Onze dochter heeft al van jongs af aan problemen met haar ontlasting. Met 7 weken ging ze al aan de lactulose omdat ze last had van obstipatie. Met 6 maanden hebben we dit afgebouwd en daarna ging het goed. Altijd als ze ziek was geweest was het steevast een week niet poepen, uiteindelijk dan zakjes movilon gekregen wat resulteerde in een paar harde proppen en daarna waterdunne ontlasting voor een paar dagen. Nu is ze zindelijk en zijn wij erachter gekomen dat ze dus "negatief" reageert op paracetamol (zetpillen), na zelfs 1 zetpil is het een paar dagen niet poepen. Daarna een dikke homp poep met aan de buitenkant heel veel slijm gevolgd door zo'n 1 a 2 dagen brijerige ontlasting waar ze weinig controle over heeft. (dit alles wijst op geirriteerde darmen). Dus krijgt ze geen zetpillen meer (weet trouwens ook even niet wat ik aan andere pijnstilling kan gebruiken eventueel) Toen ze bij mijn ouders logeerde had ze het weer, vreemd want ze had geen zetpillen gehad. Vrijdag heeft ze een banaan gehad en ja hoor het hele verhaaltje begon opnieuw (alleen nu zonder de obstipatie), dikke homp poep omhult met slijm etc etc. Zijn er meerdere moeders hier met kindjes die op deze manier op dingen reageerden (tot nu toe kende ik obstipatie en diaree) en wat doen jullie dan. Weer een luier om (vind ze vreselijk, voelt als een straf voor iets waar ze niets aan kan doen). Of gewoon een stuk of 7 poepbroekjes per dag uitspoelen en wassen. Weet eigenlijk ook niet goed of ik hier nu mee naar de dokter moet gaan of niet.
Mijn dochter van 3,5 jaar heeft ook vanaf de geboorte last met haar ontlasting. Een paar dagen niet poepen, dan met veel pijn en moeite een grote homp en dit resulteert dan weer in ongelukjes daarna. (diarree) ze eet goed nu, wat eerst niet het geval was. Vanaf een paar weken oud heeft zij lactulose gekregen, wat naar mijn idee niet hielp. nu heeft ze sinds een tijd movicolon en dit ging goed. Elke dag een zakje en ze had geen last meer. Nu geef ik haar om de dag zo'n zakje, dit blijft goed gaan. Het probleem is dat de ontlasting wat langer in het lichaam blijft, waardoor het langer de tijd heeft om vocht te onttrekken. De ontlasting blijft bij mijn dochter nu zacht, het hoopt ook niet meer op. Als ik het niet meer zou geven begint het weer van voor af aan en resulteert dit uiteindelijk ook in blaasontsteking, omdat de darm de blaas deels afknelt en een kind dus niet goed kan plassen. Zelf zou ik dus geen luier meer omdoen, ik heb er nu van geleerd om movicolon te blijven geven voorlopig. Dit op advies van de kinderarts. Hierdoor heb ik nu ook geen ongelukjes meer gehad na een kleine 3 maanden broekjes uit te spoelen ls ze die grote homp kwijt was.
Wat hier dus opvalt dat ze dus na de homp en 1.5 dag brei het gewone poepen weer herpakt en ze dus geen last heeft van obstipatie e.d Zodra ze dus paracetamol of banaan heeft gehad dan begint het weer opnieuw. Ik ben dus nu goed aan het bijhouden wat ze eet en of ze er last van heeft. De laaste keer kreeg ze na 2 weken movicolon erge diaree. Echt waterdun en het liep haar zo weg (al sporen trekkend door het huis want ze probeerde dan alsnog bij de wc te komen). Toen af gaan bouwen met om de dag maar de diaree bleef. Pas toen we volledig stopten herpakte zich het normale poeppatroon zich. Daarom heb ik dus nu ook echt het idee dat het niet struktureel is maar echt voedingsgerelateert.
Was van plan om eerst maar eens zelf een poepdagboek te gaan bijhouden en dan niet alleen hoe en wat over de poep maar ook wat er gegeten wordt. Heb het gevoel dat ik dan wat beter beslagen te strijde kan trekken als ze eventueel toch naar een poeppoli moet.