Hoogbegaafdheid bij peuter (3,5 jaar)

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mamma van Finn, 19 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamma van Finn

Mamma van Finn Actief lid

23 feb 2010
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi iedereen,

Afgelopen dinsdag hebben wij een gesprek gehad met de juffen van de peuterspeelzaal waar Finn op school zit. Dit is een routine gesprek waarin ze de voortgang van Finn op school en blijkbaar de citotoets resultaten bespreken met de ouders.
    Finn bleek een score van 100% te hebben gehaald wat dus duidt op een behoorlijk hoge intelligentie, samen met zijn 'specifieke' karaktertrekken en de omgang met klasgenootjes werden wij erop gewezen dat de school hem waarschijnlijk in de kleuterklas of uiterlijk groep 3 wil gaan testen op hoogbegaafdheid.
    Dit was niet echt een schok voor ons want wij hadden ook al gemerkt dat hij behoorlijk intelligent is voor zijn leeftijd en toch wat andere interesses dan zijn leeftijdgenootjes ook merkte wij dat hij veel structuur nodig heeft en soms wat moeite heeft met samen spelen (niet zo goed weten hoe contact te leggen of om gaan met dingen die anders gaan dan hij ze in z'n hoofd heeft). Allemaal minimaal, hij lijkt gewoon een pittige peuter :).

Maar door deze bevestiging van school heeft dit wel voor wat rust (en tegelijkertijd onrust) gezorgd bij mij. Ik wil hem namelijk zoveel mogelijk helpen om op sociaal vlak te ontwikkelen zodat hij het straks zo makkelijk mogelijk heeft in de klas met leeftijdgenootjes. We willen 'm absoluut niet gaan pushen maar het zou fijn voor ons zijn wanneer we wat meer handvatten hebben om op een prettige manier hem te stimuleren en hem een goed gevoel over zichzelf te geven aangezien ze op school ook wezen dat hij zelf denkt dat hij heel veel werkjes niet kan terwijl hij ze juist wel kan (en misschien zelfs te makkelijk voor 'm zijn).

Ik vroeg mij dus af of hier meer moeders zijn met kinderen die op jonge leeftijd 'hoogbegaafd' werden getest of ingeschat en wat jullie ervaringen, tips etc zijn.
    Dank jullie wel :)

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik zal hem vast inkopen... (Scheelt een hoop discussie :) )
    Peuters zijn niet hoogbegaafd maar hebben een ontwikkelingsvoorsprong.
    Hoe groter de voorsprong.. Hoe groter de kans dat hij later hoogbegaafd zal blijken te zijn :)

En ja... Er zitten hier genoeg ouders waar je wel mee in discussie kunt.
    Maar ik denk... Dat je hooguit zijn interesses kunt stimuleren en hem kunt leren dat niet altijd alles vanzelf gaat.
    Sociale of cognitieve ontwikkeling leer je niet... Dat ontwikkel je als je er aan toe bent.
    De een sneller dan de ander.

En je zult je nog gaan verbazen hoeveel mensen er over vallen dat jouw kind dat sneller doet dan dat van een ander :)

3. Tamio

Tamio Niet meer actief

Ik ben het wel eens met Saskia, al is de grens van 6 jaar die vaak genoemd wordt niet zo hard. Mijn dochter is met 5,0 hoogbegaafd getest.
    Ik denk ook dat de noodzaak van sociaal stimuleren wat kort door de bocht is. Vaak vinden ze gewoon geen aansluiting door het cognitieve verschil en de andere interesses. Maak vaak gaat het ook gewoon goed.
    De waarschuwing van de psz dat school hem op hoogbegaafdheid zal willen testen getuigd niet echt van kennis van zaken (dat is ook niet te verwachten). Een school zal dat zelf niet snel doen. Ze zullen hem wel doortoetsen om zijn didactische voorsprong te bepalen.
    Als je vragen hebt mag je me ook altijd pb-en.

4. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Zoals je je zoontje omschrijft, lijkt het een heel eind of het over mijn dochter gaat. Ze had geen score van 100%, maar voor de rest klopt het verhaal.
    Mijn dochter is niet hoogbegaafd (wel best slim) maar had bij het kdv ook moeite om contact te leggen met de kindjes in haar groep. Ze was zo uitgepraat met ze, nu ze op de basisschool zit praat ze ineens honderd uit, met vooral de kindjes van groep 2 en lijkt ze veel vrolijker, meer zelfvertrouwen te hebben en laat ze bijv. met haar tekeningen zien dat ze veel meer kan dan ze altijd liet zien. Eerst kraste ze vaak en tekende ze alleen cirkels of hooguit een zon. Nu tekent ze wandelwagens, tent met kampvuur en poppetjes met best veel details ( en het is nog herkenbaar ook). Ze zit trouwens net een week op school.
    Het kan dus voor je zoontje genoeg zijn als hij straks naar de basisschool gaat.

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    heb je al vrienden gemaakt via PB'tjes?je kunt me ook PB's sturen als je vragen hebt. mijn zoon is net 3,5 jaar geworden.en hft ontwikkelingsvoorsprong.groetjes!

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Onze zoon heeft ook een ontwikkelingsvoorsprong.

Dat is getest en op de PSZ bekend. Dit kan straks wel weer gewoon rechtgetrokken zijn met de rest van de klas. Geen idee. Hoogbegaafd is hij denk ik niet. Wel intelligent.

Verder denk ik dat als ze 6 jaar zijn dat je het wel beter kunt testen dan eerder.

Echter, onze dochter zit bij een meisje in de klas en die is echt hoogbegaafd. Dat merk je direct. Past zich aan...weet alles...kan hele reeksen cijfers uit haar hoofd ( al heel veel telefoonnummers op haar 3e) leest al een hele tijd zelf... is net even anders dan andere kinderen...
    Die heeft al een klas overgeslagen en ik denk dat ze eigenlijk groep 3 ook wel kan overslaan ( zal vast gebeuren)

TS, ik zou de basisschool gewoon rustig afwachten. Echt hoogbegaafde kinderen pikken ze er zo uit en dan wordt er echt wel een plan met je gemaakt.

De meeste hoogbegaafde kinderen weten trouwens juist zichzelf goed te stimuleren.
    Geef hem anders een boekje met makkelijke zinnen. Misschien leert hij zichzelf wel lezen. Ook leuk :)

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nou; ik weet niet of je alles aan school over kunt laten. als je kind echt hoogbegaafd is dan is er een begeleiding wel nodig.een klas overslaan is niet altijd gewenst. want vooral de jongentjes voelen zich later best miserabel bij de jongens die 1-2-3 jaar ouder zijn(vertelde onze begaafdheid deskundige)

8. Saskia78

Mijn ervaring (en die van vele anderen!) is dat het heus niet altijd zo gaat.

En niet iedereen die hoogbegaafd is kan lezen als hij/zij 3 is.
    Of is enorm gefascineerd door dinosaurussen en vulkanen met 1,5.
    En scholen zijn lang niet altijd in staat om dit te zien.

Een klein deel van de hoogbegaafde kinderen valt op doordat het ze niet uitmaakt wat iemand er van vind.
    Maar heel veel weten zelf niet wat er mis is, voelen zich miserabel, denken dat het aan zichzelf ligt en dus doen ze maar wat de rest ook doet.
    Gek genoeg voelen ze zich dan niet beter maar juist slechter.
    En heb je dan toevallig een introvert kind.... Dan is het nog een hele klus om er achter te komen wat nou precies het probleem is.

En 2 klassen overslaan... Daar staan meeste scholen niet om te springen.
    (En meeste ouders die zich er uit noodzaak in verdiept hebben ook niet volgens mij)

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

ja, inderdaad.maar goed, het gaat hier om een peutercito score;meteen hieruit te denken dat je heel iets bijzonders moet doen is ook een beetje overdreven reactie.

er zijn wel n paar dingen waar je op moet letten: wanneer t kind teveel gaat schrijven.(schouder-arm motoriek is dus van een 3 jarige nog niet goed genoeg; dat geeft problemen in de toekomst wanneer t kind teveel pennegreep gebruikt zonder dat arm-schouder nog niet sterk genoeg is)faalangst ontwikkelen(nooit zeggen:'je kunt het' maar wel probeer het eens!)teveeel= de hele dag googlen;pagina's uit boeken overschrijven etc
    sociaal lopen ze ook vaak genoeg voor.maar dan lijken de leeftijd genoten als brutale, onaardige beesten die slaan duwen schopen, die niet kunnen praten,altijd aan zichzelf denken, de regels overtreden, nooit eens netjes uitnodigen voor speel,nooit hun woord na komen, je uitlachen etc etc.
    een ruimte geven vr de eigenzinnigheid van het kind: wil hij korte broek aan...nou, toe laten als het kind er n strijd over maakt. 'probeer maar eeens,lekker koud' hahahahaha!

en nooit in de verleiding komen om je kind andere mensen te laten wat hij al kan!!!! hij is geen entertainer, en, hij hoeft echt niks te bewijzen!!!!en jij ook niet!

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

De verschillen tussen kleuters die aan de BS beginnen zijn zeer groot. In die eerste twee kleuterjaren trekken het overgrote deel van de kindjes naar elkaar toe en zijn de verschillen niet zo groot meer. Natuurlijk hou je dan kinderen over die boven en beneden gemiddeld slim zijn en beide moeten goed begeleid worden. Het is belangrijk om zelf vinger aan de pols te houden (lang niet alle scholrn zkjn hier goed toe uitgerust) en te letten op bijvoorbeeld onder presteren.

Met 3,5 jaar spreek je van een (grote) ontwikkelimgsvoorsprong. Dat is reden om met de leerkracht van de BS eens te praten hoe daar mee om te gaan en hier afspraken over te maken. Vooralsnog lijkt meer me niet nodig... kijk eens hoe de eerste 6 mnd gaan... school biedt vaak alweer zoveel nieuwe dingen dan zelfs de allerslimste wel weer even zoet zijn.

11. Saskia78

bij ons toch zeker 2 maanden ja... maar voor meeste kinderen heb je gewoon gelijk natuurlijk.
    al vraag ik me sinds we zelf op de basisschool zitten met dochterlief.. of een deel daarvan ook niet komt door pure demotivatie van het kind in kwestie... gewoon omdat daar vooral uitgegaan word van het gemiddelde... de beneden gemiddelde kinderen vallen snel genoeg op... die blijven achter. maar de bovengemiddelde kinderen daarentegen... die doen vaak maar een beetje mee en waarom zou er dan nog iemand aan de bel trekken? terwijl er dus wel wat potentieel gemist zal worden op die manier. Maar dat is natuurlijk een hele adnere discussie.

maar goed... vooralsnog kun je enkel doen wat je de afgelopen jaren ook al deed.
    gewoon genieten van je peuter.. en bovenal gewoon doen wat hij leuk vindt.
    (en als hij echt behoefte heeft om dingen te leren.. besef dan dat er meer is dan de basisschoolstof :) )

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Als ik het goed begrepen heb, is jullie school ook niet erg betrokken bij bovengemiddelde kinderen en bieden ze geen extra handvaten ed. Er zijn natuurlijk scholen die dit wel doen. En dan woon je - geloof ik - ook nog jn een omgeving waar juist de beneden gemiddelde kinderen in grotere getalen aanwezig zullen zijn, Dan js het verleidelijk voor een school om daar de aandacht aan te besteden. Het is jammer dat je voor je kind geen andere keuzes kan maken.

En het ene kind laat zich makkelijker mee nemen in de groepsdynamiek dan de ander (sterker cognitief gericht).

13. Saskia78

hmm dat is helaas niet helemaal waar :)
    qua omgeving wel vrees ik... *grinnik*
    (1 van de redenen waarom wij altijd twijfelden over de kunsten van onze dochter.. dachten eerder dat het aan de omgeving lag namelijk.. zo bijzonder vonden we het echt niet)

Maar het is ongeveer de enige school in de buurt met een begaafdheidsprotocol helaas... dus je zou denken.. ze hebben er verstand van.
    ander jongetje in de klas heeft overigens groep 2 overgeslagen dus er is wel wat mogelijk.
    ook krijgt ze dagelijks verrijking en 1x per week plusklas
    echter... het helpt nog niet echt.
    nouja.. het hielp een paar maanden ook :)

maar ik hoor het heel vaak hoor.. niet puur over onze school.
    kinderen die duidelijk hoogbegaafd zijn vallen wel op.. door "vreemde" interesses of gewoon opvallend gedrag.
    maar veel kinderen passen zich aan aan hun omgeving "omdat het zo hoort" en dat is natuurlijk veel lastiger te spotten.
    en dan sta je als ouder langs de zijlijn te roepen dat je kind zo geweldig is.. (net als al die andere ouders) en gebeurd er dus niet altijd iets.
    en ook wij.. hebben daar de oplossing niet voor.. enige wat scholen wellicht meer zouden moeten doen is luisteren naar ouders.
    maar ook dat had in ons specifieke geval denk ik weinig zin gehad.. gezien het feit dat ze het meestal niet hardop wil uitspreken.. laat staan tegen een relatief onbekende schooljuf.

14. Saskia78

wat dat betreft kun je met een peuter... maar weinig anders deon dat je al deed :)
    want blijkbaar gedijt hij daar prima op

en zoeken naar een school die met niveauverschillen overweg kan.
    liefst gewoon in de klas.
    aangeven op school wat hij kan, wat hij wil... en of ze daar mee overweg kunnen.
    gewoon "op de man af" vragen hoe ze er over denken.
    beginnen ze meteen te miepen over wat ze allemaal NIET doen.. kun je je afvragen of dat de juiste instelling is.

daarna kun je weinig meer doen dan de vinger aan de pols houden.
    en natuurlijk aan de bel trekken als er iets is.

15. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

Een kind dat hoogbegaafd is heeft niet alleen een hoog iq maar er is zoveel meer dan alleen dat. Een hoogbegaafd kind hoeft niet altijd heel goed te scoren. Kan zelfs zijn dat ze onder presteren. Ik zou eerder kijken naar de kenmerken van een kind met hoogbegaafdheid. Komen er heel veel overeen met jou kind dan zou je eens verder kunnen kijken straks om je kind te laten onderzoeken.

Ik heb echt al jaren het gevoel dat onze oudste hoogbegaafd is. Hij wordt nu 5 en we merken het steeds duidelijker in alles. Hier gaan we hem binnenkort ook laten onderzoeken. En is niet om de stempel te hebben maar meer om te weten hoe er goed mee om te gaan. Naar alle waarschijnlijkheid blijk ik zelf ook hoogbegaafd te zijn en heb ik jaren ondergepresteerd om maar geen hoge punten te halen want dan viel ik op en als ik wel een 10 haalde dan kreeg ik altijd commentaar. Was er gewoon veel te gevoelig voor. Dan ga je expres dingen anders doen. Voelde me ook altijd anders dan anders en nog zo veel meer om op te noemen. Bij mijn oudste zie ik ook bepaalde dingen al gebeuren.
    Let er zelf in ieder geval goed op. Kan zijn dat je kind alleen heel erg slim is en verder wel alles goed is. Wie weet. Je merkt als ze naar de basisschool gaan veel meer dan nu.

16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    saskia:die deskundige had het over een nieuw onderzoek.wat bleek:HB kids op de zwarte scholen doen t beter dan die op de gewone scholen (om het zo te zeggen)die extra's die ze hebben en t geld bij zwarte scholen hebbn misschien hier n effect.maar ze konden het niet echt goed verklaren waarom.

17. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Dit dus... Ik heb een kleuter die zich op school "vrolijk" aan het aanpassen is aan de rest van de groep (al vanaf de psz trouwens). Ik heb het idee dat ze ook heus écht graag naar school gaat (dit in tegenstelling tot de dochter van Saskia). Maar ze laat gewoon niet zien wat ze kan. Wij hebben gelukkig wel een juf die het herkent en ook ziet dat onze dochter, ondanks dat ze moeilijkere werkjes krijgt, nog steeds aan het onderpresteren is. Maar als ik elders op internet verhalen hoor van andere ouders, lijken wij daar toch aardig geluk mee gehad te hebben (en al helemaal omdat het nog "maar" bij de kleuters is).
    Het is zeker niet vanzelfsprekend dat een juf (of meester) een onderpresterend, zich aanpassend kind herkent als een kind met een ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid.

Om even concreet op de vraag van TS in de 1e post terug te komen: onze dochter is sowieso nog niet getest, dus 'officieel' is er sowieso nog geen sprake van hb (en heeft ze ook nog de leeftijd om van een ontwikkelingsvoorsprong, ipv hb te spreken). Dát ze een ontwikkelingsvoorsprong heeft, dat staat voor alle partijen hier wel vast, daar twijfelt niemand aan. Toen ze nog een peuter was, was het juist de psz die het niet zag, maar dat lag toch vooral aan de peuterleidsters, vrees ik (van het ouderwetse type. Star, niet flexibel, weinig inlevingsvermogens in wat de peuters nou werkelijk bezig houdt. Ze doen ook geen moeite om te verbergen dat ze moeite hebben met de "nieuwerwetse" kijk op de ontwikkeling van kinderen). Op het KDV zagen ze in elk geval wel al van jongs af aan dat dochter toch wel érg hard ging in haar ontwikkeling.
    Onze jongste heeft ook een ontwikkelingsvoorsprong. Ook dit wordt op het KDV (h)erkend. Zij gaat (nog) niet naar de psz, dus of de leidsters aldaar het dit keer wél zouden inzien, geen idee ;)

En verdere tips... Ik zou zeggen, kijk eens goed rond op internet. Er is veel te vinden over dit onderwerp. Blijf je kind ook gewoon goed volgen. Je hoeft hem niet extra te stimuleren om moeilijke(re) dingen te doen, maar probeer hem in elk geval ook niet af te remmen.

Deel Deze Pagina