Vasa preavia

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Willem en angel, Jul 24, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Willem en angel

Apr 17, 2008
    43
    0
    0
    Hallo !

Ik had even een vraagje, Ik ben vandaag bij mijn gynaecoloog geweest. Naar aanleiding vaan veel artikels en forum onderwerpen over Vasa previa, heb ik mijn gynaecoloog er naar gevraagd. Er word namelijk aangraden om het even na te laten kijken, daarmee zou je je kindje kunnen redden mocht het zo zijn dat je vasa previa hebt.

Ik vroeg hem of hij toevallig al had gekeken of de navelstreng netjes in de placenta liep en niet in de vliezen.
    Hij zei nee, hoezo..ik legde het uit dat het een veel besproken onderwerp is en ik het toch even wilde laten na kijken ben immers al 32 weken ver nu.

Gelukkig was hij aan de slag gegaan met een rood/blauw beeld.

Maaar hij zei dit kun je op een echo toch niet zien..het gaat richting je placenta ja...maar of het erin in zit is niet te beoordelen.
    Verder vond hij het overtrokken en volkomen onzin als dit standaard in de 20 weken echo zou komen. Want hij zei als je het constateerd maak ik alsnog geen keizersnede. en ik heb jaaaaren geleden maar 1 keer meegemaakt en dat liep kerurig af.
    En het is alleen zo dat het voorkomt als de aders voor de baarmoeder mond lopen.
    Ik heb zelf hele andere dingen gelezen hier over, maar goed een gynaecoloog die al 40 jaar in het vak zit heeft er meer verstand van dan ik.

Hij komt over als een gync die veel risco's neemt. En dit vind ik niet fijn.
    of heb ik mezelf verkeerd in laten lichten over vasa previa?

Het is bijv ook zo dat ik in mijn vorige zwangerschap een keizersnede kreeg(ivm stuit) en mijn zoontje vast zat tussen mijn ribben en hierdoor hebben ze een tang moeten gebruiken keizersnede duurde ook veel langer dan normaal. Maar hij houd er geen rekening mee dat het weer kan gebeuren omdat het kindje nu in een goede houding ligt.

Hoe denkt u hierover?

mvg

angeline

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Angeline,

ik denk sowieso dat je je niet gek moet laten maken door deze verhalen, het komt heel weinig voor en het gaat zelden fout, dus ik ben het wel met je gyn eens. Je kunt het op een echo niet goed zien, dus het heeft ook geen meerwaarde er standaard bij een 20 weken echo naar te kijken. Het klopt dat het een gevaarlijk iets kan zijn als de vaten voor de baarmoedermond lopen (dat is ook de definitie van vasa praevia, als ze hoger lopen zijn het 'gewoon' vaten door de vliezen), maar als de vliezen breken scheuren die bijna altijd langs de vaten en merk je het pas op het moment dat de placenta wordt geboren. Waar je mee op moet passen is als je de vliezen breekt als vk of gyn, dat je dit niet doet als je denkt vaten te voelen. Maar daar letten we altijd goed op. Dus niet teveel zorgen maken, er wordt goed op jullie gelet tijdens de bevalling.

Groetjes Brigitte

Share This Page