Khlo; 2% van alle mensen... Zijn best wel wat mensen op zich. Wn het is nu bekender dan toen wij klein waren... Maar soms lijken het net paddenstoelen op een herfstige dag... Ineens zijn ze overal! (Ik heb overigens begrepen dat links/rechts op die leeftijd best knap is. Ik vond het ook altijd doodnormaal maareh... Heel wat kleuters moeten dat echt nog leren. Terwijl ik tegen mijn 2-jarige rustig zei dat we eind van de straat maar links zouden gaan en ze dan gewoon de goeie kant op fietste )
Klopt ook maar ik bedoel elk kind is tegenwoordig maar hoogbegaafd volgens de ouders. Bij ons op de PSZ hebben ze al eens laten vallen dat onze kinderen erg slim zijn voor hun leeftijd en dat het echt heel bijzonder is dat de oudste van bijna 4 al woorden kan lezen a la vis, maan etc. Ik denk vooral dat het ermee te maken heeft dat wij onze kinderen stimuleren ipv ze voor een tv te zetten. We lezen de hele dag boekjes met ze en doen leerzame spelletjes met ze. Ik denk dat 80% van de ouders de kinderen vooral voor een tv plant en dan haal je er niet uit wat erin zit. Ik ben zelf echt niet enorm intelligent en heb toch de universiteit op mijn sloffen gehaald. Ik ben er zelf van overtuigd dat 80% van alles valt en staat met instelling en die is tegenwoordig ver te zoeken bij de meeste prinsjes en prinsesjes. Daarom vallen de kinderen die net wat meer gestimuleerd worden gewoon wat meer op denk ik.
De 2 kindjes die ik ken die hoogbegaafd zijn werden juist niet extra gestimuleerd, maar konden dus in ene allerlei dingen (zelf leren lezen bijv). Bij onze middelste zie ik dat ook (geen idee of ze hoogbegaafd is of niet, dat maakt niet zoveel uit): zij las in ene allerlei woorden op, telde plots tot 100 heen en terug, rekent er op los, ziet logische verbanden waar onze ook gewoon redelijk intelligente oudste van 8 moeite mee had, terwijl zij net een paar maanden naar school ging. Er wordt hier thuis niet alleen voor de tv gezeten, maar wij stimuleerden die zaken ook helemaal niet, omdat wij dat niet nodig vonden op die leeftijd. Nu gaan wij uiteraard wel mee in de dingen die zij wat dat betreft wil doen, maar echt stimuleren gebeurt hier niet hoor. Ze gaat al zo hard (slaat groep 2 straks over), met extra of meer stimulatie wil ik niet weten hoe dat gaat
Khlo: de meeste mensen op de universiteit zijn ook niet hoogbegaafd. Want een groot deel van de hoogbegaafden wordt uiteindelijk drop out op school en maakt anderzins carriere (of niet) Met iq 115-125 zit je het best in nederland. Niet te slim.. Wel goed kunnen leren. Kinderen die echt hb zijn moeten gewoon goed begeleid worden. Ze moeten leren dat dingen niet vanzelf gaan maar dat je er wat voor moet doen. En hoe je dat doet. Anders haken ze af zodra het niet meer vanzelf gaat. Gewoon omdat ze nooit hebben geleerd hoe je iets leert als het niet vanzelf aan komt waaien. Zonde! En dus eigenlijk een enorme gemiste kans.
Ik heb niet alles gelezen hoor. Ons zoontje kon pas laat praten door neusamandelontsteking, maar was verder redelijk vroeg met alles voor die amandelontsteking. Hij lachte bewust met 4 weken, kroop met 5 maanden en kon achter karretjes lopen met 8 maanden. Met precies een jaar stond hij op en liep weg. Meteen helemaal lopen, dus niet 3 stapjes. Het is ons altijd al opgevallen dat hij dingen pas deed als hij ze perfect kon (kruipen, lopen ed) Kleuren opnoemen en tellen enzo deed hij dan weer niet. Maar duidelijke dingen tekenen en kleuren kan hij al vanaf hij 2 is en met 3 jaar kleurde hij perfect binnen de lijntjes. Omdat ik geen moeder ben die wil opscheppen of haar kind wil overschatten, plus weinig vergelijking heb, ehalve een vriendje die ook redelijk snel is, viel het me ook echt niet op. Tot we dus afgelopen februari een oudergesprek hadden. Hij blijkt op school erg ver voor te lopen, behalve met rekenen, ze hebben hem in een talententest gedaan en houden hem dus nu in de gaten. Maar hoogbegaafdheid kan pas worden getest vanaf 6 jaar. Voor nu heeft hij een enorme ontwikkelingsvoorsprong en is het dus goed dat hij vroege leerling is. Hij leert ook snel en goed, ze zijn pas met tellen/rekenen begonnen en dat merk je direct. Maar hij heeft ook wat perfectionisme en faalangst in zich, dus hij laat dingen pas zien als hij ze goed beheerst en krijgt boze buien als het niet lukt. Voor ons vielen door dit oudergesprek een hele hoop dingen op zijn plek, maar zeker weten doen we het dus niet en het garandeert ook niets.
Ik denk dat jij je kinderen enorm onderschat dan Je kunt kinderen stimuleren wat je wilt, maar normaal begaafde kinderen gaan, bij normale stimulatie, echt nog niet lezen op kleuterleeftijd. Daarbij: gros van de tv-programma's is tegenwoordig juist gigantisch op educatie gericht. Ik word daar persoonlijk compleet simpel van, dat je echt moet zoeken naar gewoon leuke programma's waarbij ze gewoon een leuk/spannend verhaal kunnen kijken, ipv dat ze alle cijfers, letters of kleuren moeten leren. Wat ze daarvan hier konden, leerden ze meest van TV, want wij waren daar helemaal niet zo op gericht. De instelling waar jij het over hebt, zorgt er voor dat kinderen lager presteren dan ze zouden kunnen. Daardoor vallen kinderen die gestimuleerd worden ws idd wel sneller op, maar dat maakt ze dan nog steeds niet sneller hoogbegaafd. Mijn conclusie: jouw kinderen hebben op dit moment een flinke ontwikkelingsvoorsprong en dat kan betekenen dat ze wel degelijk hoogbegaafd zijn. Hoeft niet, want een groot deel van de kinderen met een voorsprong op deze leeftijd, verliest die ook weer. Maar kan dus wel degelijk en je kinderen lopen iig erg voor op het gemiddelde. En gigantisch op kinderen die ondergestimuleerd worden.
Dat is geen normale/gemiddelde kennis voor een kind van 2,5. Sterker nog: er wordt op de kleuterschool nog aandacht aan de kleuren besteed, omdat het heel normaal is als kinderen op die leeftijd de kleuren nog niet kennen en dit dus ook heel regelmatig voorkomt. Links rechts kennen heeft overigens wel echt te maken met hoe je als ouder daarin dingen wel of niet benoemd. Bij aankleden en buiten spelen benoem ik ook altijd links en rechts en dat hadden ze hier dus snel door. Is vooral erg handig als je je kinderen van afstand aanwijzingen wilt geven. Maar de meeste kleuters kennen dat verschil dus nog niet.
Hier thuis ook een slimme kleuter en ook na de zomer door naar groep 2. Hij loopt ver voor. En toch hoop ik echt dat mijn zoontje gewoon "goed" kan leren en niet hb is. We steken ons hoofd niet in het zand maar ik hoop voor hem gewoon dat hij het niet is. Ik hoor en lees er veel over en heb soms het gevoel dat ouders het graag "willen" het als iets leuks zien. Mijn mening is dat kinderen het zwaar hebben..
Ik word een beetje gek van al dat educatieve gedoe bij jonge kinderen. Dat is voor mij de reden om.ze op dr vrije school te plaatsen. Spelen en ervaren ipv een letter inkleuren.
Ja, maar hij zegt niks over je IQ: "De onlinetest is niet geschikt om een IQ-score te geven. De uitslag van een officiële testzitting van Mensa geeft je wél een antwoord op de vraag hoe intelligent je bent, uitgedrukt in IQ-scores van de gebruikte tests en percentielen." Ik zat niet bij de 2%, maar wel bij de 10%, volgens die test. Als dat enige indicatie zou zijn, dan zou mijn IQ rond de 124-125 zitten en zou ik dus geclassificeerd worden als 'begaafd'. Volgens mij ben ik gewoon 'normaal' intelligent hoor....
Mijn oudste dochter van net 3 heeft grote ontwikkelingsvoorsprong maar dat had ze altijd al va geboorte gelijk. Op elke vlak. Dingen wat jij noemt kon ze met 2 jaar en tot 2 jaar ook. Cb arts had laatst het over dat ze gaan brief maken voor school zodat ze dat weten. We weten dat ze boven gemiddelt is en ze weet het ook vaak zelf en bewijst het elke keer maar gelukkig ze is erg social en open kind. Enige is dat ze past zich vaak aan omgeving en situatie zo bijvoorbeeld ze weigert te praten of maar weinig en in baby taal op psz of kdv. Terwijl als ze met vreemde meisje van 4-6 in de speeltuin speelt ingewikkeldr zinnen perfect grammatical van weet ik hoeveel woorden net als we volwassene dus praten. Ze is wel ook tweetalig. Maar goed ze heeft nog veel "eigen' dingen zoals dingen moet precies zijn zoals het hoort te zijn en ze herinnert dingen die ik zelf soms al vergeet en ze is erg gevoellig en enorme inlevingsvermogen in andere heeft ze. We hebben gewoon niet anders gekent en ze is duidelijj anders altijd geweest dan andere babys en kinderen. Maar dus omdat we niets anders weten lijkt ons dat ze dus normaal is en de andere hebben dan juist achterstand maar dat is juist dan andere gemiddelt zijn en ze is gewoon sneller en verder. Zo denk ik vaak dat mijn jongste flink achterloopt met grove motoriek en alles want ja ze zwaait nog niet en zegt nog geen mama en loopt nog niet terwijl mijn oudste dus dat met 6.5 mnd al deed allemaal... Het zijn maar gewoon te veel dingen op te noemen wat ze voorloopt. En in motoriek en in social en begrip en taal. je kan vaak met haar als met volwassene praten over dingen en ze begrijpt het gewoon en herinnert goed. We hebben ook gewoon nooit huilbui of dat ze iets niet mag of moet. Ze is erg makkelijk dus
Mensa geeft je idd geen 'hard' IQ-cijfer. Maar 124-125 is begaafd. Je valt daarmee binnen normale range, (alles tussen 85 en 125 is normaal, geloof ik), maar je bent wel degelijk bovengemiddeld intelligent. En daarvoor hanteren ze bij deze score gewoon begaafd. Dat woord kan een gevoelswaarde oproepen die je niet herkent, maar duidelijk is dat je bovengemiddeld zit dan.
Precies. Wij zijn het bij de twee jongsten ook wel in de gaten aan het houden, maar ik hoop echt dat ze niet hoogbegaafd zijn, want daar wordt je leven doorgaans niet bepaald gemakkelijker van Ouders die lopen te pochen, pushen en steeds maar blij lopen te doen over dit onderwerp, die snappen het niet zo goed. Die hebben het IQ van hun kind nodig om zelf bevestigd te worden ofzo
Jouw dochter was toch juist erg driftig een jaar geleden? Alles moest zoals zij wilde herinner ik me nog.
Dacht ik me ook te herinneren (en nog wel meer topics/reacties) En cb doet er hier echt niets mee hoor. Vooral niet op deze leeftijden. Gewoon naar school en daar beoordelen bekijken ze het verder. (Gelukkig) hier schrijft cb echt geen brieven voor toekomstige school. Hooguit huisarts bij zorgen oid.
Ach het is zoals het is.. Heel gemiddeld is schooltechnisch heel practisch. Maar dan heb je misschien weer andere issues Elke huisje heeft zijn kruisje zegt mijn moeder altijd.
wat een onzin. ik hoop voor je dat je kinderen dan ook geen lage iq scores hebben, want die hebben het ook 'zo zwaar', toch? wat is dat voor een visie op het leven, op een kind, slechts op IQ score gebaseerd, vraag ik me af. wees maar gewoon, dan ben je gelukkig, omdat je makkelijker succesvol kunt zijn, als je middelmatig bent, of ietsje beter dan dat, dan ben je tevreden over jezelf, dan is het leven verrukkelijk. omdat je de doelen makkelijker kunt bereiken, succes kunt hebben, alles dus wat door iedereen gekoesterd wordt. en wie zegt dat de ouders van hb kinderen die daarover -makkelijk- praten zelfbevestiging nodig hebben van jou of of van iemand anders, en dat dat maar via hun kinderen moet gebeuren? o ja, jij zegt het.
Mja ik ben het wel met haar eens dat als je afwijkt van het 'normale' je vaker tegen muren botst dan een 'gemiddeld' persoon. In intelligentie of in iets anders. Het lijkt me uitermate frustrerend dat je dan met 99% van de mensen je interesses niet op je eigen niveau kunt bespreken. Maar ook als dat het niet uitmaakt of je kind hetero is of homo, alleen dat laatste is in de maatschappij toch lastiger, want je bent 'anders' dan de massa. Dat wil overigens niet zeggen dat ik denk dat iedereen maar gemiddeld en een grijze muis moet zijn, maar ik deel de mening dat ik hoop dat mijn kinderen niet hoogbegaafd zijn. Ik heb een aantal mensen in de familie die hoofbegaafd zijn en ik zie ze stuk voor stuk erg met zichzelf worstelen. Of terugtrekken, sociaal gezien. Dus dat wens ik liever niet voor mijn kind. Maar mocht 1 van hen het wel zijn, dan is dat zo en dan is dat ok.
Dat is wat ik bedoel. MIJ maakt het niet uit hoe mijn kinderen zijn: ze zijn goed zoals ze zijn en ik zie hun kwaliteiten. Maar in de maatschappij is dat vaak een ander verhaal en hoe verder je afwijkt van het gemiddelde, hoe zwaarder je het vaak hebt. Je leven is doorgaans eenvoudiger als je gewoon begaafd bent, dan als je hoogbegaafd bent. Nouja, dan heb ik liever dat ze begaafd zijn. Iemand die me dan gelijk met de grond gelijk maakt, zoals belize, moet misschien eens kritisch kijken waar eigen frustraties nog niet verwerkt zijn, in plaats van gelijk een ander neer te maaien... Doe toch even normaal zeg.