Hoogte uitkering na ouderschapsverlof en wijziging contract

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Audrey80, Apr 16, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Audrey80

Audrey80 Nieuw lid

Apr 16, 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV,

Per 1oktober 2014 gaat het bedrijf waar ik nu werkzaam ben sluiten.
    Graag zou ik een berekening willen ontvangen voor de hoogte van mijn uitkering.
    Ik heb altijd een arbeidsovereenkomst gehad van 40 uur.
    Van 6 september 2012 t/m 7 maart 2014 heb ik 78 weken ouderschapsverlof opgenomen (13 uur per week) met behoud van mijn dienstverband van 40 uur.
    Na 7 maart 2014 heb ik mijn fulltime contract van 40 uur om laten zetten naar een arbeidsovereenkomst van 27 uur.
    Als ik het goed begrijp wordt er naar je inkomen gekeken van het laatste jaar dus in mijn geval van oktober 2013 t/m oktober 2014.
    Ik heb in dit jaar nog 6 maanden ouderschapsverlof genoten en 6 maanden parttime gewerkt. Mijn vraag is hoe ziet de berekening eruit? Wordt er inderdaad naar het laatste jaar gekeken of naar het laatste half jaar.
    Want als men voor de berekening van de ww uitkering gekeken wordt naar het laatste half terugrekenend van 1 oktober 2014 dan valt mijn ouderschapsverlof daar niet in.

Ik hoor graag van jullie. Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#2 UWV, Apr 16, 2014
    Last edited: Apr 23, 2014
    Beste Audrey80,

Je wilt graag een berekening voor de hoogte van je WW-uitkering ontvangen.

Ik begrijp dat je jouw contract vanaf 7 maart hebt laten omzetten naar een arbeidsovereenkomst van 27 uur per week.

Het hangt er vanaf of jouw werkgever een nieuwe inkomstenverhouding in de loonaangifte vermeldt. Iedere dienstbetrekking heeft zijn eigen nummer inkomstenverhouding in de polisadministratie.

Als er behalve de urenvermindering niets wijzigt is het aannemelijk dat de dienstbetrekking doorloopt en zal er voor de berekening van het dagloon uitgegaan worden van het inkomen over 12 maanden.

Is er sprake van een nieuwe dienstbetrekking? Dan kijkt UWV naar het dienstverband van waaruit je werkloos raakt.

Is deze situatie op jou van toepassing? Het gevolg is dat je korter dan een jaar gewerkt vanuit het dienstverband waaruit je werkloos raakt. Dus kijkt UWV in jouw geval naar een periode van 7 maart 2014 tot en met 31 augustus 2014 (dit is de laatste dag van jouw referteperiode). Alles wat jij in deze periode verdient aan SV-loon wordt bij elkaar opgeteld en gedeeld door het aantal dagloondagen van deze periode.

Is er sprake van een foutieve registratie in de polisadministratie? En is er eigenlijk sprake van een doorlopende dienstbetrekking? Dan wordt het dagloon zoals aangegeven gebaseerd over een referteperiode van een jaar. Ik adviseer je dus bij je werkgever na te vragen of er sprake is van een doorlopende dienstbetrekking.

Actuele informatie over de berekening van het WW-dagloon vind je hier.

Ik wens je veel succes met solliciteren.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Audrey80

Audrey80 Nieuw lid

Apr 16, 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Martijn,

Bedankt voor je snelle reactie!
    Wat bedoel je met dagloondagen?
    Dus als bijvoorbeeld mijn maandelijkse SV loon
    1900,- euro is dan moet ik dit vermenigvuldigen met 6 maanden (uitgaande van 1 maart t/m 31 aug)

11400,- en dit delen door het aantal gewerkte dagen in de periode van 1 maart t/m 31 aug) ??
    Ik werk 3 dagen in de week.

En het bedrag wat daaruit kom is dan mijn SV dagloon? ,klopt dat?

Ik hoor graag van je!

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#4 UWV, Apr 18, 2014
    Last edited: Apr 23, 2014
    Beste Audrey80,

Dagloondagen zijn het aantal werkbare dagen in het jaar (uitgezonderd weekenden en officiƫle feestdagen). In totaal kan men dus standaard 261 dagen in het jaar werken. Vandaar dat UWV het totale SV-loon deelt door 261 dagen wanneer de referteperiode een jaar is.

Wat jij verdient in de referteperiode deel je door het aantal dagen dat je had kunnen werken in deze periode. Dus niet door het aantal dagen dat je gewerkt hebt. De uitkomst is je dagloon. Dit dagloon betaalt UWV vijf dagen in de week uit (van maandag tot en met vrijdag). Vandaar dat je ook niet per maand, maar per 4 weken ( 4 x 5 = 20 dagen) van UWV krijgt betaald.

Voorbeeld:

Stel jij verdient 100 euro bruto per dag gemiddeld. Je ontvangt van UWV een toekenningsbesluit waarin staat dat je 60 euro per dag gaat ontvangen. Dit dagloon vermeningvuldig je met 5 en je komt op hetzelfde dagloon uit als dat je gemiddeld verdiende in 3 dagen (3 x 100 euro).

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page