Inwendige en uitwendig ontsluiting

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by jannanas, Jun 13, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jannanas

jannanas Fanatiek lid

Nov 10, 2007
    1,816
    1,700
    113
    Hallo!

Ik loop al een paar weken met harde buiken. Ze waren niet pijnlijk, tot gisteren. Toen kwamen ze echt om de drie tot vijf minuten, en voelde ik de pijn echt in mijn rug ( net als bij de weeen van mijn dochter). Na even afwachte, paracetamol en warme douche toch verloskundige gebeld, en die is langs geweest om te kijken of er niets gebeurde van binnen. Ze vertelde dat het toch voorweeen zijn waarschijnlijk.
    Na onderzoek gaf ze aan dat er geen inwendige ontsluiting was, maar wel 1 cm uitwendige ontsluiting. Ze heeft het ook wel beetje uitgelegd, maar ik ben het nu even helemaal weer kwijt. Kun je me nog even kort uitleggen hoe dat zit? Wat is uitwendige ontsluiting? En is dit waarschijnlijk dan toch het gevolg van de pijnlijke harde buiken?
    Ik hoefde me geen zorgen te maken als er ook maar tussenposen waren waarin de harde buiken en pijn af nam. Dat is gelukkig het geval. Wel verlies ik vandaag regelmatig wat doorzichtig slijm, met afvegen na plassen. Komt dit door de harde buiken?

Alvast bedankt voor jullie reactie,

groeten Jannanas

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

eigenlijk heeft je baarmoedermond twee openingen, een soort buitenste en binnenste. Daartussenin zit, zeker in de zwangerschap, een stukje, de baarmoedermond is in de zwangerschap meestal een aantal cm lang. Je kunt in het buitenste ostium (zoals we dat noemen) wel ontsluiting hebben, en in het binnenste niet. Dat is geen probleem en zegt verder niets over wanneer je gaat bevallen.

Mirjam

Share This Page