Hoi UWV webcareteam, In juni 2013 ben ik ziek geworden door de zwangerschap. Ik werkte daar sinds augustus 2012. In september 2013 ging mijn ziektewet over in de WAZO en in oktober 2013 ben ik bevallen van mijn dochtertje. Nu wist ik in de zomer 2013 dat mijn contract per 19 februari 2014 niet verlengd zou worden. Nu moet ik van mijn huidige werkgever nog 6 keer 2,5 uur werken tot aan 19 februari. Nu is mijn vraag, kan ik hierna mijn ww aanvragen en heb ik daar wel recht op aangezien ik ook ziek ben geweest tijdens mijn zwangerschap en hoe word mijn ww berekend? Worden de weken dat je ziek bent niet afgetrokken van je ww uitkering? Ik hoop dat jullie mijn kunnen helpen. Vriendelijke groet, Mellanie
Beste Mellanievtz, Je wilt weten of je in aanmerking komt voor WW. Daarnaast wil je weten hoe je WW-uitkering berekend wordt. Een van de voorwaarden voor een WW-uitkering is dat je in voldoende weken gewerkt moet hebben. Dit is de wekeneis. Je dient van de laatste 36 weken voorafgaand aan je eerste werkloosheidsdag minimaal 26 weken gewerkt te hebben. Was je in die periode ziek of met verlof? Dan kijkt UWV niet naar de laatste 36 weken, maar worden deze weken verlengd met de periode dat je ziek of met verlof was. Daarnaast moet je ook voldoen aan de overige voorwaarden. Het dagloon van je WW-uitkering wordt gebaseerd op het totale SV-loon (sociaal verzekeringsloon) dat je verdiende in het dienstverband van waaruit je werkloos werd. UWV kijkt daarbij naar een periode van een jaar die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voor je eerste werkloosheidsdag. Deze periode heet de referteperiode. Dit SV-loon wordt vervolgens gedeeld door 261. De uitkomst is je dagloon. Valt het dagloon van je WW-uitkering lager uit door je Ziektewet- en zwangerschapsuitkering? Dan zal UWV deze periode buiten beschouwing laten en kijken naar wat je gemiddeld verdiende voordat je werkloos werd (maar nooit verder terug dan de dag dat je in dienst kwam van je huidige werkgever). Actuele informatie over de berekening van het WW-dagloon vind je hier. Ik wens je veel succes met solliciteren. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare