@annedore: wat een goede tips! Inderdaad die regelmaat heb ik al ingepland, vanwege Fibromyalgie doe ik alles al rustig aan, maar een druk weekend moet ik op maandag nog verwerken. Ik meld dit ook van tevoren aan mijn man, zodat hij ook weet dat hij me moet ontzien. Als ik helemaal overprikkeld ben, stuurt hij me ook naar boven en dan blijf ik daar ook minimaal een half uur. Rust en bijkomen. Ik merk dat ik me dan na een tijdje weer kalm voel en weer kan nadenken. Ik houd ook strakke tijden aan qua eten en naar bed, want dat zorgt dat ik weet waar ik aan toe ben. Idd word ik onrustig als iemand te laat is, of als mijn man zegt ik ga weg naar werk en dan na een half uur hier nog steeds is. Ook continue geluiden van een hoor of zaag kunnen me helemaal uitputten. Ik vraag me trouwens af of hsp,'s ook bepaalde type mensen zijn, dat je ze kunt herkennen?
Dat vraag ik me ook wel eens af, ja! Zou wel heel makkelijk zijn, he...? Overigens hoor ik vooral vaak dat ik heel veel rust uitstraal, grappig genoeg zelfs op dagen dat ik me juist erg onrustig voel. Als andere HSP's dat ook hebben, is dat misschien een herkenningspunt..? Ik ken jammer genoeg geen andere HSP's (zover ik weet, dan), dus kan niet zeggen wat nou typisch een karakter-trek of uitstraling is die we delen. Is er eigenlijk geen Hyves ofzo voor HSP's? Zal toch zeker wel?
@mvs, je een hyves, zou best kunnen. Ik ken dat wel, dat ik rust uitstraal en dat mensen zich prettig bij me voelen en zichzelf durven te zijn. Vind ik wel een compliment. Ik begeleidde vroeger ook graag stagiaires, en zij vonden mij een prettig persoon om van te leren. Nooit de relatie gelegd met hsp natuurlijk. Mijn zus en ik lijken opelkaar en we denken ook beiden hsp te zijn, maar wij zijn er net een paar maanden achter en toen ik het las, was het wel duidelijk. Veel dingen vielen op hun plek. Ik zal eens naar die hyves gaan kijken.