Hoogbegaafdheid?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door bolkje, 25 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. itsme

itsme Actief lid

30 jan 2013
    425
    0
    16
    NULL
    NULL
    kijk het is heel simpel.
    als een moeder verteld over een kind van 3 jaar dat kan lezen en schrijven dan is dat helemaal geweldig.
    en als ik dat zeg terwijl ze weten dat mijn dochter uitzonderlijk hb is dan is het kijk daar schept er weer 1tje op.
    het is maar net hoe je er als buitenstaander er mee om gaat.

het moet niet zo zijn dat ik niks over mijn kind(eren) mag vertellen wat ze net hebben geleerd of kunnen omdat ze hb zijn.
    elk ding blijft mooi wat ze leren.
    maar je moet idd niet als ouders gaan pushen.
    daar bereik je helemaal niks mee ja het tegenovergestelde omdat ze dan faalangst meer de ruimte geven.

zit nu zelf 2 jaar in de wereld van hb.
    voor dat we het wisten was het "oh wauw wat goed wat is ze ver zeg wauw dat ze dat nu kan geweldig".
    na dat we het wisten "oh daar heb je haar weer ja ja dat zal wel je pushed"

er word gewoon van je verwacht dat je je mond gaat houden en niks meer gaat zeggen en daar weet hier iemand die heeft gereageerd alles van ;)

2. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Je noemt van alles over houding. En dat trek je gelijk met niveau/intelligentie. Maar dat zijn toch wel heel verschillende dingen.
    Houding heeft veel te maken met hoe jongeren thuis opgevoed worden. Daar kun je school en overheid niet voor verantwoordelijk stellen. Een stagiair die zich bij mij zo zou gedragen, (ik begeleid ook stagiaires vanuit mbo) kan echt wieberen. Heel simpel: een werkgever accepteert het niet als je te laat komt, als je geen fatsoenlijke werkhouding hebt, enz. Die boodschap krijgen stagiaires met deze houding dus ook van mij. Alle ruimte om daarin te leren en stappen te zetten, maar dan moet je wel willen. Wil je niet, dan leren ze waar het gat van de deur is.
    Dat heeft echter helemaal niets met intelligentie te maken. Het maakt wel dat mensen dommer overkomen dan ze zijn. Ook dat geef ik ze terug. Maar je kunt niet die gevallen gelijk trekken aan alle mbo-ers. Gelukkig niet!

Misschien moet je beter screenen op stagiairs die je aanneemt? Wij hebben een enkele keer zo'n stagiair er tussen, bij jou klinkt het alsof je niet anders hebt dan dergelijke types.

3. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik vind de dingen die je opnoemt niet heell bijzonder eerlijk gezegd..mijn dochter deed dat ook op die leeftijd, inclusief nacht en dag zindelijk. Dl is nu 3,5 en op kdv zeggen ze wel dat ze heel wijs is voor haar leeftijd maar verder geen bijzonderheden. Toen zl geboren werd was zij 2,5. Op het moment dat we thuis kwamen met baby werd ze wat paniekerig en vroeg ik wat er was.. Ze zei letterlijk dat ze het moeilijk vond en dat ze niet wist wat ze moest doen met een baby. Dat zijn pittige uitspraken vond ik maar goed, mentaal ging ze ook een stuk sneller dan lichamelijk (nooit gekropen en liep met 14mnd).

Zl van 13maand heeft ook al zijn schaduw ontdekt, handje voor de zon en kijken naar de grond.. Ik noem het nieuwsgierigheid.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Dat is het natuurlijk ook.

Maar goed.. Een kind dat met veel pijn en moeite leert lezen als het al 8 is.. is misschien nog wel knapper.
    neemt niet weg dat het van ELK kind heel knap is om dingen eenmaal te kunnen.

Wat mij betreft maakt het niet uit of een kind snel of juist langzaam is.
    Leren lezen is gewoon best knap :)

En ja, daar mag je best over “opscheppen”
    Of je kind nou 3, 6 of 8 is.

Hier ook een snellerikje... Maar ik ben met zo trots als elke andere ouder.
    Alleen soms wel op een andere leeftijd :)

5. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Wow wat een uitspraken. Nooit geweten dat er mensen zijn die vinden dat ik geen toegevoegde waarde heb. Daar ik ga dinsdag aan denken als ik weer naar mijn werk ga. Als ik met liefde de verstandelijk gehandicapte kinderen van mijn groep weer begeleid. Hen vaardigheden leer en zelfvertrouwen bij breng. Ik weer een klap opvang omdat 1 van hen misschien z'n dag niet heeft. Een luier verschoon van die jongen die niet zindelijk is. Letters leer aan een andere jongen. De nagels van het enige meisje op de groep lak, omdat ze dat zo leuk vind. Ik een telefoontje met ongeruste ouders pleeg, omdat hun zoon zo gespannen en boos is de laatste tijd. Ik even een overleg heb met de pedagoog. Ik aan het einde van de dag weer tevreden naar huis kan gaan. Helaas wetende dat er mensen bestaan die vinden dat werknemers met mbo-niveau geen toegevoegde waarde hebben. Dat er voor mijn baan geen salaris betaald zou hoeven worden.

Getekend een trotse mbo'er

6. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Touché!

7. Elmo

Elmo Niet meer actief

Idd ze vergeet voor het gemak dat haar wc waarschijnlijk schoon woord gemaakt direct een lager ipgeleiden.

De kdv juf de strond van kindv zijn achterwerk haald.

En dat is te min voor mevrouw. Weet je. Ik ruim nog liever strond op;) dan ooit les of begeleiding van een flapt r u t.

Kids waar je mee werkt bezitten zelfs me er iq! Schaam je er niet voor je doet eervol werk met je hart.

8. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Wow!! Dit zijn in ieder geval geen uitspraken van een hoogbegaafde maar waarschijnlijk een gemiddelde havist of vwoer die t net niet heeft gehaald. Want echt "slimme" mensen zeggen zoiets niet en zijn blij dat er in de maatschappij ook mensen zijn die uitvoerend werk doen. Of bouw jij als "hoogopgeleide" je eigen huis, of repareer jij je eigen auto enz enz..

9. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    #109 Hilly1980, 15 mei 2016
    Laatst bewerkt: 15 mei 2016
    De MBO'ers die ik krijg vanuit de school hebben geen toegevoegde waarde waar ik een salaris voor zou kunnen verantwoorden. Dat heeft te maken met deze specifieke opleiding die niet aansluit bij wat de praktijk vraagt.

Edit: het spijt me dat dit zo verkeerd is overgekomen. Teruglezend snap ik dat. Ik heb het te kort door de bocht geformuleerd en onvoldoende achtergrond bij mijn ervaringen gegeven. Het is nooit mijn bedoeling geweest om neerbuigend te doen over vakmensen. Wel maak ik me druk (en zorgen) over de stagiairs die ik krijg. Ik steek overigens ongelooflijk veel tijd in deze jonge mensen. Uren die ik niet betaald krijg, maar die ik investeer vanuit oprechte betrokkenheid. Mijn harde woorden zijn dan ook vooral ingegeven vanuit boosheid op de school, omdat ik het juist van hen zo kwalijk vind dat ze jongeren de arbeidsmarkt opsturen zonder vaardigheden waar een werkgever in geinteresseerd is. Ik had die boosheid en zorgen niet in dit topic moeten brengen.

10. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Als lezen een kunst is, mag jij eens goed lezen wat jij hebt geschreven in je vorige berichten....

11. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Dat heb ik gedaan. Het resultaat zie je hierboven.

12. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Zo en nu weer even op-topic voor Bolkje ;)

Mijn beste vriendin heeft twee hoogbegaafde kinderen. Ze zijn getest toen ze 6 en 8 waren.
    Ik zal eens aan haar vragen wat ze aan haar kinderen merkte toen het peuters waren. Ik kan me wel herinneren dat 1 van haar kinderen al jong goed kon redeneren en logisch nadacht voor haar leeftijd.

Beide kinderen hebben een klas overgeslagen. 1 kind groep 2 en haar andere kind groep 5.

Ik heb ook een kennis met een hoogbegaafd kind. Hij is zo slim dat hun zelf 2 klassen heeft overgeslagen. Hij was net 10 toen hij naar de middelbareschool ging. En eigenlijk had het al eerder gekund. Ze hebben hem thuis extra uitgedaagd door hem verschillende talen te leren.
    Ik zie haar toevallig morgen. Ik zal haar vragen hoe hij als peuter was.

13. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dank je voor je extra uitleg. Dan snap ik goed waar jou boosheid vandaan komt.

14. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik vind dit een lastig lijstje. Heb het gevoel dat de latere VWO leerlingen hier makkelijk hoog op scoren.

Mijn kinderen kunnen bijna alles wat er op dat lijstje staat maar ik weet bijna zeker dat het geen hb kinderen zijn. Wel slimmer dan gemiddeld maar ja, dat zijn er een heleboel natuurlijk.

Wij hebben allebei VWO gedaan en het is dan ook redelijk logisch dat de kinderen bovengemiddeld intelligent zijn, maar er is echt een verschil met slim zijn en hoogbegaafd zijn.

15. Saskia78

@carino; toch steekt ook een vwo- leerling dusdanig boven het gemiddelde uit dat aangepast werk geen kwaad kan op de basisschool.

kan me dat van vroeger toch niet herinneren dat men dat deed..
    Maar nu zit je als potentiële vwo-er toch al snel in de plusboeken.
    Dus wat dat betreft is het niet zo vreemd dat je overeenkomsten ziet.

En misschien was je stiekem wel gewoon hb.. In onze tijd speelde dat toch helemaal niet op meeste scholen.
    En als je dan geen problemen had kwam nooit iemand er achter.

Ik testte ooit 130+ op een iq-test die onderdeel was van een sollicitatieprocedure.
    Ontdekte pas later wat dat inhield wAnt dat vertelde men er niet bij.
    En mijn schooladvies was havo. :)

16. Saskia78

Leuke vind ik trouwens de nationale iq test..
    Ik werk toch doorgaans met mensen die hoog in de 120 of laag in de 130 halen... En merk vaak dat die ook geen idee hebben dat 130+ een zeker labeltje draagt :)
    Ze weten heus dat ze niet dom zijn.. Maar verwachten van anderen wel een soortgelijke score :)

17. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik kreeg zelf wel extra werk vanaf de kleuterklas al. Want je verveelt je inderdaad als bovengemiddeld intelligent kind sneller wanneer de stof op gemiddeld niveau aangeboden wordt.

Maar wordt het niet eens tijd om de norm wat te verschuiven? Ik zie in mijn omgeving best veel intelligente kinderen waarvan er veel in dat lijstje passen. Bestempelen we een kind niet te snel als hoogbegaafd?

Maar het zou zeker fijn zijn als het basisonderwijs meer differentieert. Dat zou elk kind meer recht aandoen. Het is jammer dat er niet meer geld naar onderwijs gaat zodat leerkrachten dit ook daadwerkelijk kunnen bewerkstelligen.

18. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Klopt. Pluswerk heb je ook als vwo-er al snel. En terecht, want ook die kinderen kunnen het nodig hebben om het leuk te houden op school.
    Vroeger deed men daar niet aan. Ik heb me in groep 7 en 8 gruwelijk verveeld. Was ontzettend blij toen ik op het vwo kon starten. Wat een verademing!

19. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Haha ja klopt. Tegenwoordig ligt er geloof ik bij kinderen meer nadruk op.

Ik weet wel dat ik intelligent ben, scoor ook hoog en kom mezelf tegen bij mijn HBO studie nu, ik denk te ver door terwijl dat niet de bedoeling is. Maar ik leer veel bij op andere gebieden die nog wat ontwikkeling vragen, doorzetten bijvoorbeeld ;)

20. itsme

itsme Actief lid

30 jan 2013
    425
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nationale iq test heeft niks met een echte iq test te maken.
    Taal en spelling hoort niet in een iq test.
    Iemand die dyslexie heeft of analfabeet is zal zeer laag scoren op de nationale iq test.
    Maar kunnen zeker hoog begaafd zijn.

Het gaat ook de manier van denken.
    Een pienter kind weet een antwoord.
    Een hoogbegaafd kind zoekt de reden achter het antwoord.

Een pienter kind gaat van a naar b.
    Een hoogbegaafd kind gaat via alle letters van het alfabet.

Een hoogbegaafd kind werkt het beste top-down.
    Omdat het al standaard een aantal stappen vooruit denkt.

Iemand op de universiteit kan pienter zijn maar hoeft niet hoogbegaafd te zijn.

Net als met de cito toets.
    Hoeveel snedes moet je maken om 4 gelijke stukken te krijgen uit een boomstam?

Deel Deze Pagina