Dus de pester krijgt de pest-pet op, want die is TE pesterig en het verlegen kind krijgt de TE verlegen-pet op? Die indruk krijg ik nu en dat lijkt mij geen goede zaak. Ieder kind een willekeurige pet opzetten en zo een rollenspel spelen lijkt mij prima, maar dat haal ik er niet uit? Zoals je ziet ontstaat daar onduidelijkheid over.
het is bedoeld om elkaar te begrijpen, empathie ontwikkelen. dus, petjes worden omgewisseld.zo leren ze om de buurt kanjer te zijn en op deze manier kan hun groep zich corrigeren wanneer iemand gepest wordt.
Totally agree . Een methode werkt pas, als hij op de juiste manier wordt, zo ook bij de Kanjertraining . Ze gaan dan ook niet over één dag ijs. Wil je de Kanjertraining geven op school, dan hoort daar een heel intensieve cursus van drie dagen bij, die gegeven wordt door degene die deze opzet bedacht heeft. Vervolgens ga je, met een hele uitgebreide handleiding, aan de slag en zijn er nog twee terugkomdagen. Ieder jaar moet je een nascholingsdag volgen om je certificaat te behouden. Wij hebben als school ook een ouderavond gegeven waarop we ouders hebben uitgelegd wat we doen en waarom we het doen. Voor nieuwe ouders is er een naslagwerk waarin het principe wordt uitgelegd. Op deze manier proberen we zo grondig mogelijk te werk gaan. Tja, het gedrag van de verschillende petjes wordt niet vergroot... Hoe leg ik het duidelijk uit ? Het gaat er om dat bij rollenspellen kinderen worden uitgedaag om een andere pet = ander gedrag te spelen en het op die manier aan te leren. @ Belize: Inderdaad, zoals jij zegt! Kinderen die snel/veel het gele petje opzetten, mogen met het zwarte petje oefenen zodat ze kunnen ervaren wat het voelt. Andersom uiteraard ook! Ken jij de Kanjertraining?
Oei, het lukt me op één of andere manier niet om helemaal over te brengen hoe het e.e.a. werkt want dit is het juist NIET . Een pester krijgt bijv. een gele/witte op zodat hij/zij ervaart dat het ook anders kan. Door veel te oefenen met rollenspellen groeien alle kinderen in het aanleren van ander gedrag. Om het wat duidelijker te maken een voorbeeld van een rollenspel. 'We spelen dat er straks iemand te laat komt. We zijn al bezig in de klas en jij komt te laat binnen. Ik, de juf, vraag aan jou: Waarom ben je te laat'? Hoe zou je reageren met de gele pet? Wie durft/wil dat laten zien?' Kinderen worden niet gedwongen! Ik kies zelf een kind uit (bij voorkeur één waarvan ik weet dat het goed voor hem/haar zou zijn om met de gele pet te oefenen) en we spelen het rollenspel. Vervolgens praten we erover door: 'Hoe zag je dat hij/zij een gele pet op had? Wat ging er goed? Wat kan er nog beter? Wie zou het met deze tips ook eens willen proberen?' Enz. enz. Dit oefenen we vervolgens ook met de zwarte pet, de rode pet en de witte pet. Welke pet werkte het best? Op welke manier zijn én de juf, én jij het meest gelukkig?
Volgens mij probeer ik in mijn posts juist uit te leggen dat deze methode niet werkt met persoonlijke stempes maar met het aanleren van gedrag. Het is echt een totaal andere manier van kijken naar gedrag van kinderen die ingrijpt op de hele groep, dus niet speciaal naar gepeste kinderen of pesters. Heeft één van jullie trouwens de filmpjes bekeken op www.leraar24.nl --> Kanjertraining? Ik vermoed van niet want dan was er waarschijnlijk veel meer duidelijk geworden . Kijk vooral ook het filmpje waarin Gerard Weijde, de maker van de training, verwoord wat de training inhoudt.
Ik heb de filmpjes niet bekeken maar volgens mij snap ik je de "pester" krijgt een "verlegen" petje op en moet dan spelen dat hij verlegen is en het "verlegen" kindje krijgt het "pest" petje op en moet spelen dat die de pester is. Op die manier leren ze zich in te leven in een ander en dan wordt hopelijk hun gedrag bijgestuurd.
Eén van de doelen is dat het petje voor gedrag staat. Met andere woorden: van de pester is zijn pestgedrag rot, en niet de hele pester. Hij is niet 24 uur per dag pester namelijk (en erger nog: pesters zijn regelmatig kinderen die het niet al te fijn hebben, bijvoorbeeld thuis). Zo ook met verlegen kinderen. Zo zien ze zichzelf niet meer als een geheel van verlegenheid, maar als gewoon kind, wat af en toe zijn verlegen pet op heeft. Zo krijgen pesters ook inzicht in de pet van de verlegen klasgenoot en andersom. Er worden veel oefeningen gedaan en ook rollenspellen. Zo leren kinderen samen als geheel werken aan hun zelfvertrouwen.
Kanjertraining is trouwens een evidence-based training. Te vinden ook op de site van het NJI --> evidence based
jiska:ik ken het alleen van wat ik r over ooit gelezen heb.was wel lang geleden. verder weet ik niet hoe het gaat in d praktijk.