Ik verdenk Chloe er ook af en toe van al komen niet alle kenmerken overeen maar toch wel een hele hoop! Als baby snel overprikkelt bij teveel drukte dus heel veel structuur en goede planning was een must. Moet wel zeggen dat het wel een stuk beter is geworden naarmate ze ouder word maar nog steeds zijn er punten zoals: Als ze van iets valt wil ze er gelijk nooit meer op! Als iets kriebelt of niet lekker zit moet het gelijk uit! Snel geïrriteerd als ze intensief met iets bezig is en je stoort haar! Snel huilerig als iets niet gaat zoals zij het wil! Je kan haar niet straffen door bijv. haar naar haar kamer te sturen om af te koelen, dan raakt ze totaal hysterisch! Tja ik weet het niet, ze reageert op bepaalde simpele dingen gewoon totaal anders als haar vriendjes/vriendinnetjes en daardoor snel huilerig waardoor ik vaak het gevoel krijg dat andere moeders daar een beetje gek tegenaan kijken! Heb het er eigenlijk ook met niemand over omdat alles wel normaal verloopt, psz vind ze vanaf dag 1 superleuk. Of ze het nu wel of niet is het blijft moeilijk!
@palmie: wij sturen d'r ook zelden voor straf naar d'r kamer. Maar geven de keuze OF beneden "normaal" doen of boven even afkoelen. Dat werkt hier erg goed. Meestal gaat ze dan vrijwillig naar boven en gaat lekker spelen en na half uurtje is alles weer goed.
Ja zo gaat dat hier ook, hoe vervelend ze ook is ik vind het niet nodig om haar helemaal hysterisch achter te laten waar ze nog meer over de rooie gaat, kan het ook niet over mijn hart verkrijgen hoor en bovendien helpt het niets!
Ja daar hebben jullie helemaal gelijk in. Voordat ik echt wist dat onze Zoon hgk was Ging ik er altijd tegenin.. Je denkt dan van jemig doe ens even normaal Zo tekeer hoef hè eht niet te gaan ... Maar nu ik er achter ben dat hij hgk is .. Ga ik daar beter mee om ..
Mja het helpt helemaal niets... En ze vindt het evengoed wel erg.. Wat dat betreft is dat al straf op zich. En als ze zo hysterisch doet... En je gaat er tegenin.. Duurt het alleen maa langer. Dus vandaar de keuze. En die keuze alleen al maakt vaak al dat het minder erg is
Ja kijk hier is het wel zo dat we niet zeker weten of ze hooggevoelig is, ze heeft wel erg veel kenmerken en daar baseer ik het een beetje op maar zeker weten doen we het niet! Ze doet het verder heel erg goed en wij kunnen er goed mee omgaan met haar buien en ander lastige trekjes dus we laten het maar lekker zo
Weekplanner.. Op een magneetbord heb een een papieren vel over heen gedaan en dan Ma Di Woe Don Vrij Zat Zon Op de dagen dat je moet werken een symbool op de dagen dat je man moet werken een symbool Op de dag dat er zwemles is etc En zelf vragen Wat ze fijn vind wat er op moet komen Onze zoon vond het fijn om er op te zetten dmv bolletjes hoevaak hij per dag naar school gaat Ook heb ik een symbool voor als er visite komt Of voor als we de deur uit gaat En heel belangrijk als we een dag niets doen ...
Nouja, het is belangrijker dat het werkt voor jullie dan het etiketje uiteindelijk. Ik herken in ieder geval echt heel veel op de welbekende lijstjes plus dat ze ook nog eens ruim 2 jaar voorloopt. En bij kinderen die flink voorlopen schijnt het heel vaak voor te komen. Dus ik laat het maar zo Voor ons werkt het en wij proberen haar een beetje te stimuleren dat ze er mee om leert gaan. Ons aanpassen was geen punt... (Heb er zelf ook wel last van namelijk) maar je kunt niet verwachten dat de hele wereld zich aanpast dus moet ze leren hoe er mee om te gaan. Kost vooral veel tijden of we het goed doen.. Tja dat weet niemand denk ik?
Hier gaat het op het moment niet heel goed. Ik ga niet teveel uitwijden maar mijn dochter heeft het nu niet heel makkelijk. School probeert mee te helpen maar in een hele grote groep is dat niet altijd mogelijk Ik ga binnenkort voor het eerst naar de huisarts omdat ze echt last krijgt en ook situaties gaat vermijden. Als je meer wilt weten in een pb
Zoon is wat hooggevoelig maar niet erg extreem. Wij richten onze energie op het hem leren hoe hij ermee om kan gaan zonder vermijdend gedrag te vertonen. Dit gaat eigenlijk heel goed. Sommige dingen blijft hij hel vervelend vinden (hard geluid, veel drukte etc) nou daar kan je meestal wel voor zorgen dat je er minder last van hebt. We gaan met hem dan ook niet naar de bioscoop (hij is 5) of naar heel drukke plaatsen. Als het ergens druk is (dierentuin bijvoorbeeld) heeft hij truukjes om zijn hoofd rustig te houden. Dat gaat vaak goed en elke keer beter. Op school gaat het gelukkig heel goed maar daar zijn er mee zoals hij en we hebben gekozen voor een heel gestructureerde school. Speelkwartier moest hij erg aan wennen. Speelt nu graag met 1-2 kindjes achteraf maar regelt dit zelf. Eten is gelukkigmzelden een probleem, alleen de consistentie van meloen moet hij echt niet (meloen als ijsje is bijvoorbeeld wel prima) We zirnhet als reden voor bepaald gedrag maar niet als excuus en hij er mee moeten leren dealen. Aan ons als ouders om hem handvaten aan te bieden en te doseren. Leer NU hoe je bewust en ontspannen omgaat met jouw hooggevoelige kind! Niet helemaal mijn site maar er staan soms nuttige dingen op.
En mijn familie zijn zo'n beetje alle vrouwen hoger gevoelig dan goed of gezond voor ze is, maar mn man is gelukkig juist helemaal niet hoog gevoelig. Tot ongeveer een half jaar geleden was ik juist zo blij en dacht ik dat mn dochter gewoon gemiddeld of zelfs laag gevoelig was, maar sinds een paar maanden reageert ze steeds meer hooggevoelig (helaas). Waar ze tot een half jaar geleden geen enkele reactie leek te hebben op harde geluiden is ze nu echt bang voor geluiden zoals een brommer of een wc die doorgetrokken wordt. Ook merk ik dat ze er vaak niet tegen kan als het ergens druk is en dat ze snel overweldigd lijkt te zijn. Precies zoals ik vroeger . Ik baal er wel een beetje van moet ik eerlijk zeggen, want het is natuurlijk prettiger voor jezelf (en je omgeving, haha) als je wat minder gevoelig ben. Maar misschien is het slechts een fase (zeg ik tegen beter weten in ).
Hier ook veel herkenning. Een erg lieve, bedachtzame en gevoelige peuter. Hij heeft een scherp gevoel voor humor en voelt emoties feilloos aan. Hij schrikt snel maar is zelden boos. En als hij boos is, is hij goed in staat het uit te praten hoewel hij duidelijk nog niet genoeg woorden heeft voor zijn gedachten. Dat maakt hem soms bang omdat hij dus ook nog niet altijd goed uitleg kan vragen. We gaan op een rustige, vriendelijke manier met hem om want als ik boos word heeft dat behalve een diepgaand verdriet geen verandering tot gevolg. Na een volle dag is hij erg moe, druk en slaapt slecht. Ik denk dat wij de goede aanpak wel gevonden hebben maar ik maak me wel wat zorgen om de toekomst, hoe hij zijn plekje moet vinden in een drukke klas en een wereld vol onrecht, hij is te lief soms. Ach, de tijd zal het leren
Ook ik vermoed dat mijjn oudste, vijf jaar, hooggevoelig is. Al heeft hij niet alle kenmerken, en kan het ook door de huidige situatie komen . Heeft nooit goed tegen drukte gekund, vaak als ze papa zijn geweest kan ik rustig aan doen met ze, omdat het te druk is geweest voor beide. Hier juist moeite met het uiten van emoties, of hij trekt zich helemaal terug en dan zegt hij ook dat ik hem met rust moet laten of hij word agressief, niet heel erg, maar toch. Hij stoot zijn vriendjes op school van zich af waardoor ik wel wat hulp heb gezocht voor hem. Hij word nu op afstand behandeld door een natuurgeneeskundig therapeute. Ik doe dit op afstand omdat mijn ex hier heel erg tegen is . Wil het manneke alleen maar helpen. Las toevallig een stukje op fb wat me erg herkenbaar voorkwam, waardoor mi vermoedens nog groter werden. Liefs
Mijn zoontje heeft wel kenmerken van hoogsensitiviteit, maar niet alle kenmerken zijn op hem van toepassing. Hij houdt niet van stukjes, korreltjes in t eten. Z'n kleding mag geen 'bolletjes' hebben (kan echt drama worden), hij is gevoelig voor structuren in kleding, of eten dus. Vieze handen is een drama! Niet zo'n durfal maar is wel vrolijk en een echt acteurtje. Maar op school kijkt hij eerst de kat uit de boom. Hij is erg gevoelig voor sferen en voor veiligheid. Hij wil zich veilig voelen. Zo kan ik nog veel meer opnoemen:empatisch, veranderingen brengen hem van slag etc. Daarom heb ik een bewuste keuze voor een zeer stabiele school gemaakt. Volgend jaar gaat hij naar school. Ze hebben daar duidelijke regels en structuur. Veiligheid en rust. Plus veel op creatief gebied. Ik ben zelf ook een gevoelig type...op de peuterschool zeggen de leidsters dat m'n zoontje erg gevoelig is maar dat het geen belemmering is. Goede begeleiding is belangrijk. Luisteren naar je kind. Maar dat geldt voor alle kids. Ik merk wel dat m'n zoontje heel goed z'n gevoelens en beleving kan verwoorden. Dat helpt enorm!
Dit herken ik wel...en ja, ik maak me soms idd zorgen over de toekomst met dit mannetje maar ik zie ook veel kracht...
Ik weet niet of mijn dochter hooggevoelig is. Misschien een beetje. Van de juf heb ik wel van een aantal voorvallen (brandalarm->hele dag overstuur en later bang, hard geluid bij voorstellingen) teruggekregen. Zij vond dat ze daar niet zo goed tegen kan, dus wel wat (over)gevoelig tov andere kindjes misschien. Tja, ik vind het zelf niet zo extreem of vreemd. Nee, ze houdt niet van harde geluiden, maar ze kan zelf ook best druk/enthousiast zijn soms, gillen met vriendinnen . Ik hou er dus geen rekening mee en als het eens voorkomt, dan dealen we ermee. Ik leg het uit of we gaan gewoon weg als ze t echt vervelend vindt. Als baby heeft ze wel veel gehuild. ik weet niet of dat overprikkeling was. Het was niet erger na een drukke dag (en nu merk ik dat ook niet echt aan haar gedrag). Was imo een groot deel gewenning ook.
Mijn zoon is net als ik hooggevoelig. Hij is altijd heel bewust van zijn omgeving, vooral geluiden. Hij is ook bang voor harde geluiden. Qua eten is hij ook moeilijk. Vruchtenpudding wordt bijvoorbeeld eerst ontleed, geproeft, uitgespuugd, bekeken en als we geluk hebben wordt het goed gekeurd en opgegeten En zo zijn er meer dingen. Wij vinden hem al heel wijs voor zijn leeftijd. Gelukkig kan hij zich met woorden heel goed uitdrukken wat hij vindt, voelt e.d. Iets wat ik ook echt stimuleer om te doen. Hij gaat over 3 weekjes naar school maar wij hebben dit niet gemeld. Ik wil eerst afkijken hoe hij zich ontwikkeld en hoe het allemaal gaat. Naar de ha ben ik trouwens ook niet geweest. Hsp wordt niet tot nauwelijks (h)erkend. Bij mij was het de ergotherapeute die ermee kwam. Er ging een wereld voor mezelf open, ik was niet vreemd/raar en ik kon ineens dingen wel gaan plaatsen of in mijn hoofd rustiger krijgen. Ook voor mijn zoon was het ook fijn omdat ik nu ook weet hoe ik met hem om kan gaan. Ik zou als ik jou was veel lezen en er zo mee om proberen te gaan. Je kan trouwens ook dingen vinden op 'nieuwetijds kinderen'.
mijn dochter heeft dit ook, ik zelf ook trouwens. Had het in de kraamweek al door maar wilde er niet aan. Het werd steeds erger. Op school vertelde de juf me over het boek van elaine ze dacht dat mijn dochter hoog sensitief was. Het gelezen een geweldig boek. NU had ze na het schoolreisje zoveel last dat ze twee weken liep te huilen en helemaal uit haar doen was. Ze ging op de grond liggen en sloeg met de armen en benen en schreeuwde dan dat ze niet stoppen kon ze was helemaal in de war met haar zelf. Ik ga nu naar een natuurgeneeskundige en heb er veel baat bij. Zie dat de scherpe kantjes rustiger worden en dat panische wordt minder. Ze gaat ook met plezier heen en vraagt er soms zelfs naar. Ik geeft het nu overal aan en het wordt goed opgepakt door de meesten gelukkig. succes
Hoi dames, Hoe was jullie weekend? Onze zoon zit in groep 2 en moet nu ook een werkplan maken en af hebben voor vrijdag .. Donderdag middag was hij zo hyper .. Vrijdag morgen wilde hij niet naar school .. Vrijdag middag kwam hij bijna huilend uit school en zei YES ik heb mijn werkplan af..en nu.. Is hij weer zenuwachtig voor morgen arm ding!hij kan er soms echt niet van slapen en is dan ook erg vroeg wakker ( lees half zes zes uur * gaap * ) Morgen vroeg maar eens de juf aan spreken..