hoogstaand caput, inleiding?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door kims, 24 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kims

kims Actief lid

7 jan 2007
    352
    1
    0
    Beste verloskundigen,

Mijn vriendin is op het moment 41+1 weken zwanger van haar eerste. Het caput is nog niet ingedaald en op de echo waren er geen bijzonderheden te zien (myomen, placenta praevia oid).

Nu vroeg ik mij af wat de kans is op een normale vaginale bevalling. Kan zij ingeleid worden? Als het caput hoog staat, kunnen ze de portio dan rijpen dmv een gelletje of pil? Want het lijkt mij dat de gynaecologen helemaal niet bij de portio kunnen komen? En het infuus zullen ze toch ook niet aansluiten bij een niet rijpe portio ivm uterusrupturen e.d.
    Is de enige mogelijkheid bij een hoogstaand caput dan een sectio of zie ik dit verkeerd?

Ik studeer zelf verloskunde en ben zo'n casus als dit nog niet tegen gekomen, vandaar mijn interesse. Uiteraard zal ik mijn vriendin niet bang maken met verhalen over sectio's e.d. Ik bemoei mij totaal niet met haar zwangerschap op deze manier, want dat laat ik over aan haar eigen verloskundigen ;)

Alvast bedankt voor het antwoord!

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Kims,

als er inderdaad geen oorzaak is gevonden van een hoogstaand caput kan er gewoon worden begonnen met primen. De gel/het tabletje wordt naast de baarmoedermond ingebracht en die voel je wel hoor, ookal is het hoofdje niet ingedaald. Dat gebeurd vaak pas met de ww die komen na het primen. Inleiden, dus de vliezen breken en infuus, kan pas bij ontsluiting en dan heb je vaak al ww gehad. Dan is vaak het hoofdje al ver genoeg ingedaald, maar inleiden bij hoogstaan caput wordt niet vaak gedaan. Soms wordt onder impressie getracht de vliezen te breken om zo direct het caput in te laten. Maar het mooiste is door primen ww op te wekken.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina