Hoogbegaafdheid?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by bolkje, Apr 25, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Ga leren lezen.

2. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    :)))

3. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Waarom zou je in godsnaam met 99% vd mensen je interesses willen bespreken?

4. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Kun je nou gewoon niet lezen, of wil je gewoon niet lezen?

5. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Het cijfertje is jammer genoeg wel erg vaak nodig om op school bepaalde dingen voor elkaar te krijgen. Volgens mij willen alle ouders maar 1 ding; een gelukkig kind. Het laten testen van kinderen komt (wat ik hoor in elk geval) doordat een kind juist tegen problemen aan loopt en ouders hier iets aan willen doen. En helaas dringt voor veel docenten dan nog steeds niet door wat er precies speelt.

6. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Dat klopt. Ik heb destijds die mensa-test gedaan omdat ik in een artikel over hoogbegaafdheid en werk erg veel herkenning tegenkwam. Toen wilde ik wel weten of ik me dat nou inbeeldde en mezelf gewoon wat wijsmaakte, of dat datgene wat ik herkende dus ook reeel was. Ik zat bij de top 2% volgens die test, dus bevestiging dat ik niet gek was en voor mij voldoende als verklaring voor de dingen waar ik tegenaan liep op m'n werk. Ik vind het dan verder niet zo boeiend om een exact getal daaraan te hangen. Ik ben zeer waarschijnlijk hoogbegaafd, kan daardoor dingen van vroeger op school ook goed plaatsen, maar heb daar mijn weg wel mee gevonden. Meer is dan niet nodig.

Voor onze kinderen houden we het in de gaten. Zolang ze gelukkig zijn op school, vind ik het prima. Als we problemen gaan signaleren, weten we zelf op welk gebied we ws in actie moeten gaan komen.
    School doet het hier prima, kijkt echt naar elk kind individueel en doet iets met wat je als ouder inbrengt.

7. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,230
    6,091
    113
    Je mist mijn punt een beetje, maar dat geeft niet. :)

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Meeste topics over hb eindigen in dusdanig gezeik.. Dat de deelnemers vast niet heel hb zijn :)

9. Nitty

Nitty Actief lid

May 21, 2016
    106
    0
    0
    Thuisblijfmoeder
    Breda
    #169 Nitty, May 21, 2016
    Last edited: May 21, 2016
    hier een moeder van een kindje waarbij ik ook denk aan hoogbegaafdheid.

Ik zou je adviseren volg je gevoel als jij je kind meer of hoogbegaafd vindt zorg voor voldoende uitdagingen in speelgoed praat niet te kinderachtig tegen de kleine en probeer gewoon er voor je kind te zijn.

10. belize

belize VIP lid

Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63

:)))) geweldig!

11. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,230
    6,091
    113
    Ach, hb'ers zijn toch ook mensen of niet? ;)

12. Saskia78

Mka maar een beetje gezond verstand en in staat tot communiceren verwacht ik dan wel :D

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Dat is zeker het geval ;)

14. Riverr

Riverr Fanatiek lid

Aug 27, 2012
    2,019
    172
    63
    Ik heb hier al s eerder gereageerd dat er bij mijn zoontje vermoedens zijn van een ontwikkeling voorsprong, hij wordt volgende week dinsdag geobserveerd op de psz door een orthopedagoge. Nu kwamen we vanochtend beneden en hij zag dat het regende en hij zei tegen mij.. Mama ik ga jou uitleggen hoe het werkt met regen.. En terwijl ik nig half slaperig aan m'n bakje yoghurt zat vertelde hij uitgebreid hoe dat gaat, dat de zon het water laat verdampen, dat die damp de lucht in gaat en dat dat dan een wolk vormt, etc etc etc. Ik ben geen opschepmoeder maar ik zat echt van huh?! Van wie heeft hij dat nou weer haha! Ik stond daar toch wel even van te kijken maar zeg er wel eerlijk bij dat ik niet weet of zoiets alleen voorkomt bij kinderen met een voorsprong of dat er meer peuters zijn van net 3 die dat al helemaal zo uit kunnen leggen..
    Ik ben ik elk geval heel benieuwd wat de orthopedagoge gaat zeggen na volgende week dinsdag!

15. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Mijn zoon heeft ook een voorsprong en wistt dit ook met 3jaar. Niet dat hij het zelf bedenkt maar wel onthouden na 1x zoiets gehoord te hebben op tv/YouTube. Idem hoe een afvoer werkt of bijv hoe zijn eten door zijn lijf gaat tot het poep is.

16. Riverr

Riverr Fanatiek lid

Aug 27, 2012
    2,019
    172
    63
    Ja dat weet mijn zoon beide ook haha hij hoort het inderdaad ook ergens 1x en onthoudt het dan. Zo was hij gisteren met papa naar de bieb geweest en hij kwam terug met een stapel boeken die hij zelf uitgekozen had; allemaal weetjes boeken met heeeeel veel tekst en weinig om naar te kijken. En genieten dat hij doet als ik dat dan voorlees haha geweldig! En ik zie hem al die informatie dan bijschrijven op z'n harde schijf :p

17. Saskia78

Leukste vind ik nog als ze met een uitgestreken gezicht zeggen: nou mam, ik leg het je wel even uit hoor.

Alsof het de normaalste zaak van de wereld is...
    En ondertussen glimt dat snoetje dan van plezier dat ze het aan JOU kunnen leggen.

Heerlijk :)

18. zigzag

zigzag Fanatiek lid

Oct 21, 2015
    1,970
    686
    113
    Female
    Ik moet glimlachen als ik je bericht lees.. kleine wijsneus :D Hier ook zo eentje, moet nog 2,5 worden maar vroeg me laatst ook e.e.a. even uit te leggen over afvoerbuizen en riool etc. Boos dat ie was dat ik hem vroeg even te wachten totdat ik klaar was met afwassen.. hij trok het keukenkastje open om de afvoerbuizen te kunnen zien en toen begon hij het me zelf al uit te leggen :p

19. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Haha, of 'snap je dat nou écht niet? Dan leg ik het wel even uit hoor' met zo'n zucht erachteraan ;)

Share This Page