Ik ben al een tijdje bezig met het plannen van het dakterras. Nu heb ik het idee om olievaten (100 Ltr dus 90 hoog, 60 rond) te gaan gebruiken als plantenbakken. Er komen er 13 op een rij te staan, als een soort hek. Mijn dakterras heeft praktisch de hele dag de zon (mits die schijnt natuurlijk) Nu is mijn vraag, welke planten zullen mij en het dakterras overleven. Uiteraard gaat er onderin van die hydrokorrels en worden er gaten geboord.
Moeten het hoge planten zijn of juist laag? Vaste planten of wil je elk jaar iets nieuws? Nog een voorkeur voor bloeiend of gewoon groen? Zo ja welke kleur bloeiend vind je mooi?
Ik zou gaan voor mediterraanse planten. En dan selecteren op (half) winterhard. Dan kunnen ze tegen (matige) vorst. Maar ook goed tegen volle zon en droogte.
zou wel overwegen een beschermlaag tussen je olievat en je aarde leggen, bepaalde planten vinden dat metaal niet zo denderend.
Ik hoop altijd voor vaste planten, maar ik ben zo vreselijk qua plantenverzorging. Op me vorige dakterras kocht ik gewoon 2x Spaanse magrietjes per zomer. Bloeiend, als het kan wit hoog, laag beiden kan denk ik.
Ja zeker in potten moeten ze regelmatig water hebben, in de volle grond kunnen ze vaak nog wel even zonder maar in potten moet je het echt bijhouden. Misschien Japanse Azaleas, deze zijn onderhoudsarm en kunnen prima tegen een zonnige plek. Toscaanse Jasmijn kan ook prima in een kuip en ruikt ook nog eens heerlijk. Witte vlinderstruik is ook heel mooi, wel elk jaar snoeien. Gipskruid vind ik zelf ook altijd mooi en lief. Is ook onderhoudsarm en winterhard. Of een witte lavendel. Of een combi van een struik en gipskruid of een andere laag blijvende plant.