JA! Ik heb een woning!

Discussie in 'De lounge' gestart door Pientjelien, 14 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pientjelien

    31 aug 2017
    27
    39
    13
    Vrouw
    #1 Pientjelien, 14 okt 2017
    Laatst bewerkt: 14 okt 2017
    Hoi allemaal,

    Dan ineens sta je op nummer 1 voor een lotingwoning! Een eengezinswoning met een tuintje en 2 ruime slaapkamers. Ik ben zo ontzettend blij gezien de situatie waar we nu inzitten (scheiding en kinderen). De situatie thuis is echt niet fijn meer, nadat ik eind augustus heb uitgesproken en mee te willen stoppen. De ene dag is het kleineren, snauwen en manipuleren erger dan voorheen, de andere dag is hij in tranen dat 'hij me niet kwijt wil, en echt niet gelooft dat dit staat te gebeuren'. Op het moment dat ik bij mijn standpunt blijf, valt hij gewoon weer terug in hetzelfde gedrag. Ik ben er zo klaar mee..

    Maar goed, en nu??
    Ik moet alle documenten aanleveren waar ik nog wat vragen over heb en ik hoop dat jullie wat tips kunnen geven :)

    1. Het uittreksel bevolkingsregister:
    Er staat letterlijk in:
    "Graag ontvangen wij een uittreksel uit het bevolkingsregister met historische gegevens van u en uw meeverhuizende gezinsleden. Op dit overzicht moeten uw vorige woonadressen staan. Als u en uw medehuurder(s) staan ingeschreven op verschillende adressen dan stuurt u meerdere uittreksels toe"
    Ik dacht eerst dat ik een uittreksel voor zowel mij als de kinderen moest inleveren, maar uit deze tekst begrijp ik alleen een uittreksel van mijzelf nodig is, omdat de kinderen nu ook gewoon op hetzelfde adres ingeschreven staan als ik. Begrijp ik dit goed? Mijn kinderen staan niet op het uittreksel dat ik nu al heb nl. (pas van 2 weken geleden). Of moet ik een nieuwe aanvragen waar zij ook op staan? EDIT, er staat wel op: 'Gezinsgrootte: 3'

    2. paspoort
    Ik moet een kopie van onze paspoorten aanleveren. Bij een eerdere woningaanvraag (daar was ik 5e, en moest het alvast toesturen), moest ik de foto en het BSN-nummer onherkenbaar maken.
    In de papieren voor deze woning zie ik het niet staan, maar ik vind het prettig als de foto en bsn van mijn kinderen onherkenbaar is ivm privacy. Is het verplicht om het van de kinderen met herkenbare foto en bsn aan te leveren?

    3. Bewijs van co-ouderschap
    "Als er sprake is van een éénoudergezin met gedeelde zorg voor de kinderen, dan moet u aantonen, dat u minimaal 50% van de tijd voor de kinderen zorgt. De afspraken over de verzorging van de kinderen worden vaak vastgelegd in een echtscheidingsconvenant of notariële akte."
    We hebben geen echtscheidingsconvenant of notariële akte, maar gewoon een eigen geschreven ouderschapsplan. Is dit voldoende?
    Er staat nl letterlijk: vaak word dit vastgelegd in een echtscheidingsconvenant of notariële akte."

    4.Verklaring huidige huiseigenaar (bijlage) of definitieve koopovereenkomst

    Als u in een koopwoning woont, dan stuurt u de volgende documenten mee:
    - Een verklaring dat u de hypotheekverplichting van uw woning nakomt inclusief de laatste drie hypotheekbetalingen (kopieën bankafschriften).
    - Het koopcontract, waarbij de vervaldata voor alle ontbindende voorwaarden zijn verstreken.

    Een verklaring voor het nakomen van de hypotheekverplichting is geen probleem, maar het 2e punt is niet voor ons van toepassing omdat ik uitgekocht ga worden. Ik heb al even gebeld met de woningbouw omdat ik over een paar weken pas uitgekocht ga worden, maar dit was geen probleem. Ik moet alleen een bijlage toevoegen waarin wij aangeven dat dit nog gaat gebeuren en dat zou voldoende moeten zijn.
    Maar nu lees ik dus over een koopcontract, waarbij de vervaldata voor alles is verstreken. Ik neem aan dat het het contract is als je het verkocht hebt toch? Niet ons huidige, eigen koopcontract?

    Dit was het zo een beetje, en sorry als het wat knullige vragen zijn, maar ik wil natuurlijk dat alles klopt! Ik ga uiteraard nog even bellen, maar ik ben nu alvast bezig met het eea te verzamelen. Volgende week vrijdag moet ik alles inleveren.
     
    Chillin vindt dit leuk.
  2. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Gefeliciteerd met de woning! Bij onze woningbouw moet je wel kunnen aantonen dat je van plan bent te scheiden als dit nog niet rond is. Moet een officieel document zijn (intentieverklaring maar weet niet zeker).

    Verder mag je je bsn en je foto van jou en de kinderen verbergen.

    De vervaldata van het koopcontract dat lijkt me te gaan om een verkochte woning, dus nvt aangezien je ex er blijft wonen. Wel handig om hierover ook iets op papier te hebben dat je uitgekocht gaat worden..

    Verder zullen ze wel vaker met scheidende mensen te maken hebben dus ik ga ervan uit dat het goed komt!

    Ik hoop dat je snel kan genieten van je nieuwe woning!
     
  3. Pientjelien

    31 aug 2017
    27
    39
    13
    Vrouw
    Dankjewel voor je reactie!

    Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk of ik ook een uittreksel BRP van mijn kinderen moet aanleveren. Op mijn eigen uittreksel staat: 'Gezinsgrootte: 3'. Zou dat voldoende zijn?

    Ik snap natuurlijk dat ik allerlei gegevens moet aanleveren, maar waarom zoveel van de kinderen? Uittreksel, kopie van hun paspoort, BSN wordt nog eens gevraagd op het inschrijfformulier, ze moeten bij de ondertekening aanwezig zijn.
    Althans; dat begrijp ik uit de mail die ik heb gehad waarin staat:

    Toewijzing
    Zodra de woning verhuurbaar is, maken wij een afspraak met u voor het tekenen van het huurcontract. De woning is dan definitief aan u toegewezen. Alle personen die op de huurovereenkomst worden vermeld, zijn verplicht om aanwezig te zijn bij het tekenen van de huurovereenkomst.
     
  4. Pientjelien

    31 aug 2017
    27
    39
    13
    Vrouw
    Wij zijn trouwens niet getrouwd, dus dat hoeft verder niet officieel gemaakt te worden
     
  5. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Gefeliciteerd met je nieuwe woning!

    Ik zou gewoon morgen even bellen en zeggen dat je niet precies begrijpt wat je nou moet aanleveren. Kunnen ze je vast alles uitleggen.
     
  6. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Als je twee kinderen hebt dan is je gezinsgrootte voor de woningbouw zelfs 4. Tenminste dat was vroeger wel zo. Alleenstaande ouders tellen voor 2.

    Je kinderen hoeven niet mee naar het tekenen van de huurovereenkomst. Ze staan niet als MEDEHUURDER vermeld, en zijn niet verantwoordelijk voor dingen als huur betaling etc.

    Ik zou verder idd gewoon even bellen voor meer info
     
  7. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.584
    15.061
    113
    Nabij Utrecht
    Je kinderen worden niet vermeld op de huurovereenkomst (zij zijn immers niet verantwoordelijk voor het huren/betalen etc) dus hoeven ze ook niet mee voor ondertekening ;)
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.955
    8.765
    113
    Gefeliciteerd! Misschien handig om de woningbouw te bellen dan heb je zeker het juiste antwoord. Alles in een nette map stoppen helpt ook dan kom je serieus over. ( opmerking bij ons was zo netjes in een map, we zien wel anders)
     
  9. vlinder1973

    4 okt 2011
    50
    4
    8
    Ik werk bij een woningbouw corporatie op de klantenservice dus mocht je ergens hulp mee nodig hebben dan mag je me een pb sturen.
     
  10. Nataly1972

    Nataly1972 Fanatiek lid

    8 jun 2009
    4.175
    1.357
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik werk ook bij een woningcorporatie als consulent en verhuur dus woningen, je mag mij ook een pb sturen hoor!
     
  11. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik heb er geen verstand van maar gefeliciteerd met de woning!
     
  12. Zomerrr

    Zomerrr VIP lid

    5 jun 2011
    5.078
    473
    83
    Gefeliciteerd met de woning!
     

Deel Deze Pagina