Goedemiddag, Ik had paar vraagjes mbt mijn zwangerschapsverlof/uitkering. Mijn contract loopt af, en wordt niet verlengd tijdens mijn verlof. Ik heb begrepen dat ik dan recht heb op zwangerschapsuitkering.. Gaat dit automatisch in, of moet ik hier zelf nog niets voor regelen? En vanaf wanneer moet ik dan WW aanvragen? Want verwacht niet direct na mijn verlof weer werk te zullen hebben... Groeten Famke
Beste Famke, Je wilt weten hoe je jouw zwangerschapsuitkering en later WW moet aanvragen. Op het moment dat je verlof start heb je nog een werkgever. Daarom moet je werkgever de aanvraag voor de zwangerschapsuitkering voor je doen. Er kan bij de aanvraag gekozen worden om de betalingen via je werkgever te laten lopen. Omdat je tijdens je verlof uit dienst gaat is het misschien handiger het geld direct naar jou te laten overmaken. De WW aanvraag kun je doen vanaf een maand voor je zwangerschapsverlof stopt. Dit kun je hier doen via werk.nl. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare