Stotteren

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door caromama, 2 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Sinds een week of zo lijkt het of mijn dochter begint te stotteren. Het is alleen aan het begin van een zin, en ook niet bij elke zin.

Bijvoorbeeld: ma ma ma mag ik een beetje drinken?
    Of: he he heb jij een nieuwe trui mama?

Herkent iemand dit?

2. Bootsje

Bootsje Fanatiek lid

12 jul 2013
    1.228
    0
    36
    Mijn dochtertje heeft dit ook gedaan rond die leeftijd.. ik heb er geen aandacht aan gegeven. . Ook niet de woorden afgemaakt..maar gewoon gewacht tot ze klaar was.. het was ook zo weer over

3. Jale

Jale Fanatiek lid

8 nov 2006
    1.687
    359
    83
    Yep, herkenbaar. Ik heb wel de logopedie ingeschakeld omdat het bij ons ook in de familie zit.

Inderdaad geen zinnen afmaken. Wel bespreekbaar maken, dus zeggen dat je merkt dat ze stottert, moeilijke woordjes heeft. Anders gaat ze het misschien erg vinden en kan het erger worden.

Hier komt het doordat dochterlief in haar hoofd al meer kan, dan dat haar mondspieren aankunnen zeg maar. En dat ze heel veel woorden in een minuut praat. Ze heeft nu als oefening mee gekregen om langzaam te praten, maar dan ook echt overdreven langzaam. Niet heel de dag natuurlijk, maar probeer eens bij een spelletje als memorie of domino langzaam te praten, dan heb je kans dat zij dat ook overneemt en zichzelf meer de tijd geeft om woorden uit te spreken ;)

Als je twijfelt gewoon de logopedie bellen die kunnen altijd wel advies geven.

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.315
    2.598
    113
    onze oudste heeft dat ook een tijdje gedaan. Is vanzelf weer overgegaan. Soort van sprongetje.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik ken al zeker 3 kinderen die rond de leeftijd van jouw dochter begonnen te stotteren hier na een tijd weer mee ophielden, hoop dat dat voor jullie ook het geval zal zijn!

6. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik heb ook tijdelijk gestotterd.
    Na een jaar was het over.

7. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik stotter nog steeds. Niet zo heel erg hoor, vaak als ik zenuwachtig ben of als ik plots ineens iets in m'n hoofd heb wat er uit moet. Ik moet dan even rustig ademhalen en rustig blijven. Dan gaat het goed :)

Weet niet of het in de familie ziet? Dan zou je eventueel de logopediste kunnen raadplegen. Als het nu niet zo erg is, kan je misschien nog even afwachten.

8. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn oudste heeft dat ook een tijdje gedaan. Nu nog steeds als ze iets heel snel wil vertellen :) Dan zeggen we altijd S, even rustig ademen en dan vertellen.

9. Amethist

Amethist Niet meer actief

Volgens mij is dat iets wat vaker gebeurt bij peuters. Voor de zekerheid zou je altijd even een logopedist kunnen bellen om te overleggen.

10. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Mijn zoontje had dit met twee jaar. Dat kwam en ging met vlagen. Het bleek dat hij zo snel met praten ging, hij was al vroeg met heel goed praten en wilde dan te veel tegelijk vertellen. Dan zei hij ook erg ingewikkelde woorden, maakte moeilijke constructies en wilde het te goed doen... Het was overigens hakkelen, niet echt stotteren. Het is vanzelf overgegaan.

11. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    Mij kinderen hebben gestotterd in die leeftijd, bij een is het later ook nog teruggekeerd. Maar ook vanzeld verdwenen, hoort echt bij de ontwikkeling. Hoewel ook hier wat stress omdat vader ook last hiervan heeft. Juist niet naar logopedie oid gegaan omdat hij juist de ervaring had dat het niet hielp en een negatieve lading zou geven ( wat het stotteren kan verergeren)

12. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Bedankt voor de reacties.

Ik vermoed ook dat ze dan gewoon te veel woorden in haar hoofd heeft en die er te snel uit wil gooien. Als ik het zo lees, hebben meerdere kindjes dit en zal het waarschijnlijk weer over gaan. Ik wacht het nog even af en als ik toch twijfel of als het erger wordt raadpleeg ik de huisarts.

Deel Deze Pagina