Middagslaapje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Meis28, 15 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Zowel middag als avond slaapje gaat sinds kort weer iets moeilijker met inslapen, en vroeg me af of jullie op een gegeven moment jullie kindjes wakker maakten uit hun middagslaapje? Hier slaapt mijn zoontje van 23 maanden gerust 3 uur lang smiddags, maar daardoor kan het natuurlijk goed zijn dat hij Savonds nog niet moe is. Hij heeft ook wel eens een middagslaapje overgeslagen, ging redelijk goed. Maar hij heeft het naar mijn idee nog wel echt nodig. Als hij slaapt is hij nauwelijks wakker te krijgen en als ik m wakker maak na bijvoorbeeld 1,5-2 uur met geluiden in huis maken etc (wat hem eigenlijk ook niet wekt!), is hij heel sjaggerijnig! Wat deden jullie rond de leeftijd van 2 jaar? Hier slaapt hij meestal van 13:00-13:30 tot 16:00 ongeveer. We leggen hem dan rond 20:30 er in (soms iets later) en hij wordt sochtends wisselend wakker. Als het heel vroeg is krijgt hij een flesje en slaapt dan nog verder, en anders tussen 06:45-07:30

2. Moi1985

Moi1985 Actief lid

2 jul 2014
    414
    27
    28
    Ik maak mijn zoontje inderdaad wakker als hij te lang dreigt te gaan slapen 's middags, omdat hij anders inderdaad 's avonds veel moeite heeft met inslapen. Nu zijn de slaaptijden hier wel anders, namelijk vaak van 12.00 tot maximaal 14.00 uur. Hij ligt er vervolgens dan weer rond 19.00 uur in en dit gaat goed.

Hem wakker maken heeft niet de voorkeur want ook hier wordt hij er niet echt vrolijk van, maar soms is het nu eenmaal niet anders. Gelukkig wordt hij normaal gesproken gewoon uit zichzelf wakker na ongeveer 2 uurtjes geslapen te hebben.

3. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.880
    5.137
    113
    Onze oudste is ruim twee en gaat om 19:00 naar bed. Ik maak haar als ik moet werken wakker rond 6:45 en anders slaapt ze tot 8:00. In de middag slaapt ze van 13:00-15:00/15:30.

4. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Hier "mag" ze niet langer dan 2u slapen 's middags, of niet tot later dan 3uur. Zo kan ze 's avonds lekker om 19.30 naar bed en slaapt tot 7.30/8.00u

5. Hay Lin

Hay Lin Actief lid

16 jan 2016
    216
    10
    18
    Wij maken onze zoon ook wakker als hij niet uit zichzelf wakker word. Dit is gelukkig niet zo vaak. Dat van het chagrijnig zijn herken ik wel. Wat ik meestal doe is de deur open, "hallo kereltje, heb je lekker geslapen?", gordijnen open en dan ga ik de was opvouwen in zijn kamertje. Dan ligt hij daar een tijdje naar te kijken en dan komt hij vanzelf uit bed en dan is ie ook niet chagrijnig. :)

6. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.783
    7.372
    113
    Als de oudsten een hele dag school hebben leg ik hem juist eerder er in, anders lukt het inslapen niet. Hij ligt er dan om half 12 al in en slaapt meteen. Ik haal hem dan uiterlijk half 2 eruit. Eerder een tijdje na een uurtje al, maar dat was een fase denk ik, dat hij anders 's avonds slecht sliep.
    Ik maak hem heel rustig wakker, dus zorg altijd dat ik de tijd neem. Ik ga naast zijn bed zitten, ga tegen hem praten en blijf rustig praten, tot zijn ogen open zijn en hij uit zichzelf gaat staan. Als ik daar niet op wacht is de rest van de middag drama, en ik geef hem helemaal geen ongelijk :D

Als hij pas om half 1 naar bed gebeurt het regelmatig dat hij een tijdje kletst en dan gaat huilen, dan slaapt hij helemaal niet. Hij is dan denk ik over zijn slaap heen.

7. Loveloes

Loveloes Niet meer actief

Dat doen we hier precies zo!

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.344
    10.307
    113
    Uk is 2.5 en mag niet langer slapen dan 1 uur, als hij echt heel vroeg wakker was mag hij 1.5 slapen.

Hij slaapt niet elke dag en als hij moe is kruipt hij op de bank. Hij is niet altijd even makkelijk wakker te maken maar we willen hem tussen 19.30 en 20.00 echt op bed hebben. Snachts slaapt hij 11 uur.

9. Yvke86

Yvke86 Fanatiek lid

11 apr 2013
    1.696
    295
    83
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Limburg
    Hier laat ik zoontje ook max 2 uur slapen s middags.
    Ik wil hem s avonds gewoon om 19.30u in bed hebben.
    Vind 20.30u persoonlijk erg laat voor een 2 jarige. Dus ja, dan zou ik hem wakker maken

10. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Zoontje was toen erg aan het rommelen met z'n middagslaapje maar sliep ie dan sliep ie, heb 'm nooit wakker gemaakt...behalve als hij 16/16.30 uur op de bank in slaap viel, dan maakte ik 'm wel wakker. Had hij geen middagslaapje gedaan ging ie 19/19.30 uur naar bed, had hij wel geslapen dan was dat 20/20.30 uur en viel soms dan pas om 22 uur in slaap, maar hij bleef liggen en huilde niet dus prima...en hij werd dan tussen 8-9 uur wakker.

Je zou het middagslaapje misschien wel kunnen vervroegen, dat ie van 12 tot 15 slaapt...

11. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier zitten we er ook al maanden een beetje tussenin, maar de laatste tijd valt hij zonder dutje weer tijdens het avondeten in slaap, dus gaat hij weer even naar bed.
    Soms slaapt hij niet en ligt hij lekker een uur te kletsen/ zingen en soms slaapt hij zo 2 of 3 uur als het aan hem ligt.
    Ik bekijk per situatie wat handig is. Op een 'gewone dag maak ik 'm na 1,5-2 uur wakker, maar pas vierden we 's avonds Sinterklaas, toen heb ik hem lekker tot 16.30 laten slapen, hij lag die avond ervoor ook al laat door sintfeest met de andere kant van de familie, anders doet hij dat nooit hoor. :D
    Hier gaat hij 's avonds ook rond 20.30 naar bed en slaapt dan tot een uur of 8.00 's morgens. Werkt voor ons nu even het beste. Zou niet weten waarom 20.30 laat is voor een peuter, als hij 's middags ook nog slaapt. Eerder slaapt hij anders toch niet.
    Liever dat hij om 20.30 naar bed gaat, dan om 17.30 aan tafel zitten slapen en geen hap eten. Overigens als ik hem om 18.00 op bed leg, ik hij ook om 6.00 wakker, want langer dan 12 uur slapen in de nacht doet hij niet.
    Soms is het dus even puzzelen. Van de zomer ging het een poosje goed zonder slapen, nu heeft hij het weer even nodig. En ik vind dat momenteel (10wk zwanger) helemaal niet erg. :)

12. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Hier laat ik de jongste ook max 2 uurtjes slapen ´s middags.. Als ik hem wakker moet maken is hij idd een beetje chagie maar dat is dan maar zo.. Anders ligt hij ´s avonds nog anderhalf uur te zingen in zijn bedje..

13. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Eerder slapen is lastig want hij gaat doordeweeks naar de creche en daar wordt hij om 12:30 opgehaald door papa. Dan nog even spelen in de speeltuin en broodje eten en dan komen ze naar huis. Hij valt wel bijna altijd in slaap in de kinderwagen en dan leggen we hem in z'n bedje. Dan slaapt ie dus rond 13:00 zegmaar.. ik heb ook liever dat hij er Savonds om 20:00 uiterlijk in ligt maar merk toch vaak dat ie dan niet moe genoeg is. Dan maar 20:30.. en soms is ie dan nog eventjes wakker

14. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Onze dochter is een stukje jonger, maar als ze wat later slaapt, maak ik haar uiterlijk 15.30 uur wakker, anders kan ze om 20 uur niet slapen. Ik maak haar met haar knuffel wakker, soms levert dat een lachje op, soms niet ;). Sowieso moet ze een hele poos tegen me aan zitten en rustig wakker worden, want anders is ze ook chagrijnig. Op deze manier valt het wel mee (duurt meestal 20 minuten ofzo), hier heeft ze ook behoefte aan als ze uit zichzelf wakker wordt en het haar dan niet meer lukt om verder te slapen (na een half uur of uurtje), dat vindt ze ook niet bepaald leuk.... Ach, lekker knuffelmomentje toch?

Deel Deze Pagina