Vaststellingsovereenkomst en recht op WW

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door dawnie, 21 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dawnie

dawnie Actief lid

26 okt 2008
    420
    0
    16
    Beste UWV webcare team,
    Momenteel werk ik 3 dagen in de week. Mijn jaarcontract loopt in december ten einde. Dit is mijn derde jaar contract, dus ik zou ik een vast contract moeten krijgen of anders zou het contract aflopen.

Nu is er het volgende aan de hand:
    1. 1. Mijn werkgever wil dat ik maar 2 dagen ga werken

2. 2. Mijn werkgever durft het niet aan om mij een vast contract te geven wegens economische omstandigheden. Nu wil hij mij echter wel een vast contract geven met daarbij een vaststellingsovereenkomst waarin staat dat we ten allen tijde het contract kunnen beëindigen en ik dus geen ontslagvergoeding krijg.
    Ook staat in deze vaststellingsovereenkomst dat ik ervan bewust ben dat mijn recht op een WW uitkering hierdoor in gevaar komt.
    Met dit laatste ben ik het dus niet eens. Ik wil best een vaststellingsovereenkomst, want dan behoud ik mijn baan. Die ontslagvergoeding hoeft dan niet. Ik wil echter niet mijn recht op WW verspelen hiermee.

Mijn vragen:
    1. 1 Heb ik wanneer ik van 3 naar 2 dagen ga, recht op WW uitkering voor die dag dat ik ‘werkloos’ ben geraakt?

2. 2 Verspeel ik mijn recht op WW wanneer ik de overeenkomst aanga? Ik behoud dan werk, maar zodra het nog slechter gaat met het bedrijf en ik eruit moet, wil ik niet de kans hebben dat ik straks helemaal geen inkomen (WW) meer heb. Voorop staat dat ik aan het werk wil blijven. Als ik het contract niet aanga, wordt mijn contract niet verlengd. Dan moet ik uit dienst.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste dawnie,

Je wilt weten of je recht hebt op een WW-uitkering als je van 3 naar 2 dagen werk gaat. Ook wil je weten of je recht hebt op een WW-uitkering wanneer je een vaststellingsovereenkomst tekent.

Wanneer je minimaal 5 uur verliest (of meer dan de helft van de uren wanneer je gemiddeld niet meer dan 10 uur per week werkt) en je ook voldoet aan de overige voorwaarden, heb je mogelijk recht op een WW-uitkering.

In het vaststellingsovereenkomst moet staan, dat het op initiatief gebeurd van de werkgever. Ook is het handig om een juiste opzegtermijn in acht te nemen. Doe je dit niet en heb je toch recht op een WW-uitkering? Dan kan het zijn dat je niet gelijk een WW-uitkering ontvangt, maar dat UWV een fictieve opzegtermijn hanteert. Ook dien je niet ziek en verwijtbaar te zijn.

Twijfel je bijvoorbeeld over de inhoud of ben je het niet eens met de vaststellingsovereenkomst en je wilt weten of je recht hebt op een WW-uitkering? Ik adviseer je in dit soort situaties juridische hulp in te schakelen. Dit doe je bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket (0900-8020), vakbond of rechtsbijstandsverzekering.

Actuele informatie over ontslag met wederzijds goedvinden vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina