan pakken. Mijn middelste werd juist als dom aangezien door velen. hij praatte nauwelijks, alleen functioneel. een gezellig babbeltje ziet hij echt het nut niet van in. Waar hij altijd overal nee en ik weet het niet op zei, legde hij als niemand keek (in zijn ogen) grote puzzels zo in elkaar bleek hij een fantastisch geheugen te hebben, maar door gebrek aan communicatie moest je daar wel per ongeluk achter komen. Hij heeft zichzelf leren lezen en rekenen, leerde over de planeten, de aarde en veel andere feitelijke dingen. Bij hem hoef je echt niet aan te komen met mooie verhaaltjes, voorlees prentenboekjes of wat dan ook. We lezen elke avond voor, maar hem uit de atlas of een ander informatief boekje. Sociaal emotioneel loopt hij achter. Dat maakt dat velen hem onderschatten.

    De oudste riepen zoveel mensen over, die zal wel eens hoogbegaafd kunnen zijn.... Uiteindelijk liep ze op school achter en heeft nu door keihard werken op sommige dingen gemiddeld en op sommige dingen blinkt ze uit. Ja ze heeft enorme faalangst en drang naar perfectie, maar nee, ze is niet hoogbegaafd. Ze word juist heel snel overschat omdat ze zo wijs praat en geloof mij, dat is wel het naarste wat je kan doen voor een kind... Overschatten.... er een druk op leggen die het kind misschien niet aan kan, dan voed je juist alleen maar faalangst.

    Wat mijn voorganger ook zegt, behandel het als een voorsprong. En weet aub ook dat die voorsprong tijdelijk kan zijn. En ga niet dan gelijk roepen dat je kind onderpresteerd omdat het zo slim is, wanneer het een tijdje minder snel gaat. Niet zonder feitelijk onderzoek. Het kan echt dat er periodes aankomen dat je kind minder presteerd zonder dat daar een oorzaak voor nodig is. Ik heb helaas van dichtbij gezien wat het met een kind kan doen die een periode slechter presteerde na een snelle start, waarvan de ouders gelijk begonnen te steigeren omdat ze ervan uit gingen dat hun snelle peuter ook een "wonderkind" zou worden bij wijze van. Daar kan een kind een enorme deuk of zelfs flink gat in het zelfvertrouwen van krijgen. En dat kind zal zich gelijk niet goed genoeg voelen voor de ouders.

    Met andere woorden, fantastisch dat je kindje lekker snel is. Speel daar lekker op in en houd je visie erop open. En open is niet denken aan hoogbegaafdheid, maar er geen stempel op willen plakken. Gewoon je kind volgen in haar niveau. Als ze ouder zijn komt een mogelijk onderzoek vanzelf aan bod mocht je kind echt hoogbegaafd blijken.
     
    merah, maliro, Kiwi25 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. LiveLifeLovely

    LiveLifeLovely Niet meer actief

    @yaro ik begrijp je helemaal hoor!

    Op de punten die ik noemde is dochter snel, op andere punten blinkt ze zeker niet uit. Het kan ook goed zijn dat ze gewoon een heel goed geheugen heeft en daarom alles onthoud. Dat wil niet zeggen dat ze er ook daadwerkelijk mee aan de slag kan en verbanden ziet bijv.

    Heb zelfs met regelmaat gehoord dat ouders dachten dat het kind hoogbegaafd was, bleek het eerder zwakbegaafd te zijn.

    Ik vind het gewoon fijn om me te verdiepen in verschillende mogelijkheden om zo een breed en open perspectief te kunnen hebben. Maar ook proberen dingen beter te kunnen plaatsen en mijn kind beter te kunnen begrijpen. Met name gedrag.

    Enneh.. mócht ze hoogbegaafd zijn is het niet dat ik daarom sta te springen. Ik maak me eerder zorgen om haar sociaal emotionele ontwikkeling dan.
     
    yaro vindt dit leuk.
  20. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.132
    275
    83
    Ieder kind ontwikkeld zich anders idd.
    En je zult zien wat er straks uitkomt.

    Hier ook 2 verschillende kinderen idd.
    Mijn dochter heeft een ontwikkelingsvoorsprong van 1.5.
    Maar mijn zoon meende ze dat hij het allemaal te moeilijk vond.
    Ik was bang voor groep 3 dat hij niet mee kon.
    Nu heeft hij zich zelf leren lezen enz.
    En vind het eigenlijk te makkelijk maar juffen zijn bang voor faalangst wat hij al heeft gehad.
    We moeten gewoon naar ons kind kijken en proberen de juiste richting in te sturen.
     

Deel Deze Pagina