Hallo vk'ers, Ik heb een vraag. Ik heb zelf A negatief als bloedgroep en ik heb her en der al eens gehoord dat je dan eventueel medicijnen zou moeten gebruiken als je baby een positieve bloedgroep heeft. Hoe zit dat precies? Ik heb namelijk ook gehoord dat dat vaak bij een tweede baby pas gebeurt. Alvast bedankt voor het beantwoorden Groetjes Kruimel
Hoi Kruimel, Als je een negatieve bloedgroep hebt is er een kleine kans dat je antistoffen (D) gaat aanmaken tegen de bloedgroep van je kindje. Omdit te controleren en tegen te gaan word er in de 30ste week van de zwangerschap bloedafgenomen bij jou om te kijken naar deze antistoffen krijg je een prik (anti D) om het maken van deze antistoffen tegen te gaan. Als het kindje is geboren word er bloed van de navelstreng afgenomen en onderzocht op de bloedgroep van het kindje. Is je kindje positief dan krijg jij weer een prik (anti-D) is je kindje negatief dan krijg je geen prik. Bij een tweede zwangerschap word er in de 30ste week wel bloed afgenomen maar geen anti-D gegeven en na de geboorte volgt de zelfde procedure al bij het eerste kindje. Imke