Hier ook een hoogopgeleide mama. Ik heb HBO-rechten gestudeerd. Mijn dochtertje is nu drie maanden oud en ben op zoek naar een nieuwe baan (mijn contract liep eind maart af). En het valt mij ook een beetje tegen met het aanbod aan leuke juridische functies. Ik wil wel 32 uur gaan werken (of 30), omdat ik dan voor mijn gevoel meer kans heb om een baan te vinden. En natuurlijk is het financieel wel fijner. Mijn man is daarom een dag minder gaan werken. Maar het zal wel moeilijk worden mijn kleine meid straks achter te moeten laten als ik aan get werk ga!
Ik zag de topictitel en dacht: "Hee, dat ben ik ook!" (HBO en WO), maar ik zie dat het gaat om hoogopgeleide werkende mama's! Ik ben 40+ en heb er bewust voor gekozen om de eerste jaren fulltime thuis te zijn bij mijn kind.
Hallo! Ik ben een WOer zonder baan. Heb een tijd onder niveau gewerkt omdat er echt niks te vinden is in mijn richting, maar kreeg geen contractverlenging onder t mom van bezuinigingen toen ik zwanger was. Het liefst zou ik promoveren, maar ook daar geen mogelijkheden helaas...
Ikke ook! Heb master organisatiepsychologie en ben deze week begonnen met 4 dagen werken (voor de baby fulltime). Heerlijk hoor om wat anders om handen te hebben. Geniet waanzinnig van mijn zoontje, echt met heel mijn hart, maar ben er niet voor gemaakt om thuis te blijven. Heb uitdaging nodig en andere mensen om me heen. Ben wel benieuwd hoe het me gaat bevallen want heb nogal een tijdrovende baan waarbij ik door heel NL cross en soms ook nachten weg ben (eind april voor het eerst en meteen 2 op rij, pff). Geef mezelf tot de zomer en als het niets is dan ga ik dan op zoek naar iets anders (maar zie maar iets leuks te vinden) Mijn vriend promoveert trouwens. Wij zijn allebei vrij flexibel en dat was handig omdat er bijvoorbeeld op donderdag geen plek was op de kdv (dus blijft vriend nu op donderdag thuis ipv vrijdag). Ben benieuwd hoe dit topic gaat lopen
Ja ik ben ook benieuwd. Tot nu toe zijn het allemaal een beetje losse verhalen. Het is toch iets waar ik best wel mee bezig ben, hoe we het allemaal moeten gaan organiseren met een kleintje (wij willen graag een kindje en ik wil nog een master doen). Thuis blijven is bij ons geen optie, omdat mijn salaris gewoon nodig is. Manlief is iets minder hoog opgeleid ;o) niet dat ik thuis zou willen zitten hoor, ik vind het hebben van collega's zo enorm belangrijk en gezellig! Maar het doet me goed om te zien dat hier moeders zijn die het ook doen, en dat het dus kan! Krijg vanuit mijn omgeving zo veel negatieve reacties. De kinderwens uitstellen is voor ons gewoon geen optie, die is zo sterk en na wat heftige gebeurtenissen om ons heen wil ik die ook gewoon niet uitstellen, je weet nooit hoe je er over een jaar bij zit en dan kan het misschien niet eens meer. Opleiding is ook belangrijk, maar ik ben 24, ik heb al een afgeronde opleiding en nog eenheel leven voor me. Die master komt er heus wel.
ik heb door de komst van mijn dochtertje mijn master even uit moeten stellen. Ik heb dus alleen mijn Bachelor (universitair) in de Turkse Taal en Cultuur. Kan ik weinig mee. Ik werk nu zogenoemd 'onder mijn niveau' op een mbo+ baan en vind het erg prettig om dit zo te kunnen combineren met mijn dochter. Ben in de avonduren bezig met een cursus personeelsmanagement en ik hoop daar iets in de toekomst mee te doen, zo blijf ik toch bezig en ook nog een beetje studeren en in de toekomst wil ik dan wel een master gaan doen.
Grappig; ik dacht precies andersom! Studeren, hard werken, lol maken, veel uitgaan, (ver en vaak) reizen, socializen. Nog maar weer eens een cursus doen, opleiding, weer ander werk. Daarom heb ik nu ook de rust in mijn kont om thuis te zijn. Ik vind het heerlijk!
Heb destijds bewust afgezien van promotie omdat ik voor onderzoek ook langere tijd in Indonesie zou moeten verblijven en wilde mijn onderzoek niet zo veranderen dat ik in Nl kon blijven, zeker niet in een onzekere toekomst na AiOschap... elke 2 jaar bedelen om postdoc aanstellingen omdat UDplekken steeds schaarser worden. Ik was 30 toen ik besloot dus niet verder te schrijven aan m'n onderzoeksvoorstel en op andere zaken te richten. Gesolliciteerd bij Rijksoverheid, ook voor 4 dagen, maar als snel overgestapt naar het Middelbaar Onderwijs, 4 dagen werken& Univ. Lerarenopleiding in het 1e jaar, terwijl ik zwanger was van mijn eerste... Inmiddels 9 jaar verder, werk met veeeel plezier 4 dagen in het onderwijs, met ook coaching voor docenten en begeleiding van DiO's.. Superleuk! Inmiddels 33 weken zwanger van nr 3. Nooit spijt gehad van m'n keuze! 3 dagen werken vind ik te weinig, verlies contact met school teveel, man werkt ook 4 dagen in het onderwijs...Ik straks 1 jaartje ouderschapsverlof dus 3 dagen, maar daarna weer lekker terug naar 4. Ik heb natuurlijk het grote voordeel dat zowel man als ik alle schoolvakanties ook vrij zijn, anders zou ik 4 dagen ook teveel vinden...
@ juju81: he wat leuk, ook een organisatiepsycholoog! Ben wel benieuwd naar je baan @ zogelukkig: tsja, ik vermoed dat ik ook op mijn 40e niet de rust zou kunnen vinden om fulltime thuis te blijven. Ik ben ook blij met mijn keuze eerst kinderen te krijgen (tijdens mijn studie) zodat ik me straks kan richten op mijn carriere zonder deze te hoeven onderbreken. Natuurlijk zal het minder vlot verlopen, ik heb mijn ambities wel moeten bijstellen, maar dat vind ik niet erg. Ik heb er namelijk 2 prachtige kinderen voor in de plaats gekregen. Maar ik ben blij dat ik straks uit de tropenjaren ben wat betreft de hele kleine kinderen. Want zo ervaar ik dat soms wel een beetje.
Ik zit trouwens in een sollicitatieprocedure voor een traineeship van 36 uur per week. Meer dan ik aanvankelijk in gedachten had, maar ik mag deze uren in 4 dagen maken (ofwel 9 uur per dag werken, ofwel thuiswerken). Heb er onwijs veel zin in En ben blij dat ik een traineeship heb gevonden waar flexibiliteit (ook vanuit de werkgever) en het vinden van een balans tussen werk en gezin normaal wordt bevonden.
36 uur kan indd prima in 4 dagen maar je bent wel bekaf als je thuiskomt, zeker als je nog reistijd hebt. Ik heb collega's gehad die het in 3.5 dag deden (maar die zaten dan ook echt van s ochtends vroeg tot s avonds laat op kantoor en je werk moet het natuurlijk ook toelaten!) Ik heb gesolliciteerd! Weliswaar naar een HBOfunctie maar het leek me wel erg leuk. Alleen heb ik nog niets gehoord en ik neem aan dat selectieprocedures niet meer dan 2 weken in beslag nemen...dus ik denk eerlijk gezegd dat ik het niet word. Ik heb in de brief wel toegelicht waarom ik de (enigszins vreemde) overstap wil maken van een 'toffe' baan als jurist naar een iets minder toffe baan die niet echt inhoudelijk is: ik ben sinds kort mama Maar goed. Er komt vast wel iets voorbij, en anders moet ik serieus mijn wensenlijstje heroverwegen. Kennelijk is 3 dagen én WO toch echt teveel gevraagd. En ik kwam laatst in de kast mijn bul tegen, mooi ding met mooie cijfers D) dus zonde om 'niets' mee te doen. Net als een andere mama in dit topic moest ik voor mn werk af en toe een aantal nachten weg (naar de hoofdstad van onde zuiderburen). Dat ga ik nu ik een baby heb echt niet trekken!! Dus echt petje af!!
@ annanas: JIJ bent bekaf na 4 dagen 9 uur werken. Maar dat zegt niets over mij. Ik zou het prettig vinden als je accepteert dat een ander 4 dagen werken misschien wel gewoon trekt (je maakte eerder ook al de opmerking over de vergelijking van studie met werken). Ik ben momenteel met twee grote cursussen, mijn onderzoeksstage en mijn masterthese bezig en ben zelfs meer dan fulltime bezig om mijn 4 maanden "verlof" te compenseren. Dat gaat prima. Wat betreft je sollicitatie, misschien even bellen?
Ik heb tijdens mijn studie veel gewerkt (en vrijwilligerswerk gedaan) en ik vond en vind studeren echt vele malen makkelijker en minder druk dan werken. Sturen is mi veel minder inspannend dan werk (en dan bedoel ik a real job), ook al heb je daar ook mindere perioden tussen zitten (en vervelende medestudenten waardoor groepsopdrachten mislukken etc). Dat kán natuurlijk ook te maken hebben met het soort werk dat ik doe maar inderdaad, mijn ervaring is dat 4x9 werken plus reistijd een pittige klus is, zeker als je thuis ook twee kleine(!) kinderen hebt. Ik had geen kinderen, werkte meer dan 8 uur en had elke dag 3 uur reistijd. En ik was inderdaad bekaf! Dit is overigens geschreven vanuit MIJN ervaring, dat jouw ervaringen in de toekomst eventueel anders worden zit er natuurlijk dik in.
En Yukl, bij dezen het verzoek om te accepteren dat ándere mensen vier dagen werken met een kleine baby wél te veel vinden! Ik zeg iets vanuit mijn perspectief, jij vanuit die van jou. Live and let live
Dit begrijp ik niet. Volgens mij heb ik altijd vanuit mijn perspectief geschreven, zonder andere keuzes te veroordelen. Jouw enige reacties richting mij is dat je mijn idee hierover probeert te weerleggen dmv je eigen ervaringen (en dan de laatste ook nog eens generaliserend geformuleerd). Misschien ben ik inderdaad zoals jij en vind ik 4 dagen te veel. Daar zal ik pas achterkomen als ik het ga doen. Maar dan nog denk ik dat dat niet het geval zal zijn. En daar heb ik verschillende redenen voor die ik al een beetje in mijn allereerste post heb toegelicht.
Goed, ik ben het inderdaad niet geworden , niet eens uitgenodigd voor een eerste gesprek! Dus de zoektocht gaat door. Ik ben wel heel erg benieuwd waarom ik het dan niet ben geworden (in theorie voldeed ik bijna volledig aan het zoekprofiel, ze zochten alleen een Bachelor en ik ben een Master, dus je zou toch denken dat dat gewoon kan!). Heb gebeld maar diegene was er niet. Ik kan op zo'n moment echt heel erg zitten met een afwijzing. Vaker solliciteren, mijn huid is kennelijk veel minder dik geworden
Hallo allemaal, ik ben wellicht minder hoog opgeleid dan jullie maar vond het wel interessant om mee te lezen. Ik ben een alleenstaande moeder met een zoontje van 2. Ik heb de opleiding HBO pedagogiek gedaan (bachelor). Momenteel werk ik 4 dagen per week op een kinderdagverblijf als pedagoog (adviseer de medewerkers, ouders etc.) en heb ik daarnaast de zorg voor mijn zoontje alleen. Alhoewel het wel even wennen was en in beginsel wel zwaar heb ik mijn draai inmiddels gevonden en overweeg ik nu zelfs om als BAM te gaan voor een 2e Ik herken echter het dilemma wel... kiezen tussen werk en kinderen. Ik moet echter gezien mijn situatie wel gaan voor 4 dagen (minder kost me te veel en meer vind ik alleen met een kind persoonlijk niet te doen)
Ik ben ook hoogopgeleid: HBO Accountmanagement. Werk als lokale gids in Zuid Spanje en dat bevalt erg goed! Wel erg onregelmatige uren (nogal seizoens gebonden), maar super leuk! Nu overigens voor het eerst zwanger. Spannend! Kleine staat gepland voor eind oktober, gaat bijna het laagseizoen van start, dus dat komt mooi uit! Liefs, Caroline