Waterpokken en krentenbaard

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Kaasschaaf, 14 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Onze peuter heeft sinds afgelopen dinsdag de waterpokken. Hij is er niet ziek van gelukkig en dus is hij woensdag wezen spelen bij een buurmeisje. Nu hoorde ik gisteren dat dit buurmeisje nu krentenbaard heeft.
    Ik lees allemaal nare verhalen over de combinatie van deze twee ziektes. Hoe groot is de kans dat mijn kleine man er nu krentenbaard bij kan krijgen? Hij zit nog onder de pokken, sommige drogen in en er ontstaan weer wat nieuwe.

    Iemand ervaring hiermee? Waar moet ik op letten? Ik lees een incubatietijd van krentenbaard van 4-14 dagen na besmetting. Moet hij dezer dagen er last van krijgen als hij is besmet of had ik al wat moeten merken? Of veranderd deze incubatietijd omdat hij al open wondjes had door de pokken?
     
  2. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.936
    15.245
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Krentenbaard krijg je alleen als je in contact komt met het vocht/ bacteriën.
    Het is overigens zeer besmettelijk.
    Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je een kind met verse waterpokken elders laat spelen maar dat zal wel aan mij liggen.
    Ik zou me eerder zorgen maken om het buurmeisje wanneer zij nog geen waterpokken heeft gehad,dan heeft ze straks krentenbaard en waterpokken.
     
  3. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Bedankt voor je reactie.
    Naja mijn kind is er gewoon niet ziek van dus waarom zou hij niet gewoon ergens mogen spelen wat al afgesproken was. En dit betreffende buurmeisje heeft allang de waterpokken gehad dus dat moet geen probleem zijn. Om nou m’n kind al die tijd in quarantaine in huis te laten zitten vind ik ook onzin, maar he meningen verschillen natuurlijk.
     
  4. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.936
    15.245
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

    Dat is ook je eigen keuze en als het kind de waterpokken al heeft gehad maakt het opzich voor haar niet uit. Maar een kind met waterpokken is nu eenmaal erg bevattelijk voor andere infecties dus ik ben daar altijd voorzichtig mee geweest, een speelafspraak had ik geannuleerd want dat kan een volgende keer ook wel weer maar dat is gewoon mijn mening en mijn kinderen hebben tijdens de waterpokken nooit in quarantaine gezeten maar ben gewoon voorzichtig.
    Ik denk dat de kans op krentenbaard bij je zoon te verwaarlozen is maar ik zou hem nu even niet laten spelen met het buurmeisje ;)
     
  5. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    En daarom maak je je nu zorgen :) (ik heb overigens geen idee wat die ziektes icm doen, sommigen hebben er nauwelijks van, anderen juist wel. Daarom hou ik dl altijd thuis bij besmettelijke ziektes. Ook voor die moeders die zwanger zijn of een baby in huis hebben, en echt niet op ziektes zitten te wachten).
     
  6. Proudmama2012

    Proudmama2012 Bekend lid

    16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Mijn dochter had voor de vakantie krentenbaard en waterpokken. Maar ze had maar weinig pokken. Zalf voor krentenbaard gehaald bij de ha. Ze had er zelf weinig last van.
     
  7. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Bij mijn kinderen op het kinderdagverblijf mogen kinderen gewoon komen met waterpokken, als ze er verder niet ziek van zijn. Waterpokken zouden voor mij ook geen reden zijn geweest om een afspraak af te zeggen.

    Ik zou maandag even met de huisarts(assistente) bellen en om advies vragen.
     
  8. Kaasschaaf

    Kaasschaaf Actief lid

    14 jun 2014
    328
    155
    43
    Bedankt voor de reacties!
    Hij heeft verder ook geen last ergens van gelukkig dus wellicht valt de schade mee.

    @Uuz
    Mijn jongste liep met 12 maanden rode hond op zonder dat hij ook maar naar een kdv gaat of een plek met andere kinderen. De huisarts zei dat ze zelfs de meeste rare dingen kunnen oplopen in de supermarkt (winkelkarretjes enz). Je kunt een kind niet beschermen tegen alles helaas. Ik en zelfs haar moeder wist niet dat het buurmeisje krentenbaard had. Anders was ik er inderdaad niet naar toe gegaan. Overigens snap ik ook dat je een kind met waterpokken niet bij jonge baby’s en zwangeren neerzet ;)

    @Proudmama2012
    Bedankt! Dit stelt me wat gerust. Fijn dat je dochter er goed is doorgekomen.

    @Berte
    Hier mogen ze op de peuterspeelzaal of kdv ook gewoon komen inderdaad. Wellicht morgen maar informeren waar ik op moet letten.
     
  9. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Oh ik heb ook niet de illusie dat je alles kan voorkomen (is ook niet wenselijk), ik doe er alleen wat mee als ik het zelf weet, omdat ik gewoon niet degene wil zijn die vlak voor de vakantie een epidemie veroorzaakt haha (en ik ben vaak niet op de hoogte van wie er allemaal zwanger is etc) :) Onze psz/school is overigens vrij streng, daar moeten kinderen dus wel thuisblijven als bekend/zichtbaar is dat ze een besmettekijke ziekte onder de leden hebben.
     
  10. Edith1987

    Edith1987 Fanatiek lid

    22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Mijn kinderen mogen alleen naar de gastouder met 'dichte' waterpokken hoor! Er komen ook babytjes bij haar, dus wil ze geen risico nemen. Heel begrijpelijk.

    Onze dochter heeft een paar weken geleden krentenbaard gehad, aan haar benen! Heel apart! Ze is er echt beroerd van geweest. Veel jeuk en we kregen het met de eerste AB-kuur en zalf ook niet onder controle. Uiteindelijk nóg een sterkere kuur gekregen. Het was geen pretje en bleef ook lang open. Hopelijk blijft het jouw zoontje bespaard. Ik zou hem iig even niet met het buurmeisje laten spelen!
     

Deel Deze Pagina