Hoi Ik heb eind vorig jaar en begin dit jaar een ziektewetuitkering gehad. (Ivm depressies ) daarna ging het beter maar mocht ik nog maandje erin blijven ivm mij. Zwangerschap nu heb ik momenteel een wazo uitkering deze loop half aug af. Nu ben ik door mijn zware bevalling en de na sleep weer in een depressie belandt kan ik dan terug de ziektewet in? En waar heb ik dan recht op? Alvast bedankt voor de reactie Mvg chantal
Beste Chantal, Wat rot voor je dat het weer slechter gaat met je gezondheid! Als je na afloop van je verlof nog ziek bent, kun je jezelf op de dag na je verlof ziekmelden. Heb je nog een werkgever? Dan meld je jezelf daar ziek. Je werkgever betaalt jou dan door. Als je ziekte door je zwangerschap of bevalling komt, kan je werkgever je ziekmelden bij UWV. UWV kan dan je Ziektewet-uitkering betalen. Meestal gaat de betaling via je werkgever zodat jij gewoon loon van je werkgever blijft ontvangen. Ben je niet meer in dienst bij een werkgever? Dan meld je jezelf ziek bij UWV. Dit kun je telefonisch doen via UWV Telefoon op telefoonnummer 0900-9294. De Ziektewet-uitkering is gebaseerd op wat je gemiddeld verdiende bij je laatste werkgever. Hieruit wordt een dagloon berekend. Als UWV vaststelt dat je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap of bevalling, is de uitkering 100% van je dagloon. Ben je wel ziek maar vindt de arts van UWV dat dit niet door je zwangerschap of bevalling komt? Dan is het uitkeringspercentage 70% van je dagloon. Ik wens je heel veel beterschap! Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV