Hoogbegaafde peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Daenerys, 30 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. louan

    louan Niet meer actief

    #21 louan, 2 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 okt 2017
    Als je leest over hoogbegaafdheid gaat het niet alleen om het kunnen en kennen van letters en cijfers , want die kun je ook gewoon leren??? Ligt er maar net aan waar de interesse van het kind ligt. Het gaat dus niet zozeer alleen om een hoge intelligentie. Het gaat echt om zoveel meer. Belangrijk aspect in deze is dat een kind ook een hoge mate van creativiteit en motivatie heeft.

    Mijn zoon heeft bijvoorbeeld nooit gespeeld met speelgoed, vond hij niet interessant. Wij kochten zoveel speelgoed, hij was er zo snel op uitgekeken, hij wilde echt dingen.

    Zijn interesses lagen gewoon ergens anders, in de technische kant. Hij is gek op alle electronic a, snoeren, adapters, computers, USB sticks, telefoons etc. Hij weet er echt alles van.

    Ondertussen leert hij zichzelf schrijven. Bijvoorbeeld: hij vraagt op YouTube hoe je bijvoorbeeld meisje djamila schrijft ( is hij gek op). Ik kan dit voor hem spellen en hij tikt dat foutloos in. Laats zei hij: mama ik heb muziek geschreven. Ik geloofde het niet maar hij liet het zien. Ik vroeg hoe weet je dat dan? Hij liet mij toen een app zien met een muziek teken. Het woordje muziek heeft hij toen overgenomen. En zo heeft hij de meest creatieve ideeën om zichzelf wat te leren en soms ons ook!! Hij heeft overal een creatieve oplossing voor.

    Hij is 4,5 en mocht na de zomervakantie naar groep 2 na een half jaar groep 0 te hebben gedaan. Toen de school startte was het eerste wat hij deed rekensommen maken.

    Ik weet niet of hij hoogbegaafd is...slim is hij zeker. Hij communiceert op ons niveau en heeft dat eigenlijk altijd al gedaan. Klinkt gek maar heb nooit babytaal met hem 'gesproken. We kijken dit schooljaar aan of hij volgend jaar toe is aan groep 3 want hij zal dan pas 5.5 jaar zijn.
     
    Be Happy en LiveLifeLovely vinden dit leuk.
  2. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    Babytaal spreken is ook helemaal niet goed wat sommige mensen doen.

    Heel goed wat jullie overwegen met groep 3 Louan.
    Hier was zoon ook 5.5 en ik dacht en ben ook blij dat hij nog wat kon aankleuteren.
    Nu twijfel ik wel eens heeft hij zich verveeld vorig jaar?
    Maar volg absoluut je gevoel!
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    debq vindt dit leuk.
  4. LiveLifeLovely

    LiveLifeLovely Niet meer actief

    Lijkt me toch prettig dat je aan kunt sluiten bij je klasgenoten.
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Dat is niet per se hetzelfde als je zorgen maken om de sociaal-emotionele ontwikkeling van je kind omdat het hoogbegaafd is, toch? ;) :)

    Dan maak je je zorgen of je kind aansluiting heeft. En als dat inderdaad een probleem blijkt, dan zou ik op zoek gaan naar een school waar je kind niet de enige is of anders op z'n minst een externe plusklas. :)
     
    LiveLifeLovely vindt dit leuk.
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Naast plusklassen zou je ook naar covey scholen kunnen kijken. Normale scholen maar die hebben als leidraad de eigenschappen van stephan covey. Meer verantwoordelijkheid leggen bij het kind. Als je kind voor loopt zouden ze plustaken krijgen, in de hogere groepen stel je ook eigen doelen en daar aan ga je werken met de ib'er. Je doelen kunnen liggen op sociaal emotioneel maar ook op talen, rekenen etc
    Nou ja dat is wat ik er van lees en hoor. Ben benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met deze scholen.
     
  7. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Met 2 jaar had onze dochter ook een voorsprong in haar ontwikkeling. Goed praten, kleuren herkennen, aanwijsbaar tellen en cijfers herkennen etc.
    Ze Is nu 5 en een heel gemiddelde kleuter. Ik zou er dus nog niet gelijk het stempel hoogbegaafd op plakken maar ontwikkelingsvoorsprong en dan zie je vanzelf waar het eindigt.
    Mijn dochter zit nu veel beter in haar vel dan toen, lijkt gewoon meer in balans. Ze snapte toen al zoveel maar begreep niet dat leeftijdsgenootjes gewoon nog niet zo ver waren en dat belemmerde haar. Nu kan ze wat haar klasgenoten ook kunnen en begrijpt ze daardoor de ander ook. Ook omdat ze zelf ouder Is geworden natuurlijk.
     
    LiveLifeLovely vindt dit leuk.
  8. maliro

    maliro Niet meer actief

    Hier precies hetzelfde. Toen dochterlief twee jaar was had ze zichzelf al leren lezen. Toen het niet meer interessant was is ze hier mee gestopt en ze is het haast helemaal kwijt. Nu is ze druk met spellen, hakken &plakken
    Ze kon al voor ze 2 was goed praten, wist alle kleuren, ze kon al vroeg effectief tellen etc. Ook motorisch liep ze altijd voor. Volgens cb en psz een kindje met mogelijk hb.
    Een maand geleden is ze 5 geworden en ze is nu druk met het ontwikkelen van fantasiespel en zichzelf bezig kunnen houden . Heel fijn want ze was altijd vrij star in haar spel en had anderen nodig om tot spel te kunnen komen.
    Ze is nog steeds perfectionistisch en doet dingen pas als ze er zelf genoeg vertrouwen in heeft. Ze is nog steeds een slimme meid maar ik geloof niet dat ze nog die voorsprong heeft die ze eerder wel had
     
  9. sweetL

    sweetL Fanatiek lid

    8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij zijn door het ziekenhuis gewezen op evt "hoogbegaafde signalen" volgens mij kun je sowieso pas na 7 jaar uberhaupt laten testen op hoogbegaafdheid.
    Wij zijn er puur alleen op gewezen om het in ons achterhoofd te houden.
    De opvang waar hij heen gaat speelt goed op hem in. Wanneer mogelijk doet hij mee met de bso kinderen, dat vind hij veel leuker. (Hij is 2.5)
    Wij zijn gewoon lekker met hem bezig, als hij meer wil leren dan helpen we hem. En als hij er geen zin in heeft, ook helemaal prima. We zien het wel!
     
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Ja dat inderdaad. Hier juist andersom. Als peuter/kleuter zeker geen ontwikkelingsvoorsprong en nu met 10 jaar lijkt het er toch aardig op dat hij meer dan gemiddeld slim is.
     
  11. Daenerys

    Daenerys Fanatiek lid

    21 jun 2013
    1.399
    15
    38
    Sorry dames door drukte even niet meer kunnen reageren...
    Ik zeg niet dat het zo is maar ik vind haar wel te wijs en te slim voor haar leeftijd.
    Ze is ook erg creatief, knutselt het liefst of tekenen of kleien en anders zijn het denkbeeldige dingen met de pop.
    Dingen herkennen als we ergens geweest zijn is inderdaad ook een puntje.
    Sociaal-emotioneel speelt ze het liefste met ouder kinderen van een jaar of 4/5 en weet ze heel goed wat ze wel of niet wilt.
    Je kan haar ook echt niet voor de gek houden. Maakt ze bijvoorbeeld een puzzel en het lukt haar niet word ze erg kwaad en heeft ze een driftbui.
    Ik weet niet of het zo is maar wil er wel rekening mee houden want ze is al ingeschreven op de basisschool en dat zijn combinatieklassen, kind leert dus in eigen tempo dus daar heb k gelukkig wel goed aan gedaan is mijn idee.
    In ieder geval bedankt voor jullie ervaringen/reacties.
    Het enige wat ik kan doen is het goed in de gaten houden
     
  12. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.075
    3.516
    113
    Wat betreft het sociaal emotionele, het vaak spelen met iets oudere kinderen betekent niet meteen dat ze zelf sociaal emotioneel verder zijn. Spelen tussen peuters onderling is sowieso lastig vooral als je kinderen bij elkaar hebt die weten wat ze willen. Iets oudere kinderen zijn vaak al beter in staat zich aan een ander aan te passen en rekening te houden met een ander in hun spel. Dat een peuter daar dus goed in meedraait is wel logisch..

    Verder gewoon je kind volgen. Als ze ergens om vraagt ga je erin mee, verder hoef je echt niks extra te stimuleren ofzo, alleen wellicht de dingen die ze juist niet graag doet.
    Mijn dochter is 5 en werd op de peuterspeelzaal ook 'verdacht' van mogelijk hb. Wij zien dat zelf niet meteen, maar ze is wel verder dan de gemiddelde kleuter in groep 2. Maar ze heeft een bloedhekel aan de bouwhoek. In zo'n geval zou ik dus juist thuis eens proberen samen met blokjes of duplo ofzo te spelen.
    Cognitief is ze wel toe aan leren lezen (is ze ook druk mee bezig) maar dit jaar heeft ze echt nog wel nodig om zich qua compleet plaatje te ontwikkelen richting groep 3.
     

Deel Deze Pagina