Inderdaad.. Ik ben wellicht heel erg ouderwets hoor, haha! Maar af en toe bekruipt mij weleens het gevoel dat een goede opleiding het enige is wat telt. Alle kinderen hoe jong ze ook zijn moeten uitblinken en bijzonder zijn. Maar juist door mijn werk heb ik het mooie leren zien in mensen die wellicht niet zo goed kunnen leren, maar zo verrijkend zijn voor de samenleving. Het verbaast mij weleens hoeveel kleuters al moeten op school, laat ze eerst lekker leren samen spelen, omgangsvormen, normen en waarden etc. etc. Maargoed volgens mij ga ik off - topic, sorry!
ik heb mbo 4 (medisch secretaresse), echter werk ik al jaren in de schoonmaak, doordat ik in mijn omgeving geen baan kon vinden in deze richting of ander secretariëel werk. Nu inmiddels vind ik het wel prettig zo: ik werk wel, maar ben ook veel thuis met mijn kinderen. Prima geregeld zo
Ik heb maar beroepsonderwijs gedaan in België. Verzorging. Daarna gehandicaptenverzorging gedaan maar wegens omstandigheden gestopt. Nu werk in in een heel leuk en netjes bedrijf waar veel doorgroeimogelijkheden zijn. Ik heb wel spijt gehad in het verleden dat ik mijn opleiding niet heb afgemaakt. Maar waar ik nu werk zit ik goed. Ben daar heel gelukkig en dat is wat telt. En werk maar 3 dagen maar wel met een fulltime contract.
HBO afdelingssecretaresse (opleidung van 4 jaar in 3 jaar afgerond). Daarna een paar jaar als afdelingssecretaresse gewerkt. Vervolgens zwanger geraakt en oa door het overlijden in de wao terechtgekomen. Na 4 jaar wao weer getracht te werken. Begon als schoonmaker van een kantoorpand, daarna telefoniste beveiligingsbedrijf (je weet wel.. zo'n troela die jou een "gratis" gesprek probeerd aan te smeren ). Daarna bij mijn huidige werkgever terecht gekomen. Zou starten op de postkamer maar mijn opleiding was daar te hoog voor. Daarom als financieel adm.mdw begonnen en inmiddels mezelf "opgeleid" tot senior niveau
Havo, MBO-V (omdat ik niet de juiste vakken had voor de HBO-V). Inmiddels werk ik al 19 jaar als verpleegkundige en ga ik in 2018 alsnog de HBO-V doen.
Overigens zou ik sowieso niet zo spreken over hoog en laag. Momenteel hebben we un Nederland veel en veel meer vacatures op mbo niveau en hebben we veel meer aan een timmerman electromonteur, bakker etc dan weer een HBO facility manager of hotelmanager! Uiteindelijk gaat het om een goede mix en hebben we beide nodig. Overigens ben ik trots op het behalen van mijn studies ja. Ik heb er erg hard voor gewerkt en het heeft bloed zweet tijd en tranen gekost. Idem met mijn werk. Maar ik vind dat niet afhankelijk van niveau. Die trots moet ook denk ik uit jezelf komen omdat je hebt bereikt wat je graag wilde. En daar gaat het om!
Ik ben dan van de nieuwe stempel maar ik hoop ook echt dat mijn dochter minimaal HBO gaat doen met bijbehorend salaris. Niet omdat ik vind dat een kapster niets is, maar wel omdat ik vind dat je met een HBO-salaris het wat makkelijker hebt en goed voor jezelf kan zorgen. Ik ben opgevoed door een alleenstaande tienermoeder met 5 kinderen zonder opleiding. (Klinkt heel erg, maar zo erg was het echt niet). Zij heeft mij laten zien dat ik mijn opleiding af moest maken studeren en altijd goed voor mezelf moet kunnen zorgen. Met of zonder man. Met of zonder 5 kinderen.
Ow sorry, lees het nu pas. Je mag me gerust een pb sturen hoor, maar ik weet niet of ik je kan helpen. Aangezien ik hoogzwanger ben afgestudeerd en daarna een hele andere richting op ben gegaan .
Heel eerlijk, je redenatie verbaast mij wat! Er zijn genoeg mbo lonen waar je prima van rond kan komen. Lijkt mij eerlijk gezegd best lastig voor je dochter als jij zulke hoge verwachtingen hebt. En als ze nu niet verder komt dan LWOO ben jij dan heel erg in teleurgesteld? Je wil je kinderen toch wel meer meegeven dan materialisme? Of heb ik je berichtje helemaal verkeerd geïnterpreteerd? Mijn excuses dan alvast
Ik heb geen hoge verwachtingen en als zij kapster wil worden dan mag dat natuurlijk. Ik ben trots op haar, sowieso! Wij zijn niet materialistisch, maar we hebben het wel makkelijk. Natuurlijk zijn er mbo-opleidingen die goed zijn en niveau 4 is gemiddeld, niet laagopgeleid. Maar liever heb ik dat ze hartchirurg wordt Ik wil graag dat ze zich niet door het leven moet vechten zoals mijn moeder vroeger. Elk dubbeltje omdraaien en niet eens schoenen kunnen kopen voor jezelf. En qua materialisme geven wij ervaringen en herinneringen mee, vakanties, culturen, musea etc.
Dit. Ik hoop dat mijn kinderen zich in de breedte en in de diepte zullen ontwikkelen. Wij proberen hen alvast een goede start te geven. Ik weet uit eigen ervaring hoe het is om je omhoog te knokken, en ik wil ze dat gevoel van onzekerheid en minderwaardigheid echt liever besparen.
Heb mbo3 verzorgende volgend school jaar ga ik mbo -v doen en wil dan nog door naar HBO-v Ik vond leren vroeger zo verschrikkelijk .. dat ik alles verpeste Haha nu ouder en wijzer zeggen ze .. ik heb mbo3 verzorgende versneld gedaan met 2 vingers in de neus al was het soms wel pittig vanwege 4 kinderen dus maar zeker niet het lesstof .. wil graag verder .. nu een jaar werken en heb een vast rooster en dat in de zorg .. werk alleen op maandag /woensdag en om het weekend komt niet vaak voor dat je een vast rooster hebt in de zorg